نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. فروردين 1401 - 23:02
زراعت کیش گفت:وقتی رشد اقتصادی افتخار آفرین است که بر پایه تولیداتی باشد که از دانش بومی و علم فرزندان آن کشور بدست آمده باشد،درحالی که باید مجموعه های دانش بنیان مورد حمایت و توجه مضاعفی قرار بگیرد.

دکتر سید یعقوب زراعت کیش،اقتصاد دان و تحلیلگر مسائل اقتصادی،در گفتگو با این پایگاه تحلیلی خبری، در خصوص شعار سال مبنی بر «تولید،دانش بنیان،اشتغال آفرین»گفت: اینکه حضرت آقا چندین سال را با محوریت تولید معرفی می کنند به این معنی است که چالش و مانع اصلی که می تواند در مسیر رفاه مردم قرار بگیرد،همین مشکلات تولید در کشورمان است .

وی افزود:بنابراین اگر این مشکلات نیز مرتفع شوند؛ موجب سرزندگی ، اعتماد به نفس و نیز امید آفرینی در جامعه خواهد شد و از سوی دیگر رونق اقتصادی را درپی خواهد داشت و درنتیجه به اشتغال زایی نیز منجر می شود.

زراعت کیش تصریح کرد:حضرت آقا خیلی هوشمندانه این نامگذاری ها را انجام داده اند و امسال هم برای اینکه این مسئله محوری و اساسی در اقتصاد کشورمان فراموش نشود بازهم نامگذاری را براساس محور تولید مطرح کردند،درحالی که تولید دانش بنیان مسئله ای است که در سطح دنیا هم بسیار حائز اهمیت است.

اقتصاد دان بیان کرد:باید توجه کرد که تولید می تواند به صورت کلی و کلان صورت بگیرد و در بحث اول اینکه تولید دانش بنیان نباشد و بر اساس همان سیستم مرسوم در جهان به وجود بیاید یعنی  همان تولیدی که تکنولوژی آن قبلا در دنیا به وجود آمده است.اما در بعد دانش بنیان که حضرت آقا تاکید بسیاری کردند نیز دو رویکرد وجود دارد که یکی اینکه با تحقیق ، پژوهش و توسعه، تکنولوژی های جدید را به دست می آورید که یا در دنیا وجود نداشته اند و یا اینکه این تکنولوژی را کشورهایی دارند و به دیگران نمی دهند.

تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد:وقتی تولیدکنندگان ما ،اندیشمندان و نخبگان ما این قسم از تولید را رونق بدهند یعنی با نوآوری و ابداعات جدید هم بتوانیم تولیدات را افزایش بدهیم و هم اینکه محصولات جدیدی تولید کنیم. درحالی که رویکرد اول یعنی تولید محصول با تکنولوژی جدید و اما رویکرد دوم یعنی اینکه این نوع از تولید دانش بنیان، اشتغال زایی زیادی را به دنبال خواهد داشت چرا که ارزش افزوده بالایی هم در پی خواهد داشت.

زراعت کیش ادامه داد:بنابراین رویکرد اول یعنی تولید محصول با تکنولوژی جدید اما رویکرد دوم اینکه این نوع از تولید دانش بنیان اشتغال زایی بسیار زیادی هم ایجاد می کند.اینجا تفاوت این است که در تولید دانش بنیان ارزش افزوده بالاست یعنی خروجی که دریافت می کنید خیلی بیشتر از تولیدی است که دانش بنیان نباشد.

تحلیگر مسائل اقتصادی تصریح کرد:خود این مسئله نیز باعث می شود که درآمدها و سودآوری بیشتر شود و درنتیجه هم اشتغال بیشتری ایجاد خواهد شد و  با توجه  به اینکه یکی از مشکلات اصلی  کشورمان بحث اشتغال است امیدواریم که با این تدبیر رهبر معظم انقلاب بتوانیم در سال 1401این دغدغه های مردم را اجرایی و عملیاتی کنیم .

وی اظهارکرد:البته رفع این مشکلات می تواند موجبات افزایش رفاه مردم،توسعه بیشتر و امیدآفرینی را در جامعه رقم بزند،و آن هشت سال که رشد اقتصادی مطلوبی را نداشتیم، جبران کند .اگرچه در دنیا آن رشد اقتصادی مطلوب دولت ها است که بر پایه فروش محصولات نفتی ، مواد خام معدنی  و صادرات منابع ملی نباشد، هرچندآن رشد اقتصادی افتخار آفرین است که بر پایه تولیداتی باشد که از دانش بومی و علم فرزندان آن کشور بدست آمده باشد.

زراعت کیش ادامه داد:بنابراین دانشگاه های بزرگی همچون هاروارد ،استنفورد و... در سال فقط چندین برابر یک کشور بزرگ نفتی فقط تولید محصولات دانش بنیان دارند ،اگرچه این ظرفیت برای کشورمان هم وجود دارد که امسال با توجه به نامگذاری شعار سال بایستی مجموعه های دانش بنیان مورد حمایت و توجه مضاعفی قرار بگیرد.اگرچه تولیدات دانش بنیان در سال های اخیر هم داشته ایم اما نسبت به تولید ناخالص داخلی بسیار پایین است که ان شاءالله در سال جدید نیز باعث رونق تولید در این بخش باشیم.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها