نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. خرداد 1401 - 7:21
هیچ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی گچساران احداث نشده است که برخی سودجو بخواهند در این شرایط بیکاری جوانان و مشکلات اقتصادی، واحدها را تنها برای منفعت خودشان رهن و اجاره دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،تردیدی نیست که کارآفرینی و ایجادکارگاه های تولیدی می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشور،به ویژه در حوزه اقتصاد باشد.رهبر معظم انقلاب با نامگذاری امسال به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بار دیگر اعتقاد راسخ شان به  نقش شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان در توسعه کشور را مطرح کردند و تکلیف بر همگان، به ویژه مسئولان نیز روشن شد که باید تمام توان خود را برای تقویت این حوزه به کار گیرند.

با این حال نیز برخی از واحدهای شهرک صنعتی(چهاربیشه) گچساران درسال های اخیر بر خلاف قانون و به بهانه های مختلف نیز اقدام به تعطیلی واحد کارگاهی خود و به تبع  اخراج کارگران کرده اند، که متاسفانه مکان این کارگاه های تولیدی با قراردادهای سنگین به برخی شرکت های فعال در منطقه اجاره و رهن داده می شوند.

این درحالی است که صاحبان کارگاه های تولیدی که با دریافت زمین تقریبا رایگان، امتیازات و نیز  تسهیلات دولتی و ارزان قیمت متعهد شده اند که به رونق تولید و اشتغالزایی جوانان بی کار در این شهرستان همت بگمارند،چندسالی است که واحدهای صنعتی شان را تعطیل ،کارگران را از کار بیکار و واحد صنعتی را به عنوان انبار به شرکت هایی زیرمجموعه پتروشیمی، سد چمشیر و ...قرار داده اند!!!.

هرچند مشکلاتی در سال های اخیر دامن گیر بسیاری از کارگاه های صنعتی گچساران شده و به نوعی تولید را زمین گیر کرده است، اما چرا تدبیری برای این امر تاکنون از سوی متولیان امر صورت نگرفته و یا تلاشی برای احیای این کارگاه ها مشاهده نمی شود، که افرادی هم از این وضعیت سوء استفاه کنند و کارگاه های تولیدی را آنهم به عنوان انبار در اختیار برخی شرکت ها مستقر در منطقه قرار دهند!

بنابراین این سوال به ذهن متبادر می شود که چرا کسی از مسئولین و متولیان امر هم ککشان نمی گزد،چرا یک کارگاه تولیدی در شهرک صنعتی گچساران باید حدود 6سال به جای امر تولید و اشتغال زایی پول اجاره و رهن بالا دریافت کند، پس قانون کجای کار است؟ تعهد و رسالت کارگاه های تولیدی کجا رفته است؟اشتغال جوانان بیکار گچساران چه می شود؟ و مگر قرار است برخی ها از امتیازات خاص بیت المال آنهم در جهت مقاصد شخصی بهره ببرند؟!

 باید پرسید که مسئولین استان  و شهرستان کجای کار هستند، چرا افرادی به عنوان دلال(بنگاه داران املاک)بایستی به ساده ترین و راحت ترین شکل ممکن از شهرک های صنعتی زمین به متراژ هکتار دریافت کنند!،اما دریغ از تولید و اشتغال حتی یک نفر که فقط به یک فنس کشی و دیوار کشی ساده اکتفا کنند آنهم برای روز مبادا! پس تکلیف این همه جوان بیکار گچسارانی چه می شود؟!

سال هاست که بسیاری از جوانان نخبه گچساران خالصانه و صادقانه برای تولید و اشتغال و ایجاد کارگاه های تولیدی آستین همت را بالا زده اند و التماس ها هم می کنند، اما زمینی هم در اختیارشان قرار نمی گیرد که باید پرسید این نور چشمی ها که سال هاست بر زمین های گچساران چمبره زده اند چه کسانی هستند! آیا بازهم پای رانت و ویژه خواری در میان است که متاسفانه زمین هایی که واگذار می شوند، سهم جوانان گچسارانی هم نمی شوند؟!

متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که عملا بازار دلالی اجاره  و رهن واحد‌های صنعتی شکل گرفته و متاسفانه هیچ گونه برخوردی هم با وجود هشدارها از سوی متولیان امر شکل نگرفته است که باید سوال کرد آیا خود مدیران هم ذینفع این مسئله هستند؟.چرا این زمین ها تنها به عده ای خاص و بی مسئولیت واگذار شده اند در حالی که مسئولین امر هم بارها اذعان کرده اند در گچساران زمینی برای واگذاری به واحدهای شهرک های صنعتی نداریم.

چرا نماینده گچساران و باشت از نبود زمین مناسب برای سرمایه گذاری و احداث کارخانجات تولیدی و اشتغال زا در این شهرستان مرتبا گلایه می کنند.پس عیب و ایراد کار کجاست؟، چرا شفاف سازی در این خصوص صورت نمی گیرد! و اینکه چرا با این همه کمبود زمین(به قول مسئولین) از همین ظرفیت شهرک های صنعتی به شکل مطلوب بهره برداری نمی شود که عده ای سودجو بخواهند به جای تولید و اشتغال تنها با رهن و اجاره این واحدهای صنعتی کسب درآمد کنند.

به گفته متولیان امر رسالت اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی فراهم کردن زمین و زیرساخت‌های مناسب سرمایه گذاری به منظور استقرار و احداث واحدهای تولیدی است به گونه‌ای هیچ واحد تولیدی به دلیل نداشتن زیرساخت تاکنون تعطیل نشده است.

گفتنی است درگچساران  یک شهرک صنعتی با 65 هکتارو 43 واحد بهره برداری فعال، یک ناحیه صنعتی در امامزاده جعفربا 12 هکتار و 11 واحد بهره بردار فعال وجود دارد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

بعد از این همه خبر که از شهرک های صنعتی بیرون اومد مردم استان باید به جای مدیر عامل نه چندان محترم استعفا بدن سی ای استان متاسفم که افراد نالایق برمسند قدرت تکیه زنه

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها