نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. آبان 1393 - 18:56
رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که با توجه به زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات عمان، چشم انداز روشنی در پیش نیست.

به گزارش آفتاب جنوب،

 

"علاء الدین بروجردی" روز یکشنبه در مصاحبه با برنامه "من طهران" شبکه خبری  العالم، درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و نزدیک شدن این مذاکرات به مرحله حساس و میزان احتمال توافق نهایی گفت: با توجه به زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات عمان چشم انداز روشنی در پیش نیست، اما در عین حال این اراده هم در دو طرف وجود دارد که این مذاکرات در وین یک خروجی داشته باشد.

 

بروجردی ادامه داد: یعنی از یک طرف آمریکایی‌ها با توجه به حجم وسیع تبلیغات دولت اوباما مبنی بر این که ما بالاخره ایران را کنترل کردیم، علاقمند هستند این مذاکرات به نتیجه‌ای برسد؛ زیرا اگر به نتیجه نرسد همه چیز به خانه اول بر می گردد و اولین شکست متوجه دولت آمریکا خواهد بود، چون ما هم تحریم ها را  در این مدت مدیریت کرده‌ایم هم برای ما برکات فراوانی داشته است زیرا در دوران تحریم بود که ما موفق شدیم خیلی از نیازها در داخل تولید کنیم، ضمن این که در زمینه هسته ای هم در بعد صلح آمیز موفقتهای فراوانی داشته ایم.

 

* تولید و توسعه سانترفیوژهای IR5 با موفقیت انجام شد

 

بروجردی تأکید کرد: تحقیق و توسعه و تولید سانترفیوژهای نسل جدید را با موفقیت پشت سر گذراندیم، و درشرایطی کنونی IR5 را تزریق گاز کردیم در همین مذاکرات اخیر، و این نشان می‌دهد که ایران بدون توافقی که بخواهد محدود حرکت کند، کاملا این توانایی را دارد که گامهای بلندی را بردارد.

 

بروجردی خاطرنشان کرد: بنابراین غرب هم با توجه مجموع سیاستهایش از این بعد علاقمند است که کار به نتیجه برسد؛ ولی اگر قرار بر این باشد که حرکتی یک سویه داشته باشند، این اتفاق نخواهد افتاد زیرا جاده توافق دو طرفه است و حتما باید منافع بحق جمهوری اسلامی ایران در این عرصه محقق شود، که خروجی توافق باشد در غیر این صورت فکر نمی کنم که خروجی مذاکرات وین هم یک توافق نهایی باشد.

 

* پیشنهاد غرب برای تمدید مذاکرات

 

بروجردی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه عقیده دارد افق رسیدن به راه حل آشکار نیست، آیا این به معنی احتمال رسیدن به توافقی کمتر از 50 درصد است، اظهار داشت: می تواند به این صورت باشد، البته پیشنهادی را هم ظرف یکی دو روز اخیر غرب مطرح کرده است که کار به گونه‌ای تمدید شود و فرصت بیشتری برای مذاکره در اختیار طرفین قرار بگیرد. بنابراین فعلا گزینه‌های متعددی مطرح است، که پایان یافتن مذاکرات و بازگشت به خانه اول قطعا قوی ترین احتمال نیست. زیرا گزینه های دیگر هم مطرح است و به نحوه پیشرفت کار در وین بستگی دارد.

 

بروجردی ادامه داد: اگر آمریکایی ها با فشار رژیم صهیونیستی بخواهند با حرکتی بسته و محدود پیش بروند و مذاکره کنند، فکر نمی کنم که خروجی مناسبی را شاهد باشیم.

 

وی درباره پیشنهاد غرب برای تمدید مذاکرات گفت: این فعلا در حد خبرها است و هنوز چیز مدونی مطرح نشده است که این اتفاق واقع شود، ولی معمولا روال کار غربی‌ها این است که اقداماتی را که می‌خواهند انجام دهند قبلا خبری می کنند و فضاسازی انجام می دهند؛ به نظر می رسد که یکی از پیشنهادهای آنان در وین همین نکته است که کار به صورت نهایی قفل نشود و استمرار داشته باشد؛ این نکته‌ای است که بیشتر در حد احتمال مطرح است و البته برخی از مسؤلان غربی هم عنوان کرده اند ولی فعلا باید ببینیم که در مذاکرات وین چه اتفاقی واقع خواهد شد و سمت و سو به چه طرفی است.

 

بروجردی گفت: در هر صورت ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران به مجموعه تعهدات خود در توافق ژنو پایبند هستیم و اگر طرف مقابل بر اساس یک منطق قابل قبول حرکت کند، فکر می‌کنم که هنوز فرصت برای این که توافقی حاصل شود، به صفر نرسیده است و وجود دارد. البته بستگی دارد به نحوه نگاه آنها و مجموعه مذاکراتی که انجام خواهند داد.

 

* در مقابل پیشنهاد احتمالی تمدید مذاکرات، پیشنهاد متقابلی خواهیم داشت

 

وی در خصوص احتمال مطرح کردن طرح تمدید مذاکرات و موضع ایران در این خصوص گفت: باید ببینیم چهارچوب این تمدید چگونه خواهد بود و ما هم در مقابل چنین پیشنهادی، پیشنهادهای متقابلی را خواهیم داشت. 

 

* فرضیه غلط غرب درخصوص غنی سازی ایران

 

بروجردی اظهار داشت: این فرضیه که غربی ها در خصوص بی نیازی ایران به غنی سازی مطرح می کنند، فرضیه غلطی است. مطلع هستید که ما دو نیروگاه مشابه بوشهر را با ظرفیت بیش از هزار مگاوات با روسیه رسما امضا کردیم؛ و سند دیگری را امضا کردیم که کار مشترکی را در جهت تولید سوخت انجام دهیم. بنابراین طبیعتا قرار نیست که سوخت این نیروگاه‌ها به طور کامل توسط روسیه تأمین شود، و ما هم باید از ظرفیت خودمان در این زمینه استفاده کنیم.

 

* فتوای رهبری محکمتر از قطعنامه ان پی تی است

 

بروجردی تأکید کرد: آنچه که برای آمریکایی ها و مجموعه 1+5 باید مهم باشد، عدم انحراف ایران از مسیر مسالمت آمیز به سوی هسته ای نظامی است؛ که ما این خط قرمز را در داخل جمهوری اسلامی ایران، نه فقط در چارچوب عهدنامه ان پی تی و تعهد بین المللی خودمان ترسیم کرده ایم، بلکه پشتوانه عظیمی به نام فتوای حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای را دارد، که قطعا محکمتر از عهدنامه ان پی تی است.

بروجردی اظهار داشت: بنابراین این بدگمانی کاملا ناوارد است، البته یک علت آن این است که چون خود آنها کشور بمب ساز هستند فکر می کنند که همه در این جهت حرکت می کنند.

بروجردی تأکید کرد: آنها حتما باید میزانی از اعتماد را قبول داشته باشند که ما هم به آنها اعتماد کنیم زیرا جاده اعتماد یک طرفه نیست بلکه دو طرفه است، اگر آنان بی اعتماد باشند ما هم بی اعتماد هستیم، و اگر اعتماد کنند ما هم بنا را بر این می‌گذاریم که باید اعتماد کنیم.

 

* موضع آمریکا در مذاکرات عمان متأثر از عناصر تندرو کنگره و صهیونیستها بود

 

بنابراین حتما از فضایی که آمریکایی‌ها در مذاکرات عمان داشتند، که به نظر می‌رسد بسیار تأثیر پذیر از عناصر تندرو حاکمیتی کنگره و صهیونیستها بود، باید فاصله بگیرند که امکان توافق حاصل شود.

 

* آمریکایی ها در مذاکرات عمان در دایره بسته حرکت می کردند

 

بروجردی در خصوص مذاکرات مسقط و نقش انتخابات کنگره آمریکا در موضع گیری آمریکا اظهار داشت: به نظر می رسید این مذاکرات یکی از مذاکرات بسیار تندی بود که ما با طرف آمریکایی ها در این مدت طولانی چند دور مذاکراه داشتیم، چون احساس ما در مذاکرات این بود که آن ها مصرند در یک دایره بسته حرکت کنند و طبیعی است که در دیپلماسی و مذاکره ای که بخواههد منجر به یک توافق بشود انعطاف شرط اول است و باید آن ها هم منطق طرف مقابل خودشان را بپذیرند چون برای ما بدون قید و بند ژنو کاری ندارد که کل دستگاه های سانتریفیوژ خودمان را نسل جدید کنیم حجم غنی سازی را بشدت بالا ببریم به 20 در صد برگردیم و اگر فکر می کنند که اهرم تحریم را در اختیار دارند که از نظر ما یک سلاح زنگ زده است و ما تحریم را رد هر شرایطی مدیریت کردیم، ما هم بطور متقابل توانمندی بالایی در عرصه فناوری صلح آمیز هسته ای داریم یعنی در هر صورت کار باید یک کار منطقی متقابل باشد .

بروجردی درباره پروژه آب سنگین اراک گفت: پروژه اراک در هر صورت سر جایش خواهد ماند ما با آمریکایی‌ها توافق کرده‌ایم که در توافق مبنای پروژه اراک آب سنگین باشد، این شرط را آن ها هم قبول دارند البته با تغییراتی که ما هم پیشنهاد دادیم در پروژه راکتور اراک داده شود و پولوتونیوم در خروجی کار این راکتور به حد اقل برسد، بنابراین آن آب سنگین در هر صورت قطعا وجود خواهد داشت؛ منتها اگر قرار باشد به توافق نرسیم و عملا به توافق ژنو از طرف مقابل عمل نشود، طبیعی است از طرف ما هم عمل نخواهد شد.

 

* در صورت شکست مذاکرات تعهدهای ژنو باقی نخواهد ماند

 

بروجردی در خصوص غنی سازی 20 در صد گفت: ما آن را بر اساس نیاز عمل کردیم، ما 20 درصد را که نیاز راکتور تهران بود و برای آنجا انجام دادیم، اگر در واقع بازی بخواهد به هم بخورد به هم می خورد. ممکن است یک طرح تمدید از طرف آن ها مطرح شود ممکن است یک توافق جدید بخواهد مطرح شود، ولی اگر قرار براین باشد که کار متوقف شود طبیعتا تعهدها هم نمی تواند به قوت خودش باقی بماند.

 

بروجردی درباره مهمترین موانع و مشکلات بر سر مذاکرات گفت: به نظر من مهم ترین دو محور مشکلات مذاکراتی که در عمان هم وجود داشت، یکی همین حجم غنی سازی است که طبیعتا بر می گردد به تعداد سانتریفیوژ های ما و بر می گردد به تحقیق و توسعه ما و سانتریفیوژهای نسل جدید؛ این ها همه به هم متصلند حلقه های زنجیره غنی سازی اورانیوم هستند که آن ها هم در واقع به لحاظ تعداد سانتریفیوژ می خواهند محدودیت غیر معقول ایجاد کنند؛ ما حرفمان این است که باید غنی سازی را در سطح صنعتی داشته باشیم، کاربرد آن را هم که آژانس اشراف دارد هم کنترل می کند هم ضبط می کند هم دوربین و هم بازرسانش فعال هستند مثلا اگر ما تصمیم بگیریم برای نیروگاه بوشهر خودمان سوخت تولید کنیم طبیعتا با نظارت آژانس است نگرانی آن ها کاملا بی‌مورد است. این فرضیه هم یک فرضیه غلطی است که بیشتر هم با تحریک صهیونیست ها صورت می گرد تا ما این این توانمندی ها رانداشته باشیم.

 

بروجردی مشکل دیگر را تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: ما مصریم که هم تحریم‌های دولت آمریکا و هم اتحادیه اروپا و هم شورای امنیت در توافق نهایی باید یکجا برداشته شود. این منطقی نیست که ما در تحریم باشیم و از این طرف محدودیت‌ها را بپذیریم این نکته که گفتم جاده باید دوطرفه باشد معنایش همین است.

 

بروجردی اظهار داشت: آن ها می گویند باید به تدریج برداشته شود یعنی فرض کنید تحریم های دولت آمریکا یا اتحادیه اروپا برداشته بشود شورای امنیت سرجایش باشد و این طبیعتا چیزی نیست که از نظر ما قابل قبول باشد بنابراین یک میدان اختلاف و دعوا هم بحث خود تحریم ها و چگونگی رفع آن هاست البته اگر در واقع منطقی بخواهند عمل کنند به نظر می رسد هر دو قابل حل باشد. یک تصمیم سیاسی است که آمریکا باید بگیرد دولت آمریکا فکر می کند که چون سنا را به جمهوری خواهان واگذار کرده است و محدودیت بیشتری هم برای دولت ایجاد شده است شاید این متاثر بوده است از وضعیت انتخاباتی که در داخل آمریکا واقع شده ولی در هر صورت اگر بخواهند با جمهوری اسلامی ایران به توافق برسند باید قواعد بازی را رعایت کنند. 

 

* انتقال ذخیره اورانیوم به خارج جزو خطوط قرمز ما است

بروجردی در خصوص پیشنهاد انتقال ذخیره اورانیوم غنی سازی شده 5 درصد ایران به روسیه، گفت: این پیشنهاد هم جزو پیشنهادهای مطرح شده بود که جزو خطوط قرمز ما است، وقتی که مجموعه ذخایر ما تحت نظارت آژآنس است و کاملا کنترل شده است این نگرانی از همان بدگمانی‌های غیر منطقی و غیر قابل قبول است که آن‌ها اگر اعتماد ندارند برای چه مذاکره می کنند.

 

بروجردی درباره این موضوع که روس ها می گویند این پیشنهاد مطرح شده و رئیس هیئت روسی برای بررسی این پیشنهاد اعلام آمادگی کرده است، اظهار داشت: بله آن ها آمادگی دارند، اما این موضوع دو طرف دارد جمهوری اسلامی هم باید آمادگی این کار را داشته باشد؛ ما دلیلی برای این انتقال نمی بینیم این یعنی بی اعتمادی.

 

بروجردی تأکید کرد: اگر فضای بی اعتمادی وجود داشته باشد، مذاکره اساسا معنا ندارد حداقل اعتماد باید وجود داشته باشد که مذاکره و گام های بعد از آن توافق انجام شود؛ اگر قرار بر بی اعتمادی باشد 20 سال هم بگذرد می گویند باز اعتماد نداریم بنا براین من فکر می کنم که این نوع پیشنهاد اصلا به نتیجه نهایی کار کمکی نخواهد کرد.

 

* هر توافق هسته‌ای باید به تصویب مجلس برسد

 

وی درباره مطرح شدن موضوع ضرورت تصویب هر گونه توافق هسته ای به دست آمده با کشورهای 1+5 در مجلس شورای اسلامی، گفت: این موضوع اصل 77 قانون اساسی است که یکی از محورهای اصلی کار مجلس است. در حال حاضر نیز موافقت نامه های متعددی که دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، محیط زیست و ... با کشورها یا محافل بین المللی به امضا می رساند در مجلس، مورد بررسی قرار می گیرند و پس از موافقت مجلس قابل اجرا هستند. این یک اصل شناخته شده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که در آن تصریح شده است که در صورت امضای مقاوله نامه ها، موافقت نامه ها و ... [از جانب دولت با طرف های خارجی] باید این قراردادها و... در مجلس مطرح شوند. از این رو، هر موافقت نامه عامی از جمله هسته ای باید این سیر قانونی را طی کند.

 

بروجردی در پاسخ به سؤالی درباره شرایط احتمالی در صورت موافقت دولت با توافقنامه هسته ای و مخالف خطوط قرمز دانستن آن از سوی مجلس گفت: این ماجرا چند سال پیش اتفاق افتاد و دولت به طور داوطلبانه اقدام به اجرای پروتکل الحاقی نمود. اما مجلس این قرائت را قبول نداشت. از این رو، مجلس تصویب کرد که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود و در عرض یک ماه، مصوبه مجلس پس از طی روال قانونی و بعد از تأیید شورای محترم نگهبان، ابلاغ و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شد. از این رو، جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران، کاملا مشخص است و دولت موظف به اجرای مصوبات آن است.

 

* در صورت توافق، موضوع پروتکل الحاقی در مجلس بررسی خواهد شد

 

وی در پاسخ به سؤالی درباره یکی از درخواستهای غرب از ایران در زمینه هسته ای از جمله اجرای پروتکل الحاقی گفت: این، تنها بخشی از ماجرا است و مسأله بزرگتر از پروتکل الحاقی است و این موضوع بخشی از توافق همه جانبه و کامل است. بنابراین طبیعی است که اگر توافق به طور کامل انجام بگیرد، با توجه به اینکه براساس مصوبه مجلس، دولت موظف به عدم اجرای پروتکل الحاقی است، باید این موضوع مجددا در مجلس مطرح شود و نمایندگان در این باره تصمیم گیری کنند. 

 

* کاهش قیمت نفت ابزاری برای فشار بر ایران

 

بروجردی درباره احتمال ارتباط پایین نگه داشتن قیمت نفت با تحت فشار گذاشتن ایران از طریق تحریم ها گفت: این احتمال وجود دارد که آنها طرح کاهش قیمت را برای این هدف در پیش گرفته باشند و اقتصاد متکی به نفت یکی از آفت های اقتصاد ملی ماست و در صورت حرکت کشور به سوی اقتصاد غیر نفتی ما پایه های اقتصادمان بر مبنای منطقی تری استوار خواهد شد. حتی ما در دوره هایی که قیمت نفت بسیار پایین آمده بود، توانستیم این موضوع را مدیریت کنیم. از این رو جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت های بسیار بالایی برای مدیریت امور براساس شرایط است.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره انتخابات اخیر کنگره امریکا و پیروزی جمهوری خواهان و تهدید آنها مبنی بر تصویب تحریم های جدید علیه ایران حتی در صورت تمدید مذاکرات هسته ای گفت: بیشترین تحریم ها در دوران جمهوری خواهان علیه ایران تصویب شده است. در استراتژی کلی، تفاوت زیادی میان جمهوری خواهان و دمکرات ها وجود ندارد. با توجه به مجموع تحولات منطقه و درگیر شدن شدید امریکایی ها با این رویدادها، جمهوری خواهان چه کنگره و مجلس نمایندگان را در اختیار داشته باشند و چه ریاست جمهوری را هم در اختیار بگیرند، مجبورند واقعیت های منطقه را در نظر بگیرند و قطعا زمام تحولات منطقه در اختیار امریکا نیست و امریکا چه بخواهد یا نخواهد از این تحولات تأثیر خواهد پذیرفت. نامه آقای اوباما به مقام معظم رهبری هم نشان دهنده این واقعیت است.

 

* نامه اوباما با هدف همکاری درباره داعش و هسته‌ای بود

 

وی درباره نامه رئیس جمهور امریکا، به رهبر معظم انقلاب گفت: بخشی از آن درباره مسائل هسته ای، و بخشی نیز پیرامون تروریسم و داعش بود که باعث نگرانی شدید غرب شده است. اتفاقاتی نیز که در طی روزهای اخیر در سینا روی داد به نظر می رسد زنگ خطر جدی برای امریکا و رژیم صهیونیستی است و نشان دهنده آن است که تحولاتی ممکن است در منطقه اتفاق بیفتد که آنها را به شدت تحت تأثیر قرار دهد و آنها مجبورند براساس این واقعیت ها عمل کنند.

علاء الدین بروجردی نامه اوباما را چندمین نامه وی دانست و گفت: اصولا ارسال نامه با هدف انجام همکاری ارسال می شود و جواب متناسبی با مطالب به آقای اوباما داده شده است. امریکایی ها باید جایگاه جمهوری اسلامی ایران و واقعیت های منطقه را بدانند و به نقش ایران در برقراری عملی صلح و ثبات در منطقه از جمله در عراق ایفا کرده است، اذعان کنند و دمکرات ها و جمهوری خواهان نمی توانند این واقعیت ها را نادیده بگیرند.

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت