نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. آبان 1393 - 18:55
از سال 2003 مسابقه‌ای به نام 2014 Electrolux Design Lab در پاریس برای دانشجویان سراسر جهان راه‌اندازی شد تا ایده‌های خلاقانه خود برای خانه‌های آینده را ارسال کرده و در این مسابقه شرکت کنند. امسال نیز این مسابقه با شعار «ایجاد خانه‌های سالم» برگزار شد و هزار و 700 طرح و ایده از سوی دانشجویان سراسر جهان بدون هیچ محدودیتی ارسال شد.

به گزارش آفتاب جنوب،وز به روز بر میزان استفاده از اینترنت و فناوری‌های نوین در جهان افزوده می‌شود و همین حضور پررنگ، زمینه ساز ایده‌هایی نوین مانند اینترنت اشیا در جهان شد.

 

به گزارش ایران، در قالب این ایده، در آینده نه تنها همه مردم جهان بلکه همه اشیا از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط می‌گیرند و بسیاری از کارها در حداقل زمان ممکن با صرف کمترین انرژی انجام می‌شود. طوری که پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 ارزش اینترنت جهان از مرز 3 تریلیون دلار بگذرد و تعداد وسایل متصل به اینترنت اشیا نیز بیش از 26 میلیارد واحد باشد. این درحالی است که در سال 2012 حدود 12 میلیارد وسیله به اینترنت متصل بوده‌اند که در مقایسه با رقم 4 میلیارد دلاری سال 2010 رقمی قابل توجه است.

 

خانه‌های سالم شعار جایزه الکترولوکس

 

با ظهور ایده اینترنت اشیا، بحث خانه‌های هوشمند بالا گرفت و حالا هریک از فعالان عرصه فناوری تلاش دارند با حضوری جدی‌تر در این عرصه، ایده‌های خود را مطرح کنند چون آینده را از آن خانه‌های هوشمند می‌دانند. با توجه به اهمیت موضوع، از سال 2003 مسابقه‌ای به نام 2014 Electrolux Design Lab در پاریس برای دانشجویان سراسر جهان راه‌اندازی شد تا ایده‌های خلاقانه خود برای خانه‌های آینده را ارسال کرده و در این مسابقه شرکت کنند. امسال نیز این مسابقه با شعار «ایجاد خانه‌های سالم» برگزار شد و هزار و 700 طرح و ایده از سوی دانشجویان سراسر جهان بدون هیچ محدودیتی ارسال شد؛طرح‌هایی کاملاً ابتکاری که نشان می‌دهد زندگی و خانه‌های هوشمند ما در آینده چگونه خواهد بود.

 

خرید در قلب طبیعت

 

پس از بررسی طرح‌ها توسط هیأت داوران سرانجام از میان 6 طرح برگزیده، The Future Hunter Gatherer که با همکاری 2 دانشجوی چینی و بریتانیایی طراحی شده است جایزه 5 هزار یورویی این مسابقه را ازآن خود کرد.

 

این طرح در واقع یک تجربه خرید فوق‌العاده از سوپرمارکت در قالب بازی رایانه‌ای است و کاربر با کمک ‌آن می‌تواند به دل طبیعت سفر کرده و مواد مورد نیاز خود را خریداری کند البته همه چیز در فضای مجازی اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه بیشتر مردم از نحوه تهیه غذاها و مواد اولیه آن چندان آگاه نیستند و به عنوان مثال ماهیگیری، کاشت برنج، باغداری و... را چندان از نزدیک نمی‌بینند این دو دانشجو تصمیم گرفتند فکری به حال این موضوع کنند. با توجه به این طرح، کاربر در خانه‌های هوشمند آینده تنها کافی است غذای مورد علاقه خود را انتخاب کرده و سراغ مواد اولیه آن برود. به عنوان مثال اعضای خانواده ماهی را برای صرف ناهار انتخاب می‌کنند بلافاصله کل فضای خانه به صفحه نمایشگر تبدیل شده و همه اعضای خانواده می‌توانند در فضای مجازی البته در وسعتی نسبتاً بالا به صید ماهی دلخواه خود بپردازند یعنی ماهیگیری را در فضای مجازی تجربه کنند. سایر مواد مورد نیاز را نیز می‌توانند به همین طریق انتخاب کرده و پس از یک بازی و تفریح مناسب، همه این مواد اولیه به طور اتوماتیک به سوپرمارکت سفارش داده شده و در مدت زمانی کوتاه به دست کاربر می‌رسد. البته این موضوع درباره غذاهای آماده نیز صدق می‌کند و کاربر در آینده می‌تواند پس از یک بازی مفرح، غذای آماده مورد علاقه خود را از رستوران دریافت کند.

 

دومین جایزه برای لوتوس

 

دومین جایزه این مسابقه نیز به مبلغ 3هزار یورو به Lotus، یک دستگاه تصفیه هوا تعلق گرفت که توسط Fulden Dehneli از ترکیه طراحی شده است. این وسیله که شبیه یک گل لوتوس طراحی شده، با استفاده از تکنولوژی Super Plasma Ion کار می‌کند و در آن، یون‌های هیدروژن و اکسیژن فعال می‌شود و می‌تواند براحتی آلودگی‌های بیولوژیکی را از بین ببرد و هوا را تلطیف کند. این وسیله را می‌توان درون کیف یا در تختخواب کودکان گذاشت تا میزان آلودگی هوا به حداقل برسد و در طول خواب، هوایی سالم تنفس کنند.

 

طرحی برای مقابله با آلودگی هوا

 

سومین جایزه این مسابقه به مبلغ 2هزار یورو به طرح UrbanCone تعلق گرفت که توسط Michał Popiech از لهستان طراحی شده است. این طرح که برگرفته از فانوس‌های معلق چینی است، در واقع یک تمیز‌کننده هوا از آلودگی‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند در تأمین هوای پاک هم در محیط خانه و هم در فضای آزاد مؤثر باشد. این وسیله که درست شبیه میوه‌های مخروطی کاج طراحی شده است، از بال‌هایی شامل پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک تشکیل شده و توسط امواج رادیویی کنترل می‌شود پس هرجا که نیاز باشد می‌تواند هوای تازه و تمیز را منتقل کند.

حوله‌هایی که خود به خود تمیز می‌شوند

 

از دیگر طرح‌هایی که در مسابقه 2014 Electrolux Design Lab شرکت کرده بودند می‌توان به یک دستگیره تمیز‌کننده حوله به نام The Pure Towel اشاره کرد که توسط Leonardo Armenta دانشجویی از مکزیک طراحی شده است. ازآنجا که بی‌توجهی به بهداشت حوله‌ها می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های پوستی، تنفسی، چشمی و... شود، این طرح ابتکاری می‌تواند بسیار کارآمد باشد. تنها کافی است حوله خود را در جای مورد نظر آویزان کنید تا بدون شست و شوی معمولی، خود به‌خود شسته و تمیز شود.

 

یخچال معلق در هوا

 

یکی دیگر از طرح‌های جالب توجه مسابقه امسال، U-Bubble، یخچالی معلق در هواست البته نه به شکل یخچال‌های معمولی. این یخچال عجیب که توسط یک طراح چینی ساخته شده است درواقع حباب‌هایی هستند که غذا، میوه و... را در خود جای داده‌اند.

 

این حباب‌ها درواقع یخچال یا فریزرهایی از جنس پلاستیک سبک و فیلم‌هایی با قدرت کشش بالا هستند که در هوا معلق می‌مانند و غذا‌ها و میوه‌ها را با کیفیتی مناسب نگهداری می‌کنند. این حباب‌ها که CPU، دریافت‌کننده سیگنال، کمپرسور و... دارند، با انرژی برق کار می‌کنند و در هوا معلق می‌مانند. کاربر به هریک از غذاها نیاز داشته باشد می‌تواند آن را با اپ گوشی هوشمند فرا بخواند به این ترتیب دیگر نیازی نیست هنگام تماشای فیلم، ازجای خود بلند شود و بخشی از فیلم را از دست بدهد. تنها کافی است به این حباب‌ها دستور بدهد تا در خدمت وی باشند. این حباب‌ها با صدای کاربر نیز کنترل می‌شوند. کاربر به این حباب‌ها فرمان صوتی می‌دهد و فناوری sound localization system سبب می‌شود حباب، صدای کاربر را تشخیص دهد و به سمت وی برود مثلاً وقتی کاربر سیب می‌خواهد کلمه سیب را می‌گوید و حباب حاوی این میوه، به سمت کاربر می‌رود.

 

البته درغیاب برق، این سقف خانه است که به عنوان شارژر عمل می‌کند و حباب‌ها با اتصال به آن، شارژ می‌شوند. از سوی دیگر سقف خانه، میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند تا حباب‌ها بتوانند معلق بمانند. همچنین برای اینکه این حباب‌ها به دیوار و افراد و سایر وسایل خانه برخورد نکنند از امواج ماوراء صوت و رادار موجود در بالای سر حباب استفاده می‌شود.

 

همچنین انسان‌ها می‌توانند از طریق این حباب‌ها با یکدیگر ارتباط بگیرند و حتی دوستی‌های تازه شکل بگیرد. به عنوان مثال کاربر یک حباب، تصمیم دارد برای ناهار استیک درست کند و می‌تواند آن را با سایر کاربرانی که این غذا را درست کرده‌اند یا تمایل دارند، به اشتراک بگذارد و انواع دستورات غذایی را جمع‌آوری کند.

 

روبات پرنده برای ارسال نوشیدنی ها

 

 Yura نیز یکی دیگر از طرح‌های ارائه شده به این مسابقه توسط یک دانشجوی اوکراینی است. این وسیله، درواقع روباتی پرنده است که برای رساندن نوشیدنی‌های سرد و گرم مانند چای، قهوه، انواع آبمیوه‌ها و... به دست کاربر طراحی شده است. فقط کافی است مثلاً بگوییدYura لطفاً یک فنجان چای سبز با یک برش لیمو. این روبات به سرعت فرمان شما را اجرا می‌کند البته این روبات نه تنها با فرمان صوتی بلکه با اپ‌های تلفن‌های هوشمند نیز قابل کنترل است. Yura قطب نمای الکترونیکی، GPS، اسکنر لیزری برای تشخیص موانع، وای فای و... دارد و می‌توان از آن در استادیوم‌های ورزشی، کنسرت‌های موسیقی و رستوران‌ها کمک گرفت.

 

 این روبات پرنده نه تنها در فضای خانه، بلکه در بیرون نیز می‌تواند با ورزشکاران همراه باشد به عنوان مثال همراه با دونده حرکت می‌کند و با اسکن کردن پارامترهای مختلف و درنظر گرفتن شرایط آب و هوایی، نوشیدنی با کالری مورد نیاز ورزشکار را در اختیار وی می‌گذارد و همچنین می‌تواند میزان مسافتی که ورزشکار طی کرده و نیز میزان کربوهیدرات، قند، چربی و پروتئین نوشیدنی را به کاربر نشان دهد.

 

این طرح‌ها تنها نمونه‌ای از ایده‌های نوین فعالان عرصه فناوری برای خانه‌های هوشمند جهان آینده هستند و هر روز بر تعداد این ایده‌ها افزوده می‌شود. این تازه آغاز راه است و باید منتظر طرح‌هایی مبتکرانه‌تر ماند.

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت