نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. دى 1402 - 7:53
تشییع میلیونی شهید سلیمانی ، تصویر دیگری از انقلاب اسلامی برای جهانیانیان به نمایش گذاشت، تصویری که بعد از چهار سال برای سرداری که برای ملتش میراث غیرت و مردانگی بر جای گذاشت هنوز کمرنگ نشده و نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب بامداد جمعه 13 دی ماه 98 سردار حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس جانشین فرمانده "الحشد الشعبی" پس از عمری مجاهدت در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند و بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را "دونالد ترامپ" رئیس جمهوراین کشور صادر کرده بود.رهبر  معظم انقلاب پیرو شهادت "حاج قاسم سلیمانی" نیز سه روز عزای عمومی اعلام کردند و در بیاناتی فرمودند که انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهداء آلودند.

با این وجود نیز تشییع پیکر‌های مطهر شهدای این حمله تروریستی از 14دی ماه 98 در عراق آغاز و با حضور گسترده و دشمن‌شکن مردم شهر‌های کاظمین، بغداد، کربلای معلی و نجف اشرف همراه شد که در این آیین ها  شعار‌های «نه به آمریکا»، «مرگ بر آمریکا» و «اخراج تروریست‌های رژیم آمریکا» پرتکرارترین شعار‌های مردم عراق به هنگام تشییع ابدان مطهر شهدای جبهه مقاومت بودند.با این حال شبکه تلویزیونی "الاتجاه" با پخش تصاویری از تابوت پیکر پاک سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، گزارش داد که شرکت کنندگان در این مراسم در منطقه الجادریه بغداد شعار «تشکر تشکر حاج قاسم، برای ما سنگ تمام گذاشتی» سردادند.

این در الی است که در گزارش شبکه تلویزیونی المیادین نیز آمده است که شرکت کنندگان در مراسم تشییع شهدای مقاومت در مصاحبه با این شبکه گفتند:«سرزمینی که سلیمانی‌ها و المهندس‌ها را پرورش داد می‌تواند هزاران نفر را مثل آن‌ها پرورش دهد. ما تا زمانی که از آمریکا انتقام نگیریم آرام نخواهیم نشست. شهدای ما افتخاری برای ما هستند و ما فرزندان خود را برای نفرت از آمریکا و گرفتن خون شهدا تربیت خواهیم کرد. گروه‌های مقاومت و بسیج مردمی توانایی تغییر معادلات را دارند و گروه‌های سیاسی باید موضع جدی اتخاذ کنند. ما آمادگی داریم تا زیر پرچم جهاد علیه آمریکا، متحد شویم. خون پاک شهدایی که برای دفاع از عراق بر زمین ریخته شد، تلاش‌های ما برای مقاومت را که شامل همه منطقه می‌شود، متحد خواهد کرد».

با این وجود نیز پیکر پاک شهیدان جبهه مقاومت پس از تشییع در کربلای معلی و نجف اشرف راهی ایران می شود و مردم، مسئولان‌ لشکری، کشوری و استانی در ‌فرودگاه اهواز حاضر و به استقبال پیکر شهدا می روند. بنابراین یکشنبه 15 دی ماه 98مردم از سراسر شهر‌های خوزستان برای حضور در مراسم بزرگ و باشکوه تشییع پیکر سردار دلها خود را به میدان مولوی اهواز می رسانند تا در مراسم تشییع پیکر حاج قاسم و همراهانش شرکت کنند.اگرچه این مراسم قرار بود از ساعت هشت صبح از میدان مولوی اهواز شروع و به خیابان سلمان فارسی منتهی شود، اما به‌دلیل ازدحام جمعیت میلیونی عزادار در مراسم، ‌تشییع پیکر شهید "حاج قاسم سلیمانی" از خیابان سلمان فارسی اهواز آغاز شد که ‌پس از تشییع و وداع جانسوز میلیونی مردم انقلابی خوزستان، پیکرهای مطهر حاج قاسم سلیمانی و برادر مجاهدش ابومهدی المهندس،بعد از ساعت ها تاخیر(به دلیل ازدحام  میلیونی جمعیت) به فرودگاه اهواز انتقال یافتند تا راهی طواف حرم حضرت ثامن الحجج علی‌بن موسی الرضا(ع) شوند.

با این وجود نیز مراسم تشییع پیکرسردار دلها، شهید"حاج قاسم سلیمانی" و " ابومهدی المهندس"، عصر یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ در مشهد برگزار می شود، و مراسم تشییع در مشهد به‌قدری طولانی شد که مراسم تشییع تهران را هم به تعویق انداخت. اگرچه ازدحام جمعیت در مشهدالرضا علیه السلام به قدری بود که راه رفتن را سخت کرده بود و مسیرهای میدان پانزده خرداد تا میدان بسیج و از آنجا تا حرم مطهر ثامن‌الحجج علیه السلام مملو از جمعیتی بود که برای وداع با مردی آمده‌ بودند که جان و امنیت و حیثیت خود را به او مدیونند، و البته رسانه ها هم با این عنوان خوب تیتر زده بودند که "مشهد به یاد «حاج قاسم» قیامت شد".

اگرچه کاروان عشق در غروب مشهد به حرم مطهر نزدیک و نزدیکتر می شد که مردم با شعار«یا امام رضا، قاسم رسید از کربلا» سردار دل‌ها را به سمت حرم مشایعت می کردند،با این وجود نیز کاروان شهدای مقاومت ، پس از حدود سه ساعت، در میان غریو فریادهای "یا حسین" و استقبال زائران و خادمان حریم رضوی به حرم مطهر رضوی رسید درحالی که حاج قاسم سلیمانی به آخرین زیارت امام مهربانی‌ها آمده بود تا با همان دستی که سالم مانده، دست این مردم را در دست امام مهربانی‌ها بگذارد و از حضرت سلطان ابالحسن علیه السلام بخواهد بیش از پیش مراقب این مردم و این نظام اسلامی باشد.

اگرچه در انتهای این مراسم، پیکر مطهر شهیدان در میان خیل مردم حق‌شناس مشهد، تولیت آستان قدس رضوی و خادمان حرم رضوی بدرقه شد و سردار دل‌ها برای همیشه مشهد را ترک کرد و پیکر این شهیدان والامقام به تهران منقل شدند.اما در روز رستاخیز تهران(دوشنبه 16دی) و وداع تاریخی مردم مؤمن و قدرشناس آن با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران حضور یافتند و بر پیکر مطهر این شهید عالی‌مقام، مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس و دیگر شهدای جنایت رژیم تروریست آمریکا در فرودگاه بغداد، نماز اقامه کردند.

در این مراسم که با حضور چند میلیونی مردم و همچنین رؤسای قوای سه‌ گانه، مسئولان لشکری و کشوری، همرزمان شهید و جمعی از عناصر مهم جبهه مقاومت از جمله "اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی حماس، "زیاد النخالة" دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و "شیخ نعیم قاسم" جانشین دبیرکل حزب الله لبنان در فضایی آکنده از حسرت آسمانی شدن حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، رهبر انقلاب اسلامی در نماز، خداوند را برای بزرگ داشتن مجاهدان راه خود به‌ واسطه فوز و توفیق عظیم شهادت، حمد و سپاس گفتند و علوّ درجات آن شهدای عالی‌مقام را مسألت کردند.

رهبر معظم انقلاب درحالی بر پیکر سردار سپهبد قاسم سلیمانی نماز خواندند که در بخش های مختلف نماز بارها گریه کردند و همزمان با تکبیرهای رهبر معظم انقلاب و صدای گریه ایشان نمازگزاران حاضر هم گریه کردند، پس از اقامه نماز، تشییع با شکوه پیکر مطهر شهید سلیمانی و دیگر شهیدان مقاومت از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی آغاز شد و مردم انقلابی تهران، نگین درخشان و بی‌بدیل مقاومت و یاران مجاهدش را تشییع کردند.

اما روایت دلدادگی بر این قرار است که گذرگاه‌های تهران از سپیده دم دوشنبه 16دی ماه 98 شاهد حضور گسترده، پرشور و تاریخی مردم این شهر و همه مهمانان آن در مراسم بدرقه  "حاج قاسم سلیمانی" بود؛ و شکوهی به عظمت سردار سلیمانی در خیابان های تهران برپا بود که کلام و تصویر از توصیف آن عاجز،اگرچه قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ایران در آن روز اعلام می کند که حدود 7 میلیون نفر، در مراسم تشییع و وداع با پیکر مطهر سردار شهید حاج "قاسم سلیمانی" در تهران، شرکت کرده اند.

بنابراین انتظار مردم شهید پرور قم پس از ساعت‌ها به پایان رسید و سردار شهید سلیمانی و شهدای همراه عصر دوشنبه بعد از طواف گرد ضریح مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) وارد جمعیت عاشقانش شد.شبکه‌های خارجی الفرات؛ الاتجاه؛ العهد و السومریه از عراق هم چنین شبکه المیادین و المنار از لبنان و المسیره یمن مراسم تشییع سردار دل‌ها و وداع مردم قم را پوشش خبری می‌دهند.پیکر مطهر شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، مظفری‌نیا و همرزمان شهیدشان بعد از ورود به قم و حرم مطهر بانوی کرامت با حضور مراجع، علما و شخصیت‌های کشوری دور مضجع شریف کریمه اهل‌بیت (س) طواف داده شدند.در این مراسم آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی و آیت‌الله العظمی سیدم حمد علی علوی گرگانی حضور داشتند.

با این حال پیکر پاک شهدای جبهه مقاومت بعد از طواف به میان جمعیت عاشقان و دلدادگان مکتب جهاد و شهادت در بلوار پیامبر اعظم (ص) انتقال داده می شود تا روی دست خیل عظیم مردم به مسجد مقدس جمکران تشییع شوند که درادامه هم پیکر شهید سردار سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت در پایان مراسم به تهران منتقل شد و اما پیکر پاک و مطهر شهید " مظفری‌نیا" که اهل قم بود صبح روز بعد در حرم مطهر کریمه اهل بیت سلام الله علیها تشییع و به خاک سپرده شد.

اما در نخستین ساعات بامداد 17 دی ماه 98 پیکر مطهر شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی و سردار پور جعفری با استقبال نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان، استاندار و جمعی از مدیران وارد فرودگاه کرمان می شود آحاد مختلف مردم از شهرهای مختلف خود را به کرمان رسانده‌اند تا در این مراسم باشکوه ‌شرکت کنند و مردم بی‌صبرانه منتظر‌ند که پیکر پاک شهید سلیمانی را در آغوش بگیرند.بامداد 17 دی ماه ورودی‌های شهر کرمان دارای ترافیک بسیار سنگینی است و قرار بود مراسم تشییع پیکر شهید ‌سلیمانی و همرزم شهیدش سردار پور‌جعفری ‌با حضور قشرهای مختلف مردم از  میدان آزادی به سمت میدان شهدا آغاز  شود. البته حضور نوجوانان و جوانان و بانوان  در این مراسم  پر رنگ  بود و مردم با سر دادن شعارهایی علیه استکبار و عواملش، این جنایت هولناک آمریکایی ها در عراق را محکوم  کردند.

ادامه نیز مراسم تشییع پیکر شهید سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ‌و همرزم شهید سردار پور‌جعفری در زادگاهش کرمان با حضور پرشور و میلیونی مردم با سخنرانی سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کرمان آغاز می شود که پس از اینکه سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آغاز سخنان خود عنوان می کند "انتقام می‌گیریم" مردم یک‌صدا فریاد الله‌اکبر سر دادند و در ادامه شعار دادند "ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده".هر بار که سردار سلامی نام سردارسلیمانی را می‌آورد مردم در میدان آزادی کرمان به گریه افتاده و شعارهای ضداستکباری سر می‌دهند.

مردم در گلزار شهدای کرمان برای ورود پیکر سردار شهید سلیمانی لحظه شماری می‌کنند. اعضای خانواده شهید سلیمانی نیز در گلزار شهدا حضور دارند.درحالی که ازدحام جمعیت به قدری است که خودرو حامل پیکرهای سردار سلیمانی و سردار حسین پورجعفری مدام در مسیر متوقف می‌شود.اگرچه افرادی از ملیت‌های گوناگون در مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی حضور دارند که نشان از ارادت ملت‌های منطقه به ایشان است.‌پیکر شهید سردار سلیمانی و همرزم شهیدش سردار پورجعفری در میان سیل جمعیت به ‌میدان شهدای کرمان رسید.‌ بعد از پایان سخنرانی و در حدود ساعت 10 صبح، جمعیت حاضر برای مراسم تشییع به اوج خود رسید و ازدحام جمعیت باعث شد تعدادی از هموطنان، مجروح و تعدادی نیز جان خود را از دست بدهند.نمکی، وزیر بهداشت وقت نیز علت آسیب دیدگی را خفگی بر اثر روی هم قرار گرفتن جمعیت اعلام کرده است.

بعد از اعلام تعویق زمان تدفین پیکر شهیدان "سلیمانی" و "پور جعفری"، به علت ازدحام جمعیت در گلزار شهدای کرمان و احتمال بروز حادثه برای مردم در این محل قرار شد شهید سلیمانی در کنار مزار شهید حسین یوسف الهی به خاک سپرده شود.قالیباف،رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نیز نوشته بود که "حضرت آقا عبای نماز شب خود را دادند تا حاج قاسم را با آن دفن کنند. آقا با این عبا ۱۴سال نماز شب خوانده‌اند. این دومین عبای نماز شب آقاست که شهیدی با آن دفن می‌شود؛ اولین بار سر شهادت حاج احمد کاظمی بود."

سرانجام پیکر مطهر سردار شهید سلیمانی بامداد چهارشنبه 18دی ماه در گلزار شهدای کرمان به خاک سپرده شد. کرمان فرزندش را تنگ در آغوش گرفت تا سردار سلیمانی در جمع دیگر هم رزمانش و در وصال یار آرام بگیرد.بنا به وصیت سردار شهید سلیمانی پیکر مطهر ایشان در مجاورت مزار شهید یوسف الهی به خاک سپرده شد.همچنین پیکر مطهر سردار شهید حسین پورجعفری یار هم رزم سردار سلیمانی هم در گلزار شهدای کرمان خاکسپاری شد.

با این حال نیز27 دی‌ماه 98 در حالی‌ که دو هفته از شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی می‌گذشت، رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران حاضر شدند تا با مردمی که داغدار سردارشان بودند، سخن بگویند. حضرت آقا در خطبه‌های این مراسم باشکوه از «مکتب حاج‌قاسم» سخن گفتند و روزهای حضور کم‌نظیر مردم در تشییع این شهید عزیز را یوم‌الله خواندند.

استاد رحیم پور ازغدی بعد از شهادت حاج‌قاسم و آن تشییع عظیم میلیونی، در دیداری با رهبر انقلاب حضور داشت که به گفته وی مضمون فرمایش ایشان(حضرت آقا) این بود که: این قضیه عادی نبود. تشییع‌هایی که با آن جمعیت در شهرهای مختلف شد، با این وضعیت و مشکلات اقتصاد برجامی و گرفتاری‌ها، توجیه عادی و مادی نداشت. ایشان به تعبیری فرمودند این تشییع کاملاً امر و نمایش الهی بود و علت اصلی‌اش هم اخلاص، توحید و جهاد دائمی شهید بود و خدا خواست. خدا می‌خواهد اینها الگو بشوند. خداوند کسانی را از بین صالحین انتخاب می‌کند که در عمل صلاحیتشان را نشان دادند و تبدیل به الگو می‌کند.

در بخشی از کتاب "داغ دلربا" نوشته میثم امیری آمده است: «بامداد جمعه، سیزده دی 98، سردار را زدند. صبحش، مردم کرمان ریختند بیرون. دو دست روی پیشانی گذاشتند و روی جدول کنار خیابان نشستند و گریستند. صدای عبدالباسط، با سوز بامدادی کویر آمیخته می‌شد. خانه‌ها، درد و تحیر کرمانی‌ها را تاب نداشت. آسمان شهر، سکوت کویر را نمی‌خواست؛ سرمایش را می‌خواست.

این وقتی بود که قوم ایرانی در کالبد کرمانی «چیزی» حس کرد. سال‌ها بود که بر دامنه‌ ما چشمه‌ای نمی‌جوشید.سردار، پنج روز از اهواز تا کرمان، روی دست ایرانیان بود؛ دست‌های گرم و پینه‌بسته؛ دست‌های ظریف و ورزیده؛ دست‌های پرچروک و کودکانه. این دست‌ها ـ دست‌های همه‌ ملت ایران ـ حلقه و پروانه شد. سردار در کانون این حلقه بود. حلقه، مهر دید و مهر ریخت؛ غم دید و گریه کرد؛ شعر خواند و دندان سایید؛ لبخند زد و حماسه سرود؛ داغ دید... و داغ دید».

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها