نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
31. خرداد 1402 - 7:29
رفع مشکلات محله سادات گچساران نیازمند همکاری و مساعدت همه مسئولین چه در حوزه مدیریت شهری و چه در حوزه مدیریت اجرایی است، چراکه دود عدم رفع این مشکلات تنها به چشم مردم این منطقه خواهد رفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،کسی باور نمی‌کند که در محله سادات گچساران درست در نزدیکی مرکز شهر، زندگی و بازی کودکان معصوم میان تلی از فاضلاب منازل و زباله، تصویرگر منطقه‌ای محروم در بام نفت ایران باشد. آری! اینجا «محله سادات» است؛ یکی از مناطق جنوب شهر گچساران که مواردی همچون نبود کانال‌کشی مناسب در بستر آب‌های جاری و مصارف خانگی شهری طی سال‌های اخیر وضعیتی نامطلوب را برای ساکنین این قسمت از شهر رقم‌زده است.

نبود کانال‌کشی مناسب و بی‌توجهی مسئولین به این امر و نیمه‌کاره رها شدن ساماندهی و مرمت این پروژه، سال‌هاست که زندگی ساکنان این محله قدیمی شهر را با چالشی بزرگ مواجه کرده است. کانال‌های اصلی دفع آب‌های سطحی و مصارف خانگی گچساران از دو سمت جنوبی و شمالی محله سادات عبور کرده و این نقطه از شهر را در محاصره خود قرار داده‌اند که از سالیان گذشته تا به امروز به یکی از بحرانی‌ترین مسیرها ازنظر آلودگی محیطی تبدیل‌شده است.

 وجود بیشه‌زارها و رشد بی‌حدواندازه نیزارها و گیاهان خودرو، تخلیه نخاله‌های ساختمانی، ریختن زباله‌های خانگی و از همه مهم‌تر عدم بازسازی کانال‌های این نقطه از شهر به پاشنه آشیل این منطقه تبدیل‌شده است.

 یکی از ساکنین در خصوص این مشکلات می‌گوید: در یک‌کلام زندگی سالم شهری در این محله جریان ندارد و سال‌هاست که در برخی ساعات شبانه‌روز بوی بسیار متعفنی در بستر این کانال‌ها می‌پیچد و باعث ناراحتی اهالی ساکن این منطقه شده است.

 جوان دیگری از این محله می‌افزاید: نبود کانال‌کشی و عدم بهسازی مسیرهای آب‌های سطحی و فاضلاب شهری  و رشد انواع گیاهان مکان مستعدی را برای زندگی انواع حشرات، جانوران موذی و خطرناک از قبیل مار، عقرب، موش و دیگر جانوران فراهم کرده است و هرازگاهی با این جانوران در خانه‌ها برخورد می‌کنیم که باعث ترس و وحشت کودکان و ساکنین شده است.

 وی ادامه می‌دهد: انتشار بوی لجن در برخی از ساعات روز بر مشکلات ساکنین مناطق اطراف این کانال‌ها افزوده است و اگر وضع به همین منوال پیش برود، انتشار اقسام بیماری‌ها را در این قسمت از شهر را نباید بعید دانست.

 یک راننده تاکسی که در این قسمت از شهر زندگی می‌کند این‌چنین بیان می‌کند: کانال‌های محله سادات مملو از بوی نامطبوع زباله‌هایی است که از قسمت‌های بالای شهر در مسیر کانال‌ها به این محله سرازیر می‌شوند و باعث ایجاد ناراحتی برای اهالی منطقه شده است و باوجود اعتراضات صورت گرفته تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولین در خصوص ساخت، ترمیم و بهسازی کانال‌ها صورت نگرفته است.

یکی از دیگر از ساکنین قدیمی محله می‌گوید: سال‌هاست در کنار این بیشه‌ها با انواع جانوران و خزندگان خطرناک زندگی می‌کنیم. مردم محله سادات چه گناهی کرده‌اند که باید بوی تعفن فاضلاب این کانال‌ها را تحمل می‌کنند، تعداد زیادی از ساکنین هم با مراجعه به مراجع ذی‌ربط از وضعیت نامطلوب و بوی آزاردهنده زباله و فاضلاب در این کانال‌ها گلایه می‌کنند ولی هنوز خبری از بهبود اوضاع نیست.

بر این اساس، عدم ساماندهی کانال‌های سطحی آب و عبور کانال‌های  روباز از جلوی منازل علاوه بر ایجاد بوی بد و متعفن، مکانی مستعد را برای رشد انواع گیاهان و حشرات و ژانویگان موذی فراهم کرده است که سلامت مردم به‌خصوص فرزندان کوچک را تهدید می‌کند که یکی از ضرورت‌های مهم برای مسئولان و مدیران شهری باید رسیدگی به مناطق محروم و کمی آن‌طرف‌تر از مرکز شهر باشد.

 هرچند مشکلات در محله سادات به‌قدری است که گویا به تنها چیزی که توجه نمی‌شود، سلامتی مردم است و آن‌طور که شواهد گویای آن است نه شهرداری برنامه‌ای برای سروسامان دادن کانال‌های این محله دارد و نه محیط‌زیست فکری برای حل مشکل آلودگی و نه متولیان امر بهداشت توجهی به وضعیت بهداشتی ساکنین این منطقه دارد.

 انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها