نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. خرداد 1401 - 9:54
ساکنین محله سادات گچساران سال هاست با مراجعه به مراجع ذیربط از وضعیت نامطلوب و بوی آزار دهنده زباله ها و فاضلاب در کانال ها گلایه می کنند، ولی همچنان خبری از بهبود اوضاع نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، در محدوده محله سادات گچساران درست در نزدیکی مرکز شهر، کسی باور نمی کند که زندگی و بازی کودکان معصوم میان تلی از فاضلاب منازل و زباله، تصویرگر منطقه ای محروم در بام نفت ایران باشد.

 آری ! اینجا “محله سادات” است ؛ یکی از مناطق جنوب شهر گچساران که مواردی همچون نبود کانال کشی مناسب در بستر آب های جاری و مصارف خانگی شهری طی سال های اخیر وضعیتی نامطلوب را برای ساکنین این قسمت از شهر رقم زده است.

نبود کانال کشی مناسب و بی توجهی مسئولین به این امر و نیمه کاره رها شدن ساماندهی و مرمت این پروژه، سال هاست که زندگی ساکنان این محله قدیمی شهر را با چالشی بزرگ مواجه کرده است.اگرچه  کانال های اصلی دفع آب های سطحی و مصارف خانگی گچساران از دو سمت جنوبی و شمالی محله سادات این شهرستان عبور کرده و این نقطه از شهر را در محاصره خود قرار داده اند که از سالیان گذشته تا به امروز به یکی از بحرانی ترین مسیرها  از نظر آلودگی محیطی تبدیل شده است.

 وجود بیشه زارها و رشدبی حد و اندازه نیزارها و گیاهان خودرو،تخلیه نخاله های ساختمانی،ریختن زباله های خانگی و از همه مهمتر عدم بازسازی کانال های این نقطه از شهر به پاشنه آشیل این منطقه تبدیل شده است.

 یکی از ساکنین در خصوص این مشکلات گفت: در یک کلام زندگی سالم شهری در این محله جریان ندارد و سال هاست که در برخی ساعات شبانه روز بوی بسیار متعفنی در بستر این کانال ها می پیچد و باعث ناراحتی اهالی ساکن این منطقه شده است.

 جوان دیگری از این محله گفت:نبود کانال کشی و عدم بهسازی مسیرهای آب های سطحی و فاضلاب شهری  و رشد انواع گیاهان مکان مستعدی را برای زندگی انواع حشرات وجانوران موذی و خطرناک از قبیل مار،عقرب ،موش و دیگر جانوران فراهم کرده است و هر از گاهی با این جانوران در خانه ها برخورد می کنیم که باعث ترس و وحشت کودکان و ساکنین شده است.

 وی افزود:انتشار بوی لجن در برخی از ساعات روز بر مشکلات ساکنین مناطق اطراف این کانال ها افزوده است و اگر وضع به همین منوال پیش برود، انتشار اقسام بیماری ها را در این قسمت از شهر را نباید بعید دانست.

 یک راننده تاکسی که در این قسمت از شهر زندگی می کند اینچنین بیان کرد:کانال های محله سادات مملو از بوی نامطبوع زباله هایی است که از قسمت های بالای شهر در مسیر کانال ها به این محله سرازیر می شوند و باعث ایجاد ناراحتی برای اهالی منطقه شده است و با وجود اعتراضات صورت گرفته تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولین در خصوص ساخت ، ترمیم و بهسازی کانال ها صورت نگرفته است.

یکی از دیگر از ساکنین قدیمی محله می گوید: سال هاست در کنار این بیشه ها با انواع جانوران و خزندگان خطرناک زندگی می کنیم .مردم محله سادات چه گناهی کرده اند که باید بوی تعفن فاضلاب این کانالها را تحمل می کنند، تعداد زیادی از ساکنین هم با مراجعه به مراجع ذیربط از وضعیت نامطلوب و بوی آزار دهنده زباله و فاضلاب در این کانال ها گلایه می کنند ولی هنوز خبری از بهبود اوضاع نیست.

وی ادامه داد:متاسفانه در کنار این معضلات،بی توجهی مسئولین به قرار دادن حفاظ و نرده مناسب در کنار ارتفاع زیاد این کانال های نیمه کاره خود آبستن حوادث بسیاری است ،درست همین چند ماه پیش بود که کودکی چهار ساله حین بازی در یکی از کانال های فاضلاب سطحی (به ارتفاع 5متر) سقوط می کند که خدا رحم کرد و خانواه ای را از داغدار شدن نجات داد.

براین اساس، عدم ساماندهی کانال های سطحی آب و عبور کانال های  روباز از جلوی منازل علاوه بر ایجادبوی بد و متعفن ، مکانی مستعد را برای رشد انواع گیاهان و حشرات و جانواران موذی فراهم کرده است که سلامت مردم به خصوص فرزندان کوچک را تهدید می کندکه یکی از ضرورت های مهم برای مسؤولان و مدیران شهری باید رسیدگی به مناطق محروم و کمی آن طرف تر از مرکز شهر باشد.

 هر چند مشکلات در محله سادات به قدری است که گویا به تنها چیزی که توجه نمی شود ، سلامتی مردم است و آن طور که شواهد گویای آن است نه شهرداری برنامه ای برای سروسامان دادن کانال ها دارد و نه محیط زیست فکری برای حل مشکل آلودگی و نه متولیان امربهداشت توجهی به وضعیت بهداشتی ساکنین این منطقه دارد.

 انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها