نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
8. مهر 1400 - 18:19
معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت:مهمترین مطالبه و نیاز این پروژه تامین منابع مالی است در حالی که پروژه نیاز به تامین ماهیانه 30میلیارد تومان پول دارد که تا انتهای سال 1400 نیز به مرحله آبگیری برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،پیشرفت فیزیکی این طرح حدود 84 درصد است که انجام بیش از هفت هزار و 45متر حفاری (روباز و زیرزمینی)، اجرای یک میلیون و 500 هزار متر مکعب بتن ریزی کل پروژه با 85درصد پیشرفت فیزیکی ، احداث24 کیلومتر جاده دسترسی و اجرای 463هزارمتر عملیات حفاری و تزریق از مهمترین کارهای انجام شده در این پروژه است.

تامین آب آشامیدنی و صنعت، بهره مند شدن ۱۱۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر ، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید175مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب های مخرب رودخانه زهره، اشتغالزایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد به شمار می رود.

همچنین نصب دکل های مربوط به تجهیزات هوایی خطوط انتقال 230 کیلو ولت سد چم شير به ایستگاه پست پاساژ چنار شاهیجان و دوگنبدان ، عملیا‌ت نصب دو خط لوله به منظور تنظیم کیفیت آب و نیز آبرسانی مزارع پایین دست سد و انتقال آن به بخش صنعتی، پیشرفت 88درصدی عملیات حفاری و تزریق سد چم شیر، ورود ترانسفورماتورهای اصلی نیروگاه به کارگاه و نیز نصب تجهیزات نیروگاهی از دیگر اقدامات صورت گرفته در چم شیر بوده است.

این سد از نوع بتنی غلتکی ( RCC )با عملکرد سه بعدی است که مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.سدو نیروگاه چم شیر در ۲۵کیلومتری جنوب شرقی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و برروی رودخانه زهره ساخته می شود.

طول تاج  680 متر، ارتفاع بدنه سد 151 متر، نوع سرریز اوجی دریچه دار با 3 دریچه قطاعی،ظرفیت مخزن یک میلیون 863 هزارمترمکعب، ظرفیت نیروگاه  176 مگاوات به علاوه نیروگاه جریانی به ظرفیت 11 مگاوات، حجم حفاری 4 میلیون 412هزار مترمکعب،لاینینگ گالری ها و تونل ها 2هزارو 404متر، حجم بتن ریزی هم یک میلیون 524هزار مترمکعب بوده است.

نزدیک به 850نفر در سد و نیروگاه چم شیر گچساران مشغول به کار هستند،بنابراین پیشرفت کلی پروژه 84 درصد است که برنامه آبگیری در اواخر سال 1400محقق خواهد شد.

محمدرضا فاضل ،معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص سفر آیت الله رئیسی به استان گفت:مهمترین مطالبه و نیاز این پروژه تامین منابع مالی است در حالی که پروژه نیاز به تامین ماهیانه 30میلیارد تومان پول دارد که تا انتهای سال 1400این پروژه نیز به مرحله آبگیری برسد.

وی افزود:بنابراین آبگیری این سد یعنی ذخیره بیش از دو میلیارد متر مکعب آب جهت استفاده اراضی کشاورزی چه در پایین دست و چه دربالادست، تولید سالیانه 482گیگابات ساعت انرژی برق، ایجاد ظرفیت برای توسعه گردشگری، ایجاد بستر مناسب جهت توسعه صنایع آبزیان و نیز ایجاد زیرساخت مناسب جهت تامین آب صنعت و شرب از جمله اهداف این طرح است.

فاضل گفت:بنابراین تنها شرط ادامه روند پروژه هم با توجه به پیشرفت 84درصدی همان تامین منابع مالی است و با توجه به اینکه در حال حاضر 850نیرو در پروژه مشغول به کار هستند و هزینه ای که هم نیاز داریم برای تامین مصالح ،سیمان و آرماتور و نیز تجهیزات سنگین و سبک خواهد بود.

وی افزود:متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون رقم بسیار کمی به طرح س چم شیر تخصیص داده شده است که با توجه به سفر هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد، می طلبد که دولتمران نیز نگاه ویژه ای به این پروژه داشته باشند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها