نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
2. ارديبهشت 1396 - 10:50
تجمع اعتراض آمیز کارگران در جلوی فرمانداری گچساران/
بیکاری 1500کارگر سد چمشیر در سال تولید و اشتغال+تصاویر
کارگران سد چمشیر گچساران می گویند:در سالی که از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال تولید واشتغال نامیده شده است، دولتمردان تدبیر وامید، امیدمان را تبدیل به ناامیدی کردند و ما باز هم شرمنده خانواده هایمان شدیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،رهبر معظم انقلاب سال ۹۶ را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» نام‌گذاری کردند تا در ادامه شعار سال ۹۵، همچنان اولویت اصلی کشور را برای عموم مردم و دولت، اقتصاد درون‌زا و اشتغال قرار دهند و توجه به اینکه جنگ واقعی برخلاف تصور غلط برخی روشنفکرنماها، جنگ اقتصادی است و تنها راه پیروزی بر دشمنان، اقتصاد مقاومتی است، ضروری است.

امام خامنه‌ای عزت، اقتدار ملی، همت جوانانه و حرکات مؤمنانه را نقاط قوت کشور و وضعیت اقتصادی را از نقاط تلخ سال ۹۵ دانسته و فرمودند:تلخی‌ها و سختی‌ها، عمدتاً مربوط به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است تلخی را با همه وجود حس می‌کنم. گرانی، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی و تبعیض‌ها ازجمله آن‌هاست.

ویژگی شعار امسال این است که پیاده‌سازی آن، پیش از هر فرد یا دولت، وظیفه شرعی یکایک مردم است؛ یعنی هرکس باید در وهله اول، وظیفه و نقش خود را برای عملی کردن این شعار پیداکرده و اقدام نماید.

اما این روزها دولتمردان تدبیر وامید انگار برخلاف شعار سال حرکت می کنند و این درحالی است  که صبح امروز بیش از صدها نفر از کارگران سد چم شیرگچساران در اعتراض به بیکاری وعدم پرداخت حقوق معوقه خود، در جلوی فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

6ماه حقوق نگرفته ایم

این تجمع اعتراضی که توسط کارگران سد چمشیر(شرکت سابیر) در جلوی ساختمان فرماندای گچساران اتفاق افتاد، تجمع کنندگان به شرایط تعلیق پروژه سد چمشیر،بیکار شدن از کار و پرداخت نشدن 6 ماه حقوق معوقه خود اعتراض کردند.کارگران از کار بیکار شده معترض خواستار احقاق حق و همچنین پیگیری مطالبه خود از مسئولان این شرکت شدند.

یکی از کارگران معترض می گوید:از اواخر اسفندماه تاکنون از کار بیکار شده ایم،جیبمان خالی است و تنها خواسته ما از مسئولان این است که با توجه به مشکلات معیشتی و افزایش هزینه‌های زندگیمان، تمام تلاش خود را انجام دهند تا مشکلات منابع مالی و نقدینگی پروژه سد چمشیر برطرف شود و به کارمان بازگردیم.

یکی دیگر از کارگران می افزاید:در سالی که از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال اشتغال نامیده شده است، دولتمردان تدبیر وامید، امیدمان را تبدیل به ناامیدی کردند و ما باز هم شرمسار خانواده هایمان شدیم.

1500کارگر سد چمشیر در بلاتکلیفی

وی گفت:بیش از یک ماه است که تقریبا به نوعی کل پروژه سد چمشیر تعطیل شده است و 1500نیروی فعال این سد در بلاتکلیفی و بیکاری به سر می برند.

کارگری دیگری معتقد است:تعطیلی پروژه سد چمشیر نتیجه کوهتایی مسئولان این شهرستان است و شهری که نماینده اش رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است چرا بایدبا چنین مشکلاتی دسته و پنجه نرم کند؟؟؟!.

وعده های سرخرمن تاجگردون برای رفع بیکاری

وی می گوید:جناب تاجگردون به جای برگزاری جشن های مشک و ملار می بایست مشکل بیکاری جوانان را حل می کردید؟این همه تبلیغات انتخاباتی شما به کجا رسید؟ چرا هیچ وقت پیگیر مشکلات سد چمشیر و 1500کارگر از کار بیکار نشده این سدنشده اید؟ متاسفانه وعده های سرخرمن شما برای رفع بیکاری همانند همان وعده های بزرگان دولت تدبیر و امیدتان بوده است.

جوان دیگری افزود:اگر شما مسئولان یک‌ماه حقوقتان پرداخت نشود آن‌وقت وقوع اتفاق را درک خواهید کرد،هیچ شکم سیری حال گرسنه را نمی فهمد چرا این پروژه ملی در سالی که مزین به تولید و اشتغال است باید با چنین معضلی روبرو شود.

دیگری نیز اینچنین گفت:بیش از شش ماه از حقوق معوقه کارگران شرکت سابیر می گذرد و این در حالی است سال جدید را با شرمندگی در کنار خانواده آغاز کرده ایم،تحمل سختی کار در گرمترین روزهای سال با امکانات ضعیف و تغذیه نامناسب در سد چمشیر هیچ کارگری را به ستوه نیاورده اما بیکاری و دست خالی ،شرمندگی به بار آورده است.

شرمنده فرزندان سه قلویم شدم

این کارگر گچسارانی تصریح کرد:بنده با داشتن سه فرزند سه قلو مشکلات این قشر ضعیف را لمس می کنم ، قشری که جز کارگری هیچ منبع مطمئن مالی ندارند و عدم امنیت حقوقی و شغلی در برابر زحمات آنان بسیار ناامیدکننده است .

«محمدرضا فاضل»، معاون اجرایی کارفرمای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در خصوص وضعیت سدچمشیر پیش تر گفته بود: “ماهانه به طور متوسط بیش از ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای حقوق و مزایای کارکنانی که به صورت مستقیم با شرکت همکاری می کنند، نیاز است که در صورت تخصیص و تامین اعتبار در تلاش هستیم تا آنجا که بتوانیم معوقات کارگران را پرداخت نماییم.

وی می افزاید:از ابتدای پروژه تاکنون حدود ۷۵۰میلیارد تومان اعتبار برای احداث این طرح عظیم هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای پایان این طرح نیز۷۰۰ میلیارد تومان است که این سد بزرگ در صورت تامین اعتبار در سال ۹۶ به مرحله آبگیری خواهد رسید.

فاضل گفت: پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی این سد ۷۰ درصد است و هم اکنون بیش از یک هزارو ۷۰۰ نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند.

معاون اجرایی کارفرمای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: عملیات اجرایی این سد از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و اعتبار این سد از محل فاینانس خارجی تامین شده و اعتبار اولیه این طرح ۲۲۹ میلیون یورو است.

 وی  اظهارکرد: “یک میلیون و ۸۰۰هزارمتر مکعب کل بتن مورد نیاز در این پروژه است که از این مقدار تاکنون بیش از یک میلیون متر مکعب اجرا شده است . حدود ۷کیلومتر تونل زیرزمینی، ۳۰کیلومتر جاده دسترسی و نیز حدود  ۵میلیون متر مکعب حفاری روباز در این پروژه اجرا شده است.

گفتنی است تامین آب آشامیدنی و صنعت، بهره مند شدن ۱۱۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید۲۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب های مخرب رودخانه زهره، اشتغالزایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.

سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلطکی (RCC) ایران است، این سد دارای ۲ میلیارد و ۳۰۰میلیون متر مکعب حجم مخزن،۱۵۵ متر ارتفاع، ۷۳۰ متر طول تاج و  هفت متر هم عرض تاج است.

مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت. سدو نیروگاه چم شیر در ۲۵کیلومتری جنوب شرقی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و برروی رودخانه زهره ساخته می شود.

ویروس تعلیق پروژه ها در کهگیلویه و بویراحمد

این در حالی است که دولت یازدهم امیدواری‌های زیادی در ارتباط با تامین بودجه پروژه‌های عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد داده است اما علی الظاهر این کار عملا رقم نخورده و همچنان رکود و تعلیق در پروژه‌های عمرانی این استان را شاهد هستیم و باید منتظر ماند که چه وقت ویروس تعلیق ازپروژه‌های این استان رخت بر می بندد.

 

انتهای پیام/م

 

دیدگاه‌ها

همش تقصیر دولت قبیله چون این دولت که کلا اشتغال زایی میکنخ
خدا لعنت کنه مسوولین شرکت سابیر رو ...ما در پروژه های دیگر این شرکت همین مشکل رو داریم. شرکت سابیر سه سال است که در مقابل پرداخت مطالبات ما مقاومت میکند ووعده های دروغ تحویل ما می دهد.شرکت دولتی عامل چپاول ودزدی و اختلاس است مسوولین کلا به فکر خودشون هستن وکسی جواب گو نیست .بخدا شرکت سابیر پول گرفته ولی در همون دفتر تهران تقسیم شده وهیچ کس از مسولین جواب گوی این ریخت و پاش ها نیست یکی نیست بگه اخه یک کارگر درامد دیگه ای نداره که شما حق کارگرم رحم نمیکنید و میخورید .شما برید در پروژه های دیگه مثل تونل کرج-سد نمرود -سدکوهرنگ- تونل انزاب -و.... پول هست ولی خرج خودشون با تفریحات وپاداش انچنانی میکنن و زحمت کشان هم با شرمندگی بایستی برن خونه هاشون.....
اصلا هم اینطور نیست اگر کارفرما پرداخت کنه آنها هم مطالبات پرداخت می کنند من در پروژه خداآفرین بودم منتها جای اینکه یقه سابیر بگیریم رفتیم جلوی کارفرما وایستادیم و حق و حقوق مون گرفتیم

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها