نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. ارديبهشت 1403 - 20:03
واقعه طبس، یک ماجرای شگفت تاریخی است که شکست هیمنه و ابهت نظامی آمریکا را در بـرابر امواج اقتدار الهی انقلاب اسلامی در هماره تاریخ به یادگار نهاده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، پنجم اردیبهشت ماه 59 بود که اخبار حمله نظامی آمریکایی‌ها به طبس در رسانه‌های مختلف منتشر شد، عملیاتی نظامی به فرماندهی سرهنگ "چارلی بکویث"، فرمانده نیرو‌های ویژه "دلتا فورس" که در نهایت به تعبیر خود آمریکایی‌ها با یک افتضاح تمام عیار به پایان رسید.

طراحی عملیات «پنجه عقاب» توسط شیطان بزرگ

شیطان بزرگ با طراحی عملیات «پنجه عقاب» به دنبال آن بود تا مراکز مهمى، همچون منزل امام خمینى (ره) در جماران، مقر ریاست جمهورى، نخست وزیرى، ستاد کمیته مرکزى و انبارهاى مهمات ارتش و نقاط حساس ایران اسلامی را بمباران کنند و همچنین شخصیت‏هاى مهم مملکتى را از بین ببرند و درادامه نیز یک حکومت "سوسیال دموکرات" به سبک آمریکایى را در ایران به روى کار آورند.

آزادی 52 گروگان در تهران

با این حال نیز روز 24 آوریل 1980، 6 هواپیما و 8 بالگرد آمریکایی برای آزادی 52 گروگان در تهران وارد فضای پروازی کشورمان می شوند،اما در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی کشورمان یکی از بالگردها در 120 کیلومتری "راور کرمان" دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و درادامه نیز همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر باز می‌گردد.

اگرچه 6 هواپیما و 6 بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایران فرود می‌آیند. اما در هنگام سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالی که هنوز عملیاتی آغاز نشده، 3 فروند بالگرد از دست رفته بود؛ پس از تماس با مرکز عملیات، "کارتر" رئیس‌جمهور وقت آمریکا دستور بازگشت نیروها را می‌دهد.

خدای خمینی بر خدای من چیره شد!

با این تفاسیر، وقتی خبر مهیب انفجار هواپیما و بالگرد توسط فرمانده عملیات به اطلاع کارتر می‌رسد، وی به گریه می‌افتد که در واقع او مطمئن شده بود عملیات مهم آن‌ها که از ماه‌ها قبل برای اجرایش تمرین کرده و به شدت به آن امیدوار بود، اینک با ناکامی و شکست روبرو شده، ضمن آن که چنین حادثه‌ای فقط شکست نظامی نبود، بلکه پیامد‌های منفی سیاسی در صحنه بین الملل نیز برایش به دنبال داشت.بنابراین کارتر در آن لحظه با اشک و حسرت می‌گوید: «خدای خمینی بر خدای من چیره شد!» و سپس دستور عقب نشینی و تخلیه کماندو‌ها را به فرمانده عملیات اعلام می‌کند.

شکست کامل عملیات پنجه عقاب

هرچند ماجرا از این قرار بود که در هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها طوفان شن آغاز شده و یک هواپیمای ترابری "سی130" و یک بالگرد "سی‌اچ53 "به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه 8 نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و 4 بالگرد سالم و یک بالگرد معیوب (یک بالگرد هم راور کرمان) هم روی زمین باقی گذاشته می‌شوند، درادامه نیز کماندوهای آمریکایی با 5 هواپیما خود را به ناو هواپیمابر "نیمیتز" می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات«پنجه عقاب» به‌طور کامل شکست می‌خورد.

باید توجه کرد که عملیات«پنجه عقاب» مبتنی بر ایده و طرح کارشناسانه بود که در راس آنان فردی به نام «مایلز کاپلند» قرار داشت که نامبرده در جریان کودتای 28 مرداد 32 مشاور ویژه طراح کودتا یعنی «کرمیت روزولت» بوده است. اگرچه این عملیات راهبردی برای دولتمردان کاخ سفید از اهمیت بالایی برخوردار بود به همین علت آمریکایی ها برای آن که بتوانند به اهدافی که در ایران پی آن بودند، دست یابند، نزدیک به شش ماه در صحرای "آریزونا "که به کویر لوت ایران و به شرایط طبیعی صحرای طبس شباهت دارد، نیرو‌های کماندوی ویژه خود را در شرایط سخت آموزش دادند.

روزی که دسیسه بزرگ آمریکا  فرو شکست

بنابراین وقتی از وزیر دفاع وقت آمریکا درباره چگونگی شکست مفتضحانه عملیات نجات پرسیدند، گفت: «آیت اللّه‌ خمینی در بالکن منزل خویش ایستاده بود و با هر حرکت دست او، یک هواپیما به زمین می‌افتاد».اگرچه شکست شیطان بزرگ در این عملیات، حمله فیل داران ابرهه را به خانه کعبه در ذهن‌ها زنده می‌کند درحالی که در پنجم اردیبهشت 59 نیز دانه‌های ریز شن، دسیسه بزرگ آمریکا را فرو شکست.

با این وجود نیز دخالت نظامی آمریکایی ها که به شکست مفتضحانه‌ای انجامید، کوششی برای رها سازی گروگان‌ها بود که در جریان تسخیر لانه جاسوسی، به دست دانشجویان پیرو خط امام به دام افتاده بودند. این اقدامات آمریکا، به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی صورت می‌گرفت؛ انقلابی که ایران را از چنگال نفوذ آمریکاییان بیرون آورد و با پیروزی انقلاب، طبیعی بود که آمریکا برای بازگرداندن آب رفته به جوی، دست به هر اقدامی بزند که انجام شبه کوتای نظامی در طبس، یکی از آنان بود.

کار احمقانه دولتمردان کاخ سفید

درادامه نیز حضرت امام خمینی(ره)؛ به دنبال تجاوز نافرجام کماندوهای آمریکایی در طبس، با صدور پیامی فرمودند: "کارتر باید بداند که با این عمل بسیار ناشیانه، حیثیت سیاسی خود را به صفر رساند و از ریاست جمهوری باید قطع امید کند. کارتر با این عمل خود ثابت کرد که قدرت تفکر را از دست داده است و از اداره یک کشور بزرگ مثل آمریکا عاجز است. اکنون که شیطان بزرگ دست به کار احمقانه زده است، ملت شریف ایران باید برای خدای تبارک و تعالی با تمام توان خود و با اتکال به قدرت خدای متعال مهیا شوند و آماده نبرد با دشمنان خود گردد".

شن‌ها مأمور خدا بودند

البته حضرت امام (ره) در بخش دیگری از پیام خود فرمودند: "نباید بیدار شوند، آنهایی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده‌اند؟ نباید بیدار شوند؟ کی این هلیکوپتر آقای کارتر را که می‌خواستند به ایران بیایند ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند. باد مأمور خداست. قوم عاد را باد از بین برد؛ این باد مأمور خداست. این شن‌ها همه مأمورند. تجربه بکنند باز"».

اعتراف چهره های سیاسی آمریکا به شکست

حقیقتا واقعه شکست شیطان بزرگ در طبس، آن قدر مهم و سرنوشت‌ساز بود که حتی مشهورترین چهره‌های سیاسی در آمریکا را وادار به اعتراف کرد. برای مثال، "برژینسکی"، مشاور امنیت ملی کارتر، احساس ناامیدی ملی را در آمریکا، از پیامدهای مهم شکست این کشور در طبس می‌داند و می‌گوید: «ماجرای مفتضح ایران، یکی از سه عامل مهم شکست کارتر بود و این ماجرا، احساس ناامیدی ملی را برانگیخت».

 "ویلیام سولیوان"، سفیر سابق آمریکا در تهران نیز از این واقعه، با عنوان دوران تحقیر ملی آمریکا یاد می‌کند و می‌نویسد: «روش سست و بی‌قید حکومت کارتر و اقدامات نامعقول او، به گروگان‌گیری اعضای سفارت آمریکا انجامید و دوران تحقیر ملی که در تاریخ آمریکا نظیر آن دیده نشده است، آغاز شد».

یکی از خبرنگاران روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز می‌نویسد: داغ شکستی که آمریکاییان در ایران خوردند، تا مدتها آنها را رها نخواهد کرد؛ به ویژه بدین دلیل که این شکست، ضربه دوباره‌ای به احساس آنهایی بود که شدیدا به فن آوری معتقدند و به آن ایمان دارند. از کار افتادن سه بالگرد در میان بادهای شنی بیابان، ضربه بسیار سنگینی بوده است.

"همیلتون جردن"، معاون رییس جمهوری وقت آمریکا در کتاب خود به نام «بحران» در این زمینه نوشت: تصمیم به انجام یک عملیات نجات قدرتمندانه در قلب ایران زمانی از سوی «جیمی کارتر» اتخاذ شد که همه تحریم‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی تا آن زمان بی‌نتیجه مانده بود.

"محمد منتظر قائم" تنها شهید واقعه طبس

شهید "محمد منتظر قائم" نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان یزد روز پنجم اردیبهشت‌ سال 59 وقتی از فرود چند بالگرد آمریکایی در کویر طبس مطلع می‌شود، بلافاصله در محل حادثه حضور پیدا می‌کند تا موضوع را از نزدیک بررسی کند.همزمان با حضور محمد منتظر قائم و همراهانش در صحرای طبس این مکان به دستور "بنی صدر" مورد حمله هوایی قرار گرفت و بعدها مشخص شد که بالگردها حاوی اسناد مهمی بوده‌اند.

یکی از آثار ماندگار سینمای ایران، " طوفان شن " به کارگردانی جوادشمقدری و محصول سال 1375 است که به ماجرای پنجم اردیبهشت سال 59 پرداخته است. احمد نجفی بازیگر نقش سرهنگ آمریکایی در این فیلم است که در روایتی در خصوص فیلم طوفان شن و شکست آمریکایی ها اشاره می کند و می گوید: خاطره عجیب و غریبی بود که از منظر دیگری باید بررسی شود که چه اتفاقاتی را ما پشت سر گذاشتیم .تعجب می کنم چرا آمریکایی ها آنجا فرود آمدند چرا که تلویزیون هم اعلام کرد هر 15 دقیقه یک بار طوفان می شود؛ به نظر من هدف بزرگتری داشتند و فقط آزادی گروگان ها نبود استنباط من این است که قصد داشتند دست به کارهای دیگری بزنند چون برخی از آن ها سمت کوه های شمال رفتند و ربطی به استادیوم شهید شیرودی (امجدیه سابق) نداشت .

آبروی آمریکایی ها در دنیا رفت

 نجفی ادامه داد: نظر من این است که آمریکایی ها فکر می کردند اگر نشد تغییر تاکتیک بدهند و به بیت امام(ره) حمله کنند و مثلا ایشان را گروگان بگیرند یا کار دیگری انجام دهند.آن ها تفکر احمقانه ای داشتند، عده ای کشته شدند؛ آبرویشان در دنیا رفت، نیروی گردن کلفت "دلتا فورس" با همه تخصص و هیبت نتوانست کاری انجام دهد و واقعا این حمله شن ها اوضاع را برای آن ها دگرگون کرد و به جایی نرسیدند.

 نجفی در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل شکست حمله نظامی آمریکا در طبس و این که نتوانستند به ایران حمله کنند گفت: کاملا مشخص است ؛ یک قدرت دیگر در مقابل آن ها ایستاده است ، قدرتی که به سرعت خودش را تجهیز  و کامل کرد و همچنین موقعیت استراتژیکی که در ایران وجود دارد بی نظیر است.

 وی تاکید کرد: اگر می توانستند به ما حمله کنند بعد از حمله به عراق حتما این کار را می کردند خطر هم ایجاد کرده بودند اما وقتی سپاه و ارتش و مردم را دیدند دست برداشتند و فهمیدند اینجا افغانستان و عراق نیست و به عینه دیدند که این مردم برای حفظ سرزمین و باورهایشان می جنگندند و شوخی با کسی ندارند قضیه عین الاسد هم همین بود که گفت چندین نقطه را می زنم اما دیدید هیچ اتفاقی نیفتاد.

پرده دیگری از چهره زشت حاکمان کاخ سفید

براین اساس  واقعه طبس، ضمن فراهم آوردن اتحاد و یکپارچگی بیشتر نیروهای انقلابی ایران، حقانیت انقلاب اسلامی را در جامعه بین المللی به اثبات رسانید. در جریان این حادثه، چهره دشمن واقعی انقلاب بیش از هر زمانی نمایان‌تر، و الهی بودن انقلاب نیز برای جهانیان روشن شد. در حقیقت، خداوند متعالی با توفان شن، پرده دیگری از چهره زشت حاکمان کاخ سفید را برداشت و تجاوز آشکار و مغایر با قوانین و موازین بین‌المللی آنان را به نمایش گذاشت.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها