نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. تير 1397 - 6:56
اقتصاد کشور حال و روز خوشی ندارد و در وضع پیش آمده دولت و مجلس به یک اندازه مقصرند که متاسفانه دولت محترم مصالح ملی و مردم را به دست اقلیتی از خواص داده است واقتصاد و معیشت مردم را به مصالح و روابط بین فردی عده ای قلیلی گره زده است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،روح الله قابضی-قتصاد کشور این ایام حال و روز خوشی ندارد و دچار نوعی لجام گسیختگی و آشفتگی و تلاطم شده است که تبعات و آثار آن به طور محسوس در جامعه قابل مشاهده بوده و قابل انکار نیست.گرانی و بالارفتن لحظه ای قیمت کالا و ارز و پاره ای تجمعات و اغتشاشات در برخی نقاط کشور از مظاهر این موضوع است.

بار فشار اقتصادی بر دوش مردم

قطعا عده ای هم از این شرایط قصد سوء استفاده و رسیدن به امیال خود را دارند اما واقعیت این است که بار فشار اقتصادی این روزها بر دوش عموم اقشار مردم سنگینی می کند.به فاصله چند روز دارایی مردم یا به عبارتی ارزش پول ملی کشور به بیش از نصف تنزل پیدا کرده است.

پاسکاری و آدرس غلط به مردم

شرایط فعلی واقعا قابل تعارف و تداوم نیست .این مشکل با گفتار درمانی معمول مسئولان و پاسکاری و آدرس غلط دادن قابل حل نیست و هر چه زودتر باید فکری به حال ان بشود .در ایجاد این وضعیت عموما دو دسته از عوامل دخیل هستند ،عامل بیرونی و عوامل داخلی.در خصوص عوامل خارجی می توان به محدودیت های ناشی از تحریم ها و نوع تعامل با دنیا و … اشاره کرد که موضوع این نوشتار نیست.

مدیریت ضعیف و نارکارآمد

آنچه مورد نظر ماست عوامل داخلی و مساله مدیریت اجرائی کشور و به طور خاص مدیریت اقتصادی کشور است.به طور کلی اگر بخواهیم وزن دهی انجام دهیم معتقدم در ایجاد شرایط موجود تاثیر مدیریت ضعیف و نارکارامد اجرائی کشور به مراتب بالاتر از نقش تحریم ها و سایر موارد است.نه تنها در اقتصاد بلکه در همه حوزه های اجرائی با این مشکل روبرو هستیم.

تفاوت دراین است که در اقتصاد موضوع ملموس تر است.البته هستند عواملی در داخل کشور که از اساس با این دولت مخالف بوده اند و از فردای انتخابات برخی کارشکنی ها برای عدم موفقیت دولت انجام می دهند که البته وزن چندانی ندارد .

نامتناسب ترین وزیر اقتصاد ایران پس از انقلاب

آنچه مد نظر این نوشتار است اشاره به ناکارامدی دولت در حوزه هایی است که در اختیار دولت بوده است و نمی تواند ان را انکار کند ،سال گذشته که کابینه به مجلس معرفی شد با مختصر اطلاعاتی که از اوضاع و احوال کشور و همینطور شناخت مختصری که از برخی وزرای معرفی شده از جمله وزارت اقتصاد داشتم واقعا در بهت و حیرت فرو رفتم.بهت از این جهت که برای وزارت اقتصاد فردی را معرفی کرده بودند که نامتناسبترین وزیر اقتصاد ایران پس از انقلاب و تا جایی که اطلاعات حقیر یاری می دهد حتی پیش از انقلاب بوده است.

توهین به شعور مردم

همان موقع در مقاله ای قوت و ضعف کابینه را بررسی کردم و متذکر شدم که ضعیف ترین وزیر کابینه وزیر اقتصاد است. شرایط وزارت اقتصاد به گونه ای است که وزیر اقتصاد حد اقل باید دانش اموخته اقتصاد باشد و وتئوری و نظریات اقتصادی را خوب بداند و در این خصوص صاحب نظر باشد.شاهد این مدعا اینکه در طول یک سال گذشته یک حرف اقتصادی از وزیر فعلی شنیده نشده است و هر بار در تلوزیون ظاهر می شود اقتصاد ایران را به گل و بلبل تشبیه می کند به طوری که این اواخر در فضای مجازی هم این موضوع دنبال شد و سخنان ایشان توهین به شعور مردم تلقی گردید.

ان موقع فکر می کردم مجلس قطعا با این موضوع برخورد می کند .طبق اظهارات اولیه برخی نمایندگان و برداشت خودم فکر می کردم حداقل ۳ نفر از وزرای معرفی شده از جمله وزیر اقتصاد رای اعتماد نمی گیرد.

مجلس درسایه لابی گری

متاسفانه مجلس شورای اسلامی که باید عصاره فضایل ملت باشد در سایه برخی لابی های سنگین نه تنها رای نداد بلکه به طور بی سابقه ای رای بالایی ای به وزرا از جمله وزیر اقتصاد داد که واقعا جای تعجب بود.معتقدم مجلس در این رابطه به شایستگی و لیاقت رای نداد بلکه معیار رای دادن موارد دیگری از جمله لابیگری وزرا و وعده و وعیدهای آنان بود. این در حالی بود که وزیر پیشنهادی نیرو جناب اقای مهندس بیطرف با انکه در حوزه خود متخصص و صاحب نظر بود و از طرفی یک چهره اصلاح طلب شناسنامه دار حامی دولت نیز بود چون در مقابل لابی گری نمایندگان کوتاه نیامد و امتیاز نداد از مجلس رای اعتماد نگرفت.

همان موقع برخی دلسوزان مردم این موضوع را یاداور شدند و تغییر دقیقه نودی وزیر اقتصاد را خطر جدی برای کشور دانستند.موضوع کاملا قابل پیش بینی بود. قاعده دفع ضرر محتمل، از قواعد عقلی است که مضمون آن حکم عقل به دفع ضرر محتمل و یا مظنون است؛ بنابراین، اگر انسان درباره چیزی احتمال ضرر بدهد، از نظر عقل، دفع آن ضرر محتمل واجب است. مفاد قاعده این است که اگر احتمال ضرری پیش آید باید ضرر مزبور دفع گردد خواه ضرر مزبور دنیوی باشد یا اخروی و خواه ضرر مادی یا معنوی باشد.متاسفانه به این موضوع توجه نشد.

مجلس هم کوتاهی کرد

اگر رئیس جمهور در این خصوص معذوراتی داشت مجلس به عنوان خانه ملت باید مقابل این کار ایستادگی می کرد.متاسفانه مجلس هم در این خصوص کوتاهی کرد.اما به هر حال جلوی ضرر هر جا گرفته شود منفعت است .متاسفانه عادت کرده ایم همیشه در وضعیت اضطرار و فشار به وظیفه عادی خودمان عمل کنیم و تصمیم بگیریم.

 چنانچه در شرایط عادی و بر اساس اصول مشخص و منطقی تصمیم گرفته شود کار به اینجاها کشیده نمی شود.از همان روز اول مشخص بود این افراد مرد این میدان نیستند .چرا باید یک سال صبر کنیم تا متوجه اشتباه خود شویم.شنیده شده نمایندگان محترم مجلس در خصوص ترمیم کابینه نامه ای به رئیس جمهور نوشته اند.معتقدم مجلس باید زودتر از اینها اقدام می کرد. اما امیدورام مجلس از اختیارات قانونی خود استفاده کند.در صورت عدم توجه دولت راسا وارد عملا شود واین جمله مجلس در راس امور است را در عمل اثبات نماید.

دولت و مجلس مقصرند

معتقدم در وضع پیش امده دولت و مجلس به یک اندازه مقصر هستند.دولت محترم مصالح ملی و مردم را به دست اقلیتی از خواص داده است واقتصاد و معیشت مردم را به مصالح و روابط بین فردی عده ای قلیلی گره زده است .

نتیجه این زد و بندهای محفلی حذف وزیر کاردان و با لیاقت اقتصاد جناب طیب نیا بود.امروز متاسفانه روند برخی انتصابات کشور به گونه ای است که تنها فاکتوری که مطرح نیست شایستگی و لیاقت است.امروز انچه مهم است این است که افرادی در مناصب قرار داده شوند که فقط ماشین امضای خوبی باشند.وزیر قبلی اقتصاد چون ماشین امضای خوبی برای حلقه خاص نزدیکان رئیس جمهور نبود به راحتی کنار گذاشته شد.

گناه وزیر سابق اقتصاد

گناه وزیر سابق اقتصاد این بود که اهل رانت وباند و امتیاز دهی و واگذاری شرکتها به خواص و در یک کلمه بی خاصیت و ماشین امضا و در اختیار نبود.متاسفانه دولت آقای  روحانی در دوره اول نیز علی رغم وجود استعدادها و نخبگان علمی و اجرائی فراوان ،افراد پیر و فرسوده و بی انگیزه ای را به مجلس معرفی کرد.در حالی که انتظار میرفت در دولت دوم وضعیت بهتر شود متاسفانه این موضوع در دولت دوم نیز به نوعی دیگر تکرار شد و وزرای بی انگیزه و نا متناسب به خصوص در حوزه های مهم اقتصادی معرفی شدند.

افراد تکراری و خسته کننده در مناصب دولتی

چه اصرارای بر استفاده از افراد تکراری و خسته کننده در مناصب دولتی در کشور وجود دارد.چه اصراری بر استفاده از افرادی انگشت شمار ونخ نما در مناصب اجرائی وجود دارد.ایا سرمایه انسانی کشور ما به همین چند نفر انگشت شمار محدود شده است.جناب اقای رئیس جمهور مردم سال گذشته علی رغم همه انتقادادت و گلایه ها بار دیگر به شما اعتماد کردند.

چرا سرنوشت مردم را عده ای خاص و محفل نشین در پستوها گره بزنند.اجازه ندهید سرنوست مردم به خصوص شرایط اقتصادی و زندگی و دارائی مردم وجه المصالحه عده ای قلیل در دولت قرار گیرد.

رئیس جمهور محترم باید بدانند حلقه خاص و عمدتا قدیمی و ناکارامد اطراف ایشان معدل کل ملت ایران و هواداران دولت نیستند. لازم است در حلقه هوادارن دولت تجدید نظر صورت گیرد و این حلقه و میدان بزرگتر و با وسعت بیشتری دیده شود و سیل انبوه نخبگان علمی و اجرائی اجازه ورود به ان را داشته باشند .

شرایط اقتصادی حجت را بر دولت تمام کرد

شرایط اقتصادی حجت را بر دولت و رئیس جمهور تمام کرده است.رئیس جمهور محترم باید بدانند به هیچ عنوان این موضوع سیاسی کاری نیست بحث زندگی و معیشت و اموال مردم مطرح است .

امروز سرسخت ترین مدافعان دولت برخی اعضای کابینه و مدیران میانی کشور را ناکارامد می دانند و در این خصوص انتقاد جدی دارند.شکی نیست که مخالفان دولت هم روی این موضوعات مانور می دهند .

فرصتی باقی نمانده است باید هر چه سریعتر ولو دیرهنگام ترمیم اقتصادی کابینه انجام پذیرد شاید مرحمی باشد بر زخم این روزهای مردم.البته این ترمیم باید به برخی حوزه های نیز تسری یابد.فعلا اقتصاد در اولویت قرار گرفته است.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها