نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. ارديبهشت 1401 - 16:41
این آمارها می تواند درسی برای مسئولان باشد که مسیر را مبتنی بر سند آمایش سرزمینی، برنامه ریزی عملیاتی و هماهنگی میان مدیران نهادها پیش ببرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، سید محمد قاضی نیا،مدرس دانشگاه در مطلبی در خصوص سهم صفر درصدی تسهیلات صادراتی استان در پی عدم توجه و هدف گذاری در بخش صادرات غیرنفتی طی سال های گذشته، نوشت:بر اساس گزارشی که از رسانه های استان مان منتشر شد سهم دریافت تسهیلات کهگیلویه و بویراحمد از تسهیلات صادرات صفر درصد بوده است که ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

اگرچه  پرداخت تسهیلات به واحدهای صادراتی استان ها از سال ۹۹ شروع شد که در واقع در دولت قبل از خرداد ۹۹ آغاز گردید و آماری در تحلیل رسانه ها ارائه گردید تا بهمن ۱۴۰۰ بوده است که از این آمار پنج ماه آن در دولت کنونی(دکتررئیسی) بوده است.

بنابراین:

۱. عدم ریل گذاری، هدف گذاری و عملکرد نهاد های متولی صادرات همچون صنعت، معدن و تجارت استان، گمرک استان و تیم اقتصادی استان و سایر نهاد ها پس از یک دهه، کاهش صادرات غیرنفتی  و کسب رتبه آخر در شاخص امنیت سرمایه گذاری بین استان های کشور و عدم درخواست تسهیلات در سال های کنونی را موجب شدند.

 

۲. از طرفی مشکلات و روند پیچیده و گاها مبتنی بر قدرت چانه زنی سیاسی اخذ مجوزهای کسب و کار موجب گردید برخی از متقاضیان درخواست تسهیلات از روند ادراری خسته شده و واردات را بر تولید و صادرات ترجیه دهند.

 

۳. ضعف در تهیه برنامه ها، اسناد و کلیپ هایی از ظرفیت های سرمایه گذاری در استان به طوری که در رسانه های مختلف به خصوص رسانه ملی پخش شوند و موجبات جذب مردم و متقاضیان برای ایجاد کسب و کار  و صاحبان کارخانجات برای توسعه کسب و کار و در نهایت افزایش صادرات استان شود در عدم انگیزه برای درخواست تسهیلات اثرگذار بوده است.

 

به نظر می رسد ناهماهنگی در بدنه مدیران سازمان ها و نهادها متولی رونق تولید و تسهیلات جهت افزایش صادرات استان موجب شده امروز این آمارهای تاسف آور به دست آید.اگرچه این آمارها می تواند تجربه و درسی برای مسئولان حال حاضر باشد که مسیر را مبتنی بر سند آمایش سرزمینی، برنامه ریزی عملیاتی، هماهنگی میان مدیران نهادها و نگاه توسعه محور پیش ببرند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها