نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. دى 1402 - 11:13
سردار سلیمانی و همراهان ایشان هدفی به‌غایت بزرگ داشتند که آن‌هم برقراری امنیت در کل منطقه و اخراج نیروهای آمریکایی و بیگانه از منطقه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،بدون شک دفاع مشروع، حقی است که در صورت تعدی و تجاوز، امکان دفاع را برای شخصی که در معرض تهاجم قرارگرفته فراهم می‌آورد. در کنار حق دفاع، حق مقابله‌به‌مثل نیز مطرح‌شده است؛ هرچند ممکن است، گاهی گمان شود مقابله‌به‌مثل، از مصادیق و جلوه‌های دفاع مشروع است، اما به نظر می‌رسد این قاعده، به‌نوعی در عرض دفاع مشروع قرار می‌گیرد و از جهاتی، مکمل آن است.

اصل مقابله‌به‌مثل، قاعدهای قرآنی و بین‌المللی است که از فطرت و طبیعت درون انسان سرچشمه می‌گیرد و عموم محققان بر جواز جریان طبیعی آن صحه می‌گذارد و مهم‌ترین کارکرد و نقش آن، جلوگیری از تجاوز و اعمال خشونت بیشتر و تکرار تعدیات ناشایست از جانب یک فرد یا گروه از بشر علیه سایر انسان‌ها به شمار می‌رود و به تعبیر گویاتر باعث حیات و زندگانی مادی و معنوی نوع بشر است.

بااین‌وجود نیز قاعده مقابله‌به‌مثل، قاعده‌ای مهمی است که نسبت به بخش عمده‌ای از نظام حقوقی ما نقش مبنایی و ریشه‌ای دارد و در بسیاری از قوانین حقوقی داخلی یا بین‌المللی، خود را نشان می‌دهد. بسیاری از آیات و روایات، به‌روشنی به آن دلالت دارند و بعضی موارد بدان استدلال و فقها بسیاری از فتاوای خود را از آن استنباط کرده‌اند. اگرچه قاعده مقابله‌به‌مثل با دادن حقّ قصاص، روحیه انتقام در انسان را تا حدی برآورده کرده و آن را کنترل می‌کند؛ ولی نقش روانی و بازدارنده نیز داشته؛ که بر اساس آن، سبب منع تجاوز افراد و دولت‌ها به افراد و دولت‌های دیگر می‌شود. اگر حقّ مقابله‌به‌مثل برای افراد و دولت‌های مورد تجاوز، محفوظ باشد و مردم دنیا به آن اعتقاد داشته باشند، کمتر فرد یا دولتی به خود، اجازه تجاوز به دیگران را می‌دهد و نگرانی از مقابله‌به‌مثل، او را به تأمّل بیشتر وامی‌دارد تا بیجا برای خود و دیگران دردسر نیافریند.

این در حالی است که در قضایای امروزی باید به اقدامات آمریکا علیه کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد که تبدیل سفارت به لانه جاسوسی، مصادره اموال ایران، هجوم نظامی و واقعه طبس، کودتای نوژه، حمایت از تجزیه‌طلبی و تروریسم، تحریک صدام و عراق علیه ایران، حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا از صدام در 8 سال دفاع مقدس، تأمین سلاح‌های شیمیایی عراق علیه ایران، حمله به کشتی‌ها و سکوهای نفتی ایران، ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران، حمایت از سازمان منافقین، تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم علیه ملت ایران، ایجاد اسلام هراسی و ایران هراسی با ساخت فیلم‌های ضد ایرانی و ضد اسلامی، تهدید مستمر ایران به حمله نظامی، حمایت از گروهک‌های تروریستی به‌ویژه در مرزهای ایران، حمایت از هرگونه فتنه و اغتشاش در ایران، اختصاص بودجه برای براندازی ایران، دخالت در امور سیاسی ایران، بسیج کردن کشورها علیه ایران، ترور دانشمندان هسته‌ای، بدعهدی در برجام، خروج از برجام، ترور سردار سلیمانی و دیگر ترورها ازجمله این اقدامات به شمار می‌روند.

در جریان شهادت سردار سلیمانی و همراهان ایشان ازجمله ابومهدی المهندس، رهبر معظم انقلاب مسئله انتقام سخت را مطرح نمودند و به ازای ترور سردار سلیمانی، یک پادگان آمریکایی و تعداد زیادی سرباز از بین رفتند. حال سؤال اینجاست که با توجه به آیه شریفه بمثل ما عوقبتم «و این‌که گفته شد حداکثر مقابله‌به‌مثل منفی، مقابله به همان مقدار است و نیز این‌که حق قصاص با ولی دم است و نیز این گفته امیر عبداللهیان که» حملات موشکی به عین الاسد تنها انتقام ماشین سردار سلیمانی بود، این نوع مقابله‌به‌مثل را چطور می‌توان توجیه کرد؟

 پاسخ به این مسئله بسیار ساده است. در جریان حملات موشکی ایران به پایگاه عین الاسد، باوجود وارد شدن تلفات مالی و جانی بسیار، هنوز هم شرط مماثلت در مقابله رعایت نشده است. باید توجه داشت که سردار سلیمانی و همراهان ایشان هدفی به‌غایت بزرگ داشتند که آن‌هم برقراری امنیت در کل منطقه و  اخراج نیروهای آمریکایی و بیگانه از منطقه بوده است.

با ترور شدن ناجوانمردانه این عزیزان، آمریکایی‌ها به هدف خود رسیدند، اما با مرحله اول انتقام ایران حمله به پایگاه عین الاسد، اهداف ایران محقق نشده است؛ بنابراین می‌توان گفت که در این «انتقام سخت»، هنوز هم شرط تناسب مقابله‌به‌مثل به‌خوبی رعایت نشده است. از سوی دیگر، نمی‌توان در این مسئله شرط تعداد را بیان کرد، چراکه باوجودآنکه تلفات آمریکایی‌ها بسیار بیشتر از تعداد شهدای ایرانی بود، اما این تعداد از نوع و کیفیت سردار شهید اسلام نبوده است. به‌عبارت‌دیگر، نمی‌توان یک ژنرال را ترور کرد و در پاسخ به مقابله‌به‌مثل با تعدادی سرباز اکتفا نمود.

بنابراین در پاسخ به سؤال اینکه چرا در جریان شهادت سردار سلیمانی به ازای ترور سردار سلیمانی، یک پادگان آمریکایی و تعداد زیادی سرباز از بین رفتند؛ و چطور با آیه شریفه «بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ» تطبیق می‌دهیم؟ جواب این است که ما با یک ژنرال ایرانی بالا مرتبه روبرو هستیم که قطعاً با یک فرد عادی فرق می‌کند. به گفته امیرعبداللهیان: «سردار سلیمانی شخصیتی بود که به‌راحتی نمی‌توان جای او را پر کرد. ترامپ باهدف قدرت‌نمایی آمریکا و تضعیف سپاه قدس ایران این کار را انجام داد». البته ایران ‌هم باقدرت به آمریکا پاسخ داد که البته هنوز به فرمایش رهبر انقلاب کار ایران تمام نشده و انتقام سخت بعدی درراه است. به گفته سرلشکر سلامی انتقام ما کاملاً جدی و قطعی است و ما اهل شرف و جوانمردی هستیم و عادلانه انتقام می‌گیریم؛ ماکسانی را هدف قرار می‌دهیم که در شهادت سردار سلیمانی مستقیم یا غیرمستقیم نقش داشتند.

آمریکا به‌صورت هدفمند و به‌قصد استمرار در این اقدامات هدفمند یک نماد مقاومت را شهید کرد تا جریان مقاومت را متوقف سازد؛ ازاین‌رو نظام جمهوری اسلامی ایران نیز با اقدامی مشابه مانع از این جریان هدفمند و سوءنیت آمریکا شد. نکته اول اینکه شهید سلیمانی تنها نبود و همراهانی داشت که به همراه ایشان به شهادت رسیدند بنابراین مقتول یک نفر نیست. دوم قاتل آن‌ها یک نفر نیست که تنها با مجازات او عدالت برقرار شود بلکه قاتلین آن‌ها یک جریان و تشکیلات تروریستی است که موجبات قتل را فراهم کرده‌اند. سوم اینکه شهادت سردار سلیمانی تنها صدمه‌ای نبوده که در این حادثه به ایران وارد شد، بلکه حیثیت ایران موردحمله قرار گرفت، چون یک مقام رسمی ایران که مهمان رسمی در کشور دیگر بود موردحمله قرار گرفت. چهارم این حادثه تنها صدمه‌ای نیست که ایران از آمریکا خورده است و حوادث گوناگونی در زمان‌ها و مکان‌های مختلف اتفاق افتاده که ایران به هر دلیل نتوانسته مقابله‌به‌مثل کند.

تا اینجا ایران اراده و توان خود را برای انتقام به آمریکا نشان داده است و دفع خطر صورت گرفته است؛ بنابراین آنچه باقی است، ادامه موضع انتقام‌گیری یا گذشت ایران مطرح است که بنا به موارد گفته‌شده و عدم‌تغییر سیاست‌های آمریکا، گزینه گذشت بسیار بعید به نظر می‌رسد. هرچند که تنها اگر دولت آمریکا علاوه بر خروج کامل از منطقه، حاضر به جبران کردن ضررها باشد، به نظر می‌رسد که اهداف سردار سلیمانی محقق شده و در آن صورت می‌توان به گذشت از مقابله‌به‌مثل فکر نمود؛ بنابراین بحث و نتیجه‌گیری قاعده مقابله‌به‌مثل، قاعدهای است قرآنی که در دو معنای مثبت و منفی بکار رفته است. معنای مثبت آن شامل پیگیری و مقابله در امور نیک و مثبت و جبران نیکی‌ها و معنای منفی آن عقوبت به‌مثل در مقابل سیئات و جرائم است.

قاعده مقابل به‌مثل حقی است که جزو احکام تکلیفی طبقه‌بندی می‌شود. از سوی دیگر، مقابله‌به‌مثل در ناحیه فردی، حقی اختیاری برای ستمدیده است، ولی در مواردی که جنبه عمومی دارد و دفاع از دین و جامعه تلقی می‌شود، وظیفه است. در قضیه شهادت سردار سلیمانی و انتقام ایران از آمریکا، علیرغم آنکه یک مرحله از انتقام ایران محقق شده است اما شرایط مقابله‌به‌مثل از حیث مماثلت برآورده نشده است. به‌عبارت‌دیگر، آمریکا کاملاً به هدف خود رسیده است اما ایران هنوز به هدف خود نرسیده است و بنابراین آمریکا باید منتظر اقدامات بعدی ایران باشد.

 سردار عوض شهابی فر از هم‌رزمان سپهبد شهید قاسم سلیمانی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه آمریکایی «عین الاسد» گفت: اتفاق بسیار بزرگی که ملت ایران اسلامی آن روزها انتظارش را می‌کشیدند به دست توانمند پاسداران انقلاب اسلامی به وقوع پیوست.

وی افزود: بامداد 18 دی‌ماه 98 انتقام سختی از آمریکایی‌ها به خاطر ترور شهید سلیمانی گرفته شد، درحالی‌که روز 17 دی‌ماه همان سال  فرمانده کل سپاه در مراسم تشییع سردار سلیمانی گفت که ما به‌زودی انتقام می‌گیریم، سخت و محکم که این انتقام در بامداد 18 دی‌ماه 98 اتفاق افتاد و پایگاه چند صد میلیون دلاری نیروی‌های آمریکایی (عین الاسد) که در استان الانبار عراق بود مورد هدف موشک‌های زمین به زمین و نقطه زن سپاه پاسداران قرار گرفت.

شهابی فر در ادامه اظهار کرد: باید توجه داشت که در طول 80 سال گذشته این بی‌سابقه‌ترین عملیاتی بوده که علیه اهداف و پایگاه‌های آمریکایی از طرف کشوری شکل‌گرفته است که این خود نشانه اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد: این آمادگی کامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جهت انجام چنین عملیات‌های بزرگی را نشان می‌دهد و با این اقدام متقابل سپاه پاسداران، خسارات سنگین مالی، تلفات نیروی انسانی به شیطان بزرگ وارد شد و نیز انهدام  امکانات و تجهیزات را به همراه داشت که کشورهای جهان را به تعجب واداشت و آن را بخشی از قدرت دفاعی ایران به شمار آوردند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در ادامه تصریح کرد: جهانیان این انتقام قاطع ایران اسلامی را به‌خوبی لمس کردند که ایران کشوری قدرتمند است که مقتدرانه جواب هرگونه تهدید و تجاوز دشمنان را خواهد داد، در حقیقت این اقدام سپاه پاسداران به‌نوعی باعث جلوگیری از جنگ‌های منطقه‌ای و به‌نوعی بازدارندگی در آن روزها شد.

شهابی فر در ادامه افزود: وقتی دو قدرت نظامی دارای قدرت متوازن و برابر در یک منطقه قرار بگیرند باعث می‌شود که طرف مقابل به خاطر خسارت، تلفات کمتر و نیز حفظ سرمایه‌های خودش از به وجود آمدن جنگی دیگر جلوگیری کند.

وی بیان کرد: بنابراین این اقدام سپاه پاسداران یک سیلی بسیار محکم به دولتمردان آمریکایی بود و این تنها بخشی از انتقام سختی بود که ما در ارتباط با شهادت سردار سلیمانی از آمریکایی‌ها گرفتیم و نه همه انتقام است، ملت بزرگ ایران باید بدانند که فرزندان سپاهی این ملت در 8 سال دفاع مقدس در کنار ملت ایران و گوش‌به‌فرمان ولی امر مسلمین بودند و شخصیت بزرگی همچون سردار سلیمانی در این سپاه حرکت  و رشد کردند و به یک قدرت جهانی تبدیل شدند.

شهابی فر اظهار کرد: سردار سلیمانی همه قدرت‌های جهانی را در میدان نظامی شکست می‌دادند و امروز هم سربازان سردار سلیمانی و سربازان گوش‌به‌فرمان ولایت هم بی‌شمارند، فرماندهان قدرتمندی که می‌توانند هر حادثه و هر حرکت کوری که دشمن علیه ملت ما و شخصیت‌ها و اهداف نظامی و استراتژیک ما انجام دهد،  بلافاصله در همان موقع انتقام بگیرند و دشمن را از کرده‌های خود پشیمان کنند.

وی افزود: آمریکا همین‌الان از کرده خود پشیمان است و فکر نمی‌کرد در همان روزهای اول و درحالی‌که پیکر سردار سلیمانی به خاک سپرده نشده بود این اتفاق برایش پیش بیاید که ما بخواهیم  این‌چنین و قدرتمندانه انتقام بگیریم، اگر بازهم دولتمردان وحشی آمریکا بخواهند حرکت‌های مذبوحانه‌ای علیه این نظام اسلامی آغاز کنند قطعاً با پاسخ‌های شدیدتری مواجه خواهند شد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: با شهادت سردار سلیمانی حرکت بزرگی در دنیا آغاز شد و به‌نوعی موجی از وحدت و انسجام و یا همان بیداری اسلامی را رقم‌زده است و امروز نیز دوستان فراوانی را در کنار خود پیداکرده‌ایم، این اتفاق مهم به‌واسطه خون سردار سلیمانی است که در میان حرکت‌های جهاد گونه سایر ملت‌های آزادی‌خواه جوشش پیداکرده است و در آینده‌ای نزدیک شاهد پیروزی‌های بزرگی نیز از جبهه مقاومت خواهیم بود.

وی افزود: امروز یک ترس و وحشت بزرگی دولتمردان و همه نیروی‌های آمریکایی در منطقه را فراگرفته است و دولت آمریکا و دولت‌های صهیونیستی و بقیه دولت‌های همراه و هم‌پیمان با آن‌ها امروز دچار یک وحشت شدیدی شده‌اند و به تب و لرز افتاده‌اند و دچار سردرگمی و ناراحتی عجیبی هستند.

شهابی فر تصریح کرد: این پیروزی بزرگ  چیزی جز خون پاک شهیدان، خون پاک شهید سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت نیست، امروز نیروهای آمریکایی تروریست هستند چراکه آمریکایی‌ها بزرگ‌ترین فرمانده ضد تروریست در جهان را ترور کردند.

وی گفت: سردار سلیمانی به دنبال خشک‌کردن ریشه‌های تروریسم در منطقه بودند و دشمنان اقداماتی کردند که سردار سلیمانی را از میان بردارند که همچنان در خاورمیانه اهداف شومشان باقی بماند، اما کور خوانده‌اند و  امروز خون پاک شهید سلیمانی به جبهه مقاومت توان و قوت داده است همان آمریکایی که مدعی است گنبد آهنین را در سرزمین‌های اشغالی برای رژیم صهیونیستی بکار برده است که مدعی است هیچ پرنده‌ای جرئت نزدیکی به اسرائیل را ندارد، اما امروز نمی‌تواند موشک‌های جبهه مقاومت را ردگیری کرده و مقابله کند و دشمن در عملیات طوفان الاقصی بازهم خوار و ذلیل شد.

 

انتهای خبر/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها