نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
24. مهر 1400 - 12:24
"محمد علی نبی زاده" شخصیتی است که برای همه انقلابیون دهه اول انقلاب اسلامی حکم راهنما ، راهگشا و معلم صادق آموزه های سیاست دینی بود که هر فردی به هر نوعی خود را مدیون تحلیل ها ، نظرات و فعالیت های چشمگیرش می داند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،عظمت و شانیت انسان ها به عقاید و رفتار مطلوب و عملی است که از خود بروز می دهند.شعارها ، ادعاها ، هماوردی ها و کرکری خواندنها زمانی قابل استناد بوده و تاثیر بر جامعه و افراد می نماید و تبدیل به جریان سازی می گردد که در قالب عمل قابل اجرا باشد و در رفتار عینی نمود پیدا نماید.

در تاریخ تحولات سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران نام حاج "محمدعلی نبی زاده" با انقلاب اسلامی شناخته شده است ، نامی که در سراسر استان به نیکی،بزرگی،مبارزه طلبی،ثبات قدم،ثبات عقیده،صداقت، پایمردی و وفاداری به آرمانهای انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) از جمله شاخصه های ویژه این سردار سیاست، قابل شناسایی و رصد است.

نبی زاده شخصیت بزرگی است که برای همه انقلابیون دهه اول انقلاب اسلامی حکم راهنما ، راهگشا و معلم صادق آموزه های سیاست دینی بود که هر کس به هر نوعی خود را مدیون تحلیل ها ، نظرات و فعالیت های چشمگیرش می داند.

مرحوم نبی زاده از دلیر مردان روستای شهید پرور ، مذهبی و با بصیرت "دیل" بود که از اصالت و دیانت و سلامت نفس برخوردار بوده ،لذا در سنگر تعلیم و تربیت رسالت دینی خود را به خوبی انجام داد و هر چند در روستاهای دور افتاده استان (سی سخت) و نظارت دیکتاتوری حکومت پهلوی قرار داشت اما با روحانیت انقلابی ، حوزه علمیه قم و نمایندگان حضرت امام خمینی (ره) در ارتباط بوده و با وجود شناسایی و دستگیری توسط ساواک از فعالیت و تلاش خستگی ناپذیر خود برای ترویج اندیشه های امام خمینی (ره) به عنوان یک سرباز و مبلغ از پای ننشست.

با انتقال به شهرستان گچساران اقدام به تشکیل هسته های مطالعاتی از جوانان مبارز و مذهبی نمود و با هماهنگی سایر انقلابیون شهر و روحانیت مبارز به عنوان یکی از محورهای برپایی تظاهرات مردمی و اعتراضات عمومی و تحصن و اعتصاب فرهنگیان ، بازاریان و کارکنان صنعت نفت گچساران با تمام توان و دقت و ظرافت انجام وظیفه نمود که با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و از همان روزهای اولیه هماهنگ با انقلابیون کشور حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داد و به عنوان دبیر این حزب توانست در سایر بخش های استان به عنوان یک محور تعیین کننده مدیریت جریان انقلابی را عهده دار شود.

با ظهور بنی صدر و اقدامات جریانات ملی گرا ، سازمان منافقین و گروه های لیبرال منش به دلیل روح دینی و نگاه عمیق سیاسی و توانایی خوب در دشمن شناسی در قامت یک رجل سیاسی تحلیل گر توانست مجموعه نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی را مدیریت و تمام قد در برابر جریانات انحرافی و ضد انقلاب بایستد به همین جهت بود که مورد کینه منافقین کوردل قرار داشت و علاوه بر ترور شخصیتی ، مورد ترور فیزیکی قرار گرفت که جان سالم به در برد.

هنوز خاطره صف طولانی جوانانی را که در شبکه بهداشت آن روز برای خون دادن به رهبر فکری خود در گچساران بی تابی می کردند را به عنوان یکی از خاطره انگیزترین حوادث آن ایام به یاد دارم فردی بسیار مردمی و با نهایت سادگی و تواضع بود و به دور از روش های اشرافی و لابیگری و معامله گری برای خود و خانواده و اطرافیانش بود.

همین ویژگی ها از او یک سیاست مدار برنامه ریز و تشکیلاتی و دوست داشتنی ایجاد کرده بود و لذا این برجستگی ایشان را نسبت به سایر نیروهای جریان انقلابی در گچساران ارجحیت بخشید و هیچگاه خود پیش قدم برای گرفتن مسئولیتی و کسب مقامی نگردید، تا اینکه در انتخابات مجلس دوره ششم مجموعه نیروهای وفادار به آرمانهای شهید بهشتی از ایشان درخواست کردند تا نمایندگی مجلس شورای اسلامی را بپذیرند که در ایفای این نقش خطیر با وجود استقرار یک دولت اجرایی غیر همسو احساس تکلیف نمودند و در مجلس هفتم نیز با کسب اکثریت آرا بار دیگر به عنوان نماینده و وکیل مردم انتخاب شدند.

هر چند این مدت طولانی نبود و اسیر دیو بیماری هولناک گردید و سرانجام در تاریخ 24مهرماه 83 به جمع یاران و اقوام شهیدش پیوستند اما یاد و خاطره همه پاکی ها و صداقتش همچنان باقی است و خلا مسئولیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تشکیلاتی اش رنج آور ادامه دارد.

زواره کاییدی از خبرنگاران پیشکسوت گچساران درباره شخصیت مرحوم "نبی زاده" می گوید:مرحوم نبی زاده را از سال ۱۳۵۸شمسی، آن‌گاه که به عنوان دبیر فلسفه و منطق دبیرستان استاد شهید مطهری بود، می‌شناختم و تا زمانی که از دنیا رفتند شاید می توانم به جرات بگویم یکی از نزدیک ترین افراد به ایشان بودم.


وی اضافه می کند:مرحوم نبی زاده در سن 20 سالگی وارد عرصه سیاست شد، در سال ۵۳ رهنمودهای حضرت امام (ره ) را بین دوستان خود بیان می کردند که سال ۵۴ به دستور ساواک احضار و تهدید شد که باید دست از مبارزه علیه شاه پهلوی بردارد ،ساواک  هم در گزارشی به مرکز نوشته بود"نبی زاده فردی است دارای افکار و عقاید افراطی مذهبی که با دادن نوارهای خمینی و کتب فرقه مذهبی دوستان و افراد مورد اعتماد خود را تحت تاثیر افکار نایاب خویش قرار می دهد."

کاییدی  رادامه نیز تصریح می کند:بنابراین مرحوم نبی زاده از تهدید ساواک نمی ترسد و فعالیت های خود را ادامه می دهد خصوصا در سال ۵۶ تمام استان کهگلیویه و بویراحمد را به طور هماهنگ تحت پوشش قرار می دهد که بعد از این جریان ساواک وی را در خرداد ۵۶ دستگیر و بازداشت می کند در اوایل سال ۵۷ ساواک تصمیم می گیرد که وی را برای عبرت عشایر و مردم در میدان عمومی یاسوج اعدام کند اما بعد ساواک از اعدام یک جوان عشایری به این خاطر که احساسات مردم را بر می انگیزد، منصرف می شود.

وی ادامه داد:بعد از انقلاب مرحوم"نبی زاده" از موسسین و بنیان گذاران بسیاری از نهادها و ارگان های مثل سپاه پاسداران ، کمیته انقلاب ، جهاد سازندگی ،حزب جمهوری اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی بود، وی در زمان تاسیس حزب جمهوری اسلامی توسط شهید دکتر بهشتی به سِمت دبیر حزب شهرستان گچساران منصوب و بعد از شهادت شهید بهشتی این حکم توسط مقام معظم رهبری نیز ابقا شد.

کاییدی تصریح می کند:با این وجود نیز اولین مکانی که توسط سازمان منافقین در گچساران مورد حمله قرار گرفت دفتر حزب جمهوری اسلامی بود و اولین نفری که هم منافقین در سال ۶۰ در این شهرستان ترور کردند(ترور ناموفق) مرحوم نبی زاده بود.

وی درادامه می گوید:مرحوم نبی زاده به غیره از دبیری حزب جمهوری اسلامی ، دبیر جامعه فرهنگیان و عضو شورای مرکزی فرهنگیان کشور ،عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی کشور و صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته نامه ایثارگران بود که بنده سردبیر آن هفته نامه را نیز بر عهده داشتم و در همه تشکیلات که وی حضور داشتند بنده هم عضو شورای آن بودم.

کاییدی بازهم می افزاید:به عنوان فردی که همیشه در کنارش بودم این را باید به همه بگویم که نبی زاده همیشه خمس و زکات خود را می پرداخت و مسائل دینی را هم بسیار رعایت می کردند،بنابراین در آن زمان در حزب جمهوری اسلامی مرحوم "نبی زاده "دبیر و "علی مراد جعفری" قائم مقام بود و بنده نیز در بخش دانش آموزی حزب و خبرنگار مجله عروه الوثقی و روزنامه جمهوری اسلامی فعالیت می کردم.

این خبرنگار گچسارانی گفت:در زمان جنگ علاوه بر حضور مکرر در جبهه برادر "علی فضلی" و "مهدی درخشان" به مرحوم نبی زاده و جعفری ماموریت می دهند تا ضمن مراجعه به ائمه محترم تهران ،قم و مشهد گزارشی از وضعیت" تیپ ۴۹ حیدر کرار "را به آنها داده و وسایل مورد نیاز آنها را تامین نمایند.

 وی تصریح می کند:مرحوم نبی زاده در مصاحبه اختصاصی که بنده در سال ۸۰ با ایشان داشتم گفته بود" تضعیف روحانیت و ارائه تز جدایی دین از سیاست و ارائه تفکرات ضد دینی که از ناحیه غربی ها صادر شده در داخل نیز از حلقوم همتایان سلمان رشدی بیرون می آید و اگر امروز داخل عناصر شناخته شده ای را می بینیم که در دانشگاه ها و محافل عمومی تفکرات بیگانه را ترویج می کنند و تز اسلام من های روحانیت را و حکومت من های دین را ارائه می کنند یقین بدانید که این تفکرات صهیونیستی است که در مغز آنها رفته است.

 این خبرنگار گچساران ادامه داد:وی در قسمتی دیگر از آن مصاحبه گفته است" باید گوش به فرمان ولایت باشیم و نگذاریم ارزش ها کم رنگ شوند و نباید از هشدارهای مقام معظم رهبری به سادگی گذشت زیرا مسئله با حیات و مرگ و سر گردانی مجموعه رابطه پیدا می کند.

کاییدی می افزاید:بنابراین مرحوم نبی زاده در آن مصاحبه خطاب به نمایندگانی که تفکر لیبرالی دارند باز گفته بود"حضور نمایندگانی با تفکر لیبرالی در مجلس یک خطر برای اصل انقلاب اسلامی خواهد بود هر اندازه یک فرد دارای تفکرات غربی باشد به همان اندازه از اسلام گرایی به دور خواهد شد و چنین فردی شایستگی ورود به مجلس را ندارد و نمی تواند بار امانت یک ملت انقلابی و مسلمان رابر دوش بگیرد،مردم انقلابی و مسلمان نباید اجازه دهند هیچ گونه تفکری غیر اسلامی ولو با رنگ مردم پسندی به مراکز قانون گذاری کشور راه یابد.

وی افزود:مرحوم نبی زاده باز هم بیان کره بود که هیچ گروه و جمعیتی نباید به خود اجازه بدهد که از بیت المال و اموال عمومی برای سلیقه های سیاسی و گروهی خود استفاده کند.

کاییدی تصریح می کند:با این حال مرحوم حاج نبی زاده در انتخابات میان دوره ای ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ خرداد ماه 80 با ۲۱۹۸۷رای از ۶۷۲۰۴برگ رای ماخوذه به عنوان نماینده مردم گچساران و باشت به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می کند و همچنین در دور هفتم مجلس هم به عنوان نماینده گچساران و باشت انتخاب، ولی در مهر ۸۳ دار فانی را وداع گفتند.

در مراسم تشیع جنازه ایشان استاندار وقت (دوستی)گفته بود که استان کهگیلویه و بویراحمد شخصی را از دست داده که هرگز کسی مثل او نخواهد آمد و نخواهد دید.

بنابراین زنده یاد حاج محمدعلی نبی‌زاده متولد ۱۳۲۹ در گچساران و داری مدرک فوق لیسانس معارف اسلامی و جانباز ۲۵ درصد بودند،وی از چهره های شاخص سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد، و تا زمانی  که زنده بود تشکیلات اصولگرایان بسیار با برنامه و منظم بود و همه جریان های سیاسی احترام خاصی برای ایشان قائل بودند.

 

انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها