نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. فروردين 1403 - 11:23
خاصیت ضد اکسیدان مارتیغال چندین بار از ویتامین E بیشتر است و از این طریق محافظ خوبی برای کبد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، خار مریم که به‌عنوان مارتیغال در کشورمان شناخته می‌شود؛ گیاه گل‌دار با گل‌های قرمز مایل به بنفش است. این گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق خاصی از آسیا بوده که اکنون در بسیاری از مناطق جهان کشت می‌شود.

تحقیقات گسترده‌ای در مورد فواید این گیاه دارویی وجود دارد درحالی‌که خار مریم برای قرن‌ها مورداستفاده طب سنتی قرار می‌گرفته است. رفع مسمومیت کبد، کاهش پیشرفت انواع سرطان‌ها، سرعت ترمیم اندام و درمان عفونت‌های قارچی مهم‌ترین فواید سلامتی خار مریم به شمار می‌روند.

 همچنین این گیاه دارویی از بدن در برابر اثرات جانبی دارو محافظت می‌کند، مارتیغال شروع بیماری آلزایمر و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و علائم دیابت را مدیریت می‌کند. ترکیب آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب و سیلیمارین در عصاره خار مریم می‌تواند در راستای تنظیم مقادیر انسولین و حفظ سطح قند خون حتی برای افراد مبتلابه دیابت نیز مناسب باشد.

خار مریم به خاطر فلاونوئیدی به نام سیلیمارین، مشهور به اثرات سم‌زدایی در کبد شناخته می‌شود. عصاره خار مریم مقادیر زیادی اسیدهای چرب مفید و امگا 3 در خود دارد که برای حفظ سلامت قلب ضروری است.

از گیاه خار مریم به شکل دم‌کرده و تنتور استفاده می‌کنند. هم گل و هم تخم گیاه خار مریم مورداستفاده است؛ تخم گیاه خار مریم دارای خواص درمانی بیشتری است و به همین دلیل در بیشتر مکمل‌های غذایی و یا چای کیسه‌ای از عصاره تخم خار مریم استفاده می‌شود.

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها