نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. مهر 1402 - 14:16
کیفیت آب سد چم شیر چگونه است؟
حال خوب سد «چم شیر» در گچساران+ فیلم
کشاورزان می‌گویند: بعد از آبگیری سد چم شیر، کیفیت آب رودخانه زهره نیز بهتر شده که این مهم رونق کشاورزی را در مناطق پایین‌دست سد به همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، آبگیری سد بزرگ چم شیر اواخر دی‌ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد و نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب حاکی از کیفیت خوب آب پایین‌دست این سازه بزرگ آبی دارد.

با توجه به اینکه هم‌اکنون تنها حدود یک‌چهارم مخزن سد چم شیر پرشده می‌توان مشاهده کرد که با افزایش ذخیره آب در این سد کیفیت آب نیز مطلوب‌تر خواهد شد؛ بنابراین حال خوب سد چم شیر نه‌تنها به معنای توسعه پایدار و ایران قوی در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری و بهبود معیشت مردم منطقه است بلکه خط بطلانی بر همه حواشی ایجادشده درروند احداث آن به شمار می‌رود.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر می‌گوید: به علت ذخیره ۵۰۰ میلیون مترمکعبی آب در سد چم شیر دبی آب رودخانه زهره در پایین‌دست سازه نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش‌یافته است.

محمدرضا فاضل می‌افزاید: درحالی‌که دبی آب رودخانه زهره در گچساران هم‌اکنون ۱۴ مترمکعب بر ثانیه است مدت مشابه پارسال دبی این رودخانه در پایین‌دست سد ۶.۵ مترمکعب بر ثانیه ثبت‌شده بود. اگرچه آزمایش‌های امروز کارشناسان از خروجی آب سد چم شیر، ای سی یک هزار و ۷۰۰ را نشان می‌دهد درحالی‌که این شاخص در مدت مشابه پارسال چهار هزار و ۵۰۰ بود.

وی تصریح می‌کند: این نمره قبولی برای ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب موجود در سد چم شیر گچساران معادل یک‌پنجم ذخیره کامل این سد به‌دست‌آمده است که با افزایش حجم مخزن، این «ای سی» بازهم کاهش پیدا خواهد کرد و کیفیت آب آن بهتر خواهد شد و هیچ نگرانی درباره کیفیت آب سد چم شیر وجود ندارد.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر می‌گوید: با بهره‌برداری از این پروژه عظیم تحولات خوبی در منطقه ایجاد می‌شود، تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مزایای این سد است.

محمدرضا فاضل در ادامه  تولید ۴۸۲ گیگاوات برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی در زمان اجرای طرح و زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی را از دیگر مزایای این سد برشمرده و می‌افزاید: سد و نیروگاه چم شیر تأثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری گچساران خواهد داشت و سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.

معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران هم در ادامه می‌گوید: سد و نیروگاه چم شیر به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه برق‌آبی در حال احداث کشور بوده که هدف آن ذخیره‌شده ۲/۳ میلیارد مترمکعب آب همراه با بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره و نیز تولید ۴۸2 گیگاوات ساعت انرژی برق‌آبی در سال است.

این در حالی است که کارشناسان حوزه آب کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه «ای سی» یک ویژگی کیفی در منابع آب‌های سطحی، زیرزمینی، قنات‌ها و غیره است تأکید می‌کنند برای کشاورزی انواع محصولات و گیاهان تا بالای سه هزار و ۵۰۰ هم مصرف می‌شود.

بر این اساس کشاورزان می‌گویند که بعد از آبگیری سد چم شیر، کیفیت آب رودخانه زهره نیز بهتر شده که این مهم رونق کشاورزی را در مناطق پایین‌دست سد به همراه خواهد داشت.

لینک فیلم

https://aparat.com/v/9SBes

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها