نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. شهريور 1401 - 8:20
کارشناس رسانه وعلوم ارتباطات گفت:اربعین به عنوان رسانه ماندگار حماسه حسینی ،در کنارایجاد تمدن نوین اسلامی این ظرفیت را داردکه رسانه ای برای اشتراک و همگرایی همه تمدن های بشری باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، موسی زارعی پور،کارشناس رسانه و علوم ارتباطات در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص نقش موثر رسانه ها در معرفی حماسه بزرگ اربعین گفت:اربعین یا همان عدد چهل در فرهنگ دینی و ایرانی جایگاه ویژه ای دارد که بعنوان نمونه هایی راجع به اهمیت عدد چهل می توان به میقات رفتن حضرت موسی (علیه السلام ) اشاره کرد .یا بعثت پیامبرعظیم الشأن اسلام که به مدت چهل شبانه روز در غار حراء به تهجد و خودسازی پرداختند و یا درسیره و سلوک بزرگان برای رسیدن به مرتبه معنوی و عرفانی ،عدد چهل را برمی گزینند.

وی افزود:بنابراین دربحث نویسندگی و تألیف بسیاری از نویسندگان دینی و مذهبی کتاب هایی با عنوان چهل حدیث به تحریر درآوردند یا در موضوع سن انسان ها ،چهل سالگی ،سن پختگی وکمال به حساب می آید که در بحث آیین ها ملی و قومیتی هم در فرهنگ ایرانیان عددچهل ازاهمیت بالایی برخوردار است و اینها نمونه هایی از شأن و جایگاه عدد چهل در فرهنگ دینی و ایرانی به شمار می رود.

زارعی پور ادامه داد:اما تاریخچه پیاده روی به زیارت ائمه اطهار علیهم السلام  ،به زمان شیخ بهایی (رحمة الله علیه ) برمی گردد که در سال ۱۰۰۹هجری قمری شیخ بهایی از اصفهان عزم مشهدکرده و با پای پیاده به زیارت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام  رفت . هرچند اهل بیت علیهم السلام نیز به این سنت نیکو اقدام کرده اندو نقل شده است که امام حسن علیه السلام  بیست و پنج مرتبه از مدینه با پای پیاده به زیارت خانه خدا رفتند .در روایت دیگر خود حضرت ابا عبدالله علیه السلام  مسیر زیارت خانه خدا را پیاده می پیمود ،درحالی که محمل ها و جهازها در کنار ایشان حرکت می کردند .

کارشناس رسانه و علوم ارتباطات گفت:ولی در قرن‌های گوناگون اسلامی و به مقتضای حکومت های مختلف مشکلات بسیاری به خود دیده و همان گونه که زیارت ائمه اطهار علیهم السلام  در زمان ها ومکان های مختلف دچار سختی های فراوان بوده ،این سنت نیز دارای فراز و نشیب بوده است وحاکمان شیعی مثل آل بویه و صفویه ،به این سنت حسنه اقدام کرده و سعی در تبلیغ آن بین شیعیان داشته اند.

وی افزود:با این وجود نیز تردیدی نیست که اربعین به عنوان رسانه ماندگار حماسه حسینی ،در کنار ایجاد تمدن نوین اسلامی ،این ظرفیت را دارد که رسانه ای برای اشتراک و همگرایی همه تمدن های بشری باشد .بهترین دلیل بر این ادعا ،حجم شگفتی از ظرفیت رسانه ها به ویژه رسانه های داخلی به مراسم اربعین واهمیت زیارت حضرت سید الشهداء (علیه السلام ) وشهدای کربلا معطوف می شود ،ولی یک سوال ایجاد می شود که چرا «اربعین» تا این اندازه مهم وشایسته توجه همه دوستداران اهل بیت علیم السلام  و اندیشمندان و متفکران و آزادی خواهان در سراسر عالم است؟.

 زارعی پور تصریح کرد:اما نکته نخست در این باره آن که اربعین حسینی ،نخستین مناسبتی در تاریخ بوده است که درآن ،یاد حقیقت نبرد حق و باطل و شهادت مظلومانه حضرت سید الشهداءعلیه السلام  ویاران با وفایش به عنوان شاخص‌ترین و حداقل یکی از شاخص‌ترین وقایع تاریخ بشر زنده شد و براین اساس ،«اربعین » را می توان «رسانه عاشورا » نامید .

کارشناس رسانه و علوم ارتباطات درادامه بیان کرد:نکته دوم ،اینکه امروزه اربعین حسینی این ظرفیت را پیدا کرده که تولید کننده و بازتاب دهنده حجم شگرفی ازتبلیغات و کارکردهای رسانه ای باشد که البته متاسفانه همچنان دراین زمینه کمبودهای فراوانی به چشم می خورد .اکنون لازم است که همه تمدنهای بشر متفق النظر به این نقطه برسند که حماسه اربعین و تکرار هرساله آن ،مناسبترین زمینه برای تحقق حق مداری و عدالت طلبی و آزادی خواهی و دوستی با کرامت انسانی است ،امری است که دریک محیط با تنوع نژادی و زبانی می تواند به یک هم گرایی و هم افزایی بی نظیر درسطح بین المللی بیانجامد .

وی افزود:اما نکته قابل یاد آوری از نگاه رسانه به اربعین حسینی این است که علاوه بر اینکه رسانه های جمعی بنا به رسالت ذاتی شان به رویدادها و موضوعات خبری مانند اربعین می بایست به تولید و بازتاب آن  بپردازند (هرچند برخی رسانه های بین المللی علی رغم شایسته بودن برای تولید و بازتاب مراسم اربعین ولی گزینشی رفتار می کنند) اما امروزه این قضیه شکل دیگری به خود گرفته و آن اینکه عاشقان مکتب حسینی در سراسر عالم هر کدامشان می توانند به عنوان یک رسانه عمل کنند و به انتقال و مخابره حقیقت پیام عاشورا و اربعین در دنیا با استفاده از بستر فضای مجازی بپردازند .

زارعی پور ادامه داد:بنابراین چالشی که امروز بر سر راه انتقال و مخابره رویدادهای عظیم و ماندگار این چنینی مانند اربعین حسینی وجود دارد امپراطوری رسانه درسطح دنیاست .امپراطوری رسانه که مدیریت آن در دست آمریکا و صهیونیسم و چند کشور غربی وحمایت مالی چند کشور محدود عربی است ،به دلایلی ازجمله :تضاد با سیاست های سلطه طلبانه آنها و مضر دانستن بیداری و آگاهی مردم جوامع خود نسبت به اهداف قیام امام حسین علیه السلام که عدالتخوای وآزادی خواهی وذلت نپذیرفتن وکرامت انسانی از برجسته ترین آن اهداف بودند ،مقابل اشاعه و ترویج فرهنگ عاشورا وتولید وبازتاب مراسم اربعین  ایستاده اند وباز هم می ایستدند.

کارشناس رسانه و علوم ارتباطات  خاطرنشان کرد:اگرچه در این خصوص به موفقیت‌های مقطعی رسیده اند و توانسته اند مردم جوامع  بویژه نسل جوان شان را با  سانسور در یک فضای بی خبری و نا آگاهی نسبت به اهداف عاشورا و اربعین نگهدارند ولی غافلند ازاین که طبق نص صریح قرآن نمی توانند نور خدا که همان ندای حق طلبانه امام حسین علیه السلام  ویاران با وفایش درروز عاشورا سال۶۰هجری وحوادث بعد از قیام وتاثیراتی  که قیام امام حسین علیه السلام  برروی سایر انقلاب های مردمی درسطح جهان به خصوص انقلاب اسلامی ایران داشته است ،خاموش نمایند.

 وی در پایان هم گفت: این رو بهترین سند براین ادعا این است که در مقطع کنونی پس از سپری شدن هزار چهارصد سال و اندی از قیام عاشورا روزبه روز بر شور و شعور حادثه عاشورا و مراسم اربعین درنزد جوامع بشری افزوده گردیده و درعمل علی رغم هزینه های زیاد در کم فروغ کردن اجتماعات عاشورایی و اربعین توسط امپراطوری رسانه ،استیصال و درماندگی جبهه کفر و نفاق در رأس آنها  آمریکا  واسرائیل و چندکشور معدود غربی و عربی را شاهدیم .

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها