نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
30. مهر 1402 - 13:22
رملک دارای فیبر بوده و چون کالری کمی دارد می‌تواند با کاهش اشتها به لاغری و کاهش وزن افراد کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، رَمَلِک (رملیک) گیاهی است که به‌صورت وحشی در مناطق کوهپایه‌ای جنوب رشته‌کوه زاگرس می‌روید که از خانواده درخت کنار به شمار می‌رود، میوه آن خوراکی بوده و در طیف رنگی زرد تا قرمز آجری و زرشکی در دشت‌های مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد می‌روید، شکل ظاهری آن شبیه میوه درخت کنار اما با اندازه کوچک‌تر و مزه آن ترش است.

رملک میوه‌ای پاییزی است که بر روی درختچه‌های خاردار به‌اندازه  تقریبی دو متر می‌روید که شبیه به آلبالو و ترش‌مزه است، رملک آبان ماه در بازار گچساران و برخی شهرهای گرمسیری استان به فروش می‌رسد.

همچنین این میوه در قدیم در روستاها به شکل خام استفاده می‌شد و یا از آن برای تلیت استفاده می‌کردند، به این صورت بود که اول رملک را آب پز و پوست و گوشتش را از آن جدا نموده، بعد آن را با پیاز کمی تفت‌داده و مقداری آب به آن اضافه می‌کردند تاکمی بپزد و در آخر هم آن را تلیت می‌کردند.

برای درست کردن «رُب رملک» هم ابتدا این میوه‌های دانه‌ریز را از درختان چیده و تمیز می‌کنند سپس آن را در آب جوش ریخته و می‌پزند تا هسته‌ها از میوه خارج و در مرحله پایانی نیز میوه رملک را می‌پزند تا تبدیل به رب شود این محصول یکی از سوغاتی‌های محبوب استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود.

رملک به‌صورت دست‌چین و تکاندن درخت برداشت می‌شود و این میوه ترش‌مزه سرشار از ویتامین و برای  ناراحتی‌های  قلبی و کبد چرب مفید و مناسب است. همچنین رملک معده را تقویت نموده و باعث بهبود حرکات روده شده و برای درمان یبوست و اسهال نیز مفید است.

رملک برای درمان عضلات آسیب‌دیده و شکستگی استخوان مفید است به این صورت که میوه و هسته آن را در آب جوش ریخته و اجازه دهید بجوشد تا مایع غلیظی حاصل گردد سپس این مایع را بر روی عضله آسیب‌دیده و شکستگی استخوان بمالید.

رملک دارای فیبر بوده و چون کالری کمی دارد می‌تواند با کاهش اشتها به لاغری و کاهش وزن افراد کمک کند. اگرچه رملک به درمان بی‌خوابی، استرس، اضطراب و افسردگی در دوران بارداری کمک می‌کند.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها