نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. شهريور 1403 - 18:20
آدرس ها و شماره تماس های به روز مراکز قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد، شامل شورای حل اختلاف، دادگاه ها، دادسراها، اجرای احکام، مراکز ثبت اسناد و زندان ها در شهرستان های یاسوج، دوگنبدان، دهدشت، چرام، لنده، باشت، سی سخت، سرفاریاب، قلعه رئیسی، مارگون و چیتاب، به صورت جامع و کامل گردآوری شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،

شماره تماس مراکز قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد

آدرس ها و شماره تماس های به روز مراکز قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد، شامل شورای حل اختلاف، دادگاه ها، دادسراها، اجرای احکام، مراکز ثبت اسناد و زندان ها در شهرستان های یاسوج، دوگنبدان، دهدشت، چرام، لنده، باشت، سی سخت، سرفاریاب، قلعه رئیسی، مارگون و چیتاب، به صورت جامع و کامل گردآوری شده است.

برای دسترسی به لیست کامل آدرس و شماره تماس های دادگاه ها و مراکز قضایی در این استان و دفتر وکالت هایی که در این استان فعالیت می کنند روی لینک زیر کلیک کنید :

https://avadadyar.com

آدرس دادسرا و دادگاه عمومی یاسوج

آدرس: استان كهگيلويه و بويراحمد - ياسوج - ابتداي بلوار ابوذر - تقاطع بلوار ابوذر و بلوار كاشاني - مجتمع دادسرا و دادگاه هاي عمومي و انقلاب ياسوج

آدرس دادسرا و دادگستری گچساران

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد - شهرستان گچساران- مجتمع ادارات - خیابان عدالت - دادگستری شهرستان گچساران

 

آدرس دادسرا و دادگاه عمومی دهدشت

آدرس: كهگيلويه - خيابان كمربندي دوم - دادگستري شهرستان كهگيلويه

آدرس دادسرا و دادگاه عمومی دنا

آدرس: دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان دنا - دنا- خيابان معاد -مجتمع ادارات-دادگستري شهرستان دنا

آدرس دادسرا و دادگاه عمومی بهمئی

آدرس: دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان بهمئي - بهمئي - خيابان امام خميني - دادگستري شهرستان بهمئي

معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های زیبای ایران است که مرکز آن شهر یاسوج می باشد. این استان با مساحتی حدود ۱۶,۲۴۹ کیلومتر مربع، در دل رشته کوه های سربه فلک کشیده زاگرس قرار گرفته است. این استان از شمال به چهارمحال و بختیاری، از غرب به خوزستان، از جنوب به بوشهر و از شرق به فارس و اصفهان محدود می شود. این موقعیت جغرافیایی، به استان کهگیلویه و بویراحمد تنوع اقلیمی و طبیعی ویژه ای بخشیده که آن را به مقصدی دل نشین برای طبیعت دوستان و علاقه مندان به فرهنگ های بومی تبدیل کرده است.

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد عمدتاً از قوم لر هستند و شامل شش ایل بزرگ: بویراحمد، دشمن زیاری، بهمئی، چرام، طیبی، باوی و ایل نویی می شوند.

همچنین بخشی از جمعیت این استان از ایل قشقایی هستند. زبان غالب مردم، لری جنوبی و ترکی قشقایی است. مردم لر این منطقه از نژاد لر بوده و با گویشی صحبت می کنند که ریشه در زبان های باستانی ایرانی دارد. این گویش کمتر تحت تأثیر زبان های بیگانه قرار گرفته و همچنان اصالت خود را حفظ کرده است.

دادگاه

از گذشته های دور، ساختار اجتماعی مردم این منطقه بر پایه زندگی عشایری بنا شده بود، که این شیوه زندگی به یکی از مشخصه های فرهنگی و اجتماعی برجسته منطقه تبدیل شده است. گویش لری که در کهگیلویه و بویراحمد رایج است، در کنار گویش های مشابه در استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری، و خوزستان، یکی از گویش های اصیل و باقیمانده از زبان های کهن ایرانی است. جمعیت قابل توجهی از لرزبان ها نیز در جنوب استان های ایلام، همدان، مرکزی، فارس و اصفهان ساکن هستند.

آب و هوا

استان کهگیلویه و بویراحمد به دو بخش سردسیر و گرمسیر تقسیم می شود که هر کدام ویژگی های اقلیمی و طبیعی خاص خود را دارند.

مناطق سردسیر: این مناطق با مساحتی حدود ۸۰۳۷ کیلومتر مربع و ارتفاع متوسط ۹۰۰ متر از سطح دریا، شامل شهرستان های بویراحمد، دنا، مارگون و شمال شهرستان های کهگیلویه و گچساران می شوند. مناطق سردسیر استان عموماً پر بارش هستند و از جنگل های انبوه بلوط، بنه، بادام و... پوشیده شده اند. میانگین بارندگی در این مناطق بین 450 تا 600 میلی متر در سال است و بارش ها از اوایل فصول سرد تا اوایل فصول گرم ادامه دارد.

مناطق گرمسیر: این مناطق با وسعتی حدود ۸۲۲۶ کیلومتر مربع و ارتفاع متوسط ۳۰۷ متر از سطح دریا، شامل شهرستان های گچساران، کهگیلویه، باشت، بهمئی و لنده می شوند. این مناطق به دلیل اقلیم گرم تر خود، بارش سالانه ای بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلی متر دارند و پسته کوهی به وفور در این مناطق یافت می شود.

شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، یکی از پر بارش ترین مراکز استان در ایران است و پس از رشت، در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین، یاسوج یکی از مرتفع ترین مراکز استان های ایران به شمار می آید و بعد از شهرکرد، در جایگاه دوم قرار دارد.

نظرات کاربران

تازه های سایت