نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
2. شهريور 1400 - 14:20
مجتمع پتروشیمی گچساران از پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۵درصدی برخوردار است که واحد" اُلفین "به عنوان فاز اول این پتروشیمی تا اواخرسال ۱۴۰۰ افتتاح و به بهره برداری می رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، شهرستان گچساران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که حدود ۴۷هزاور  ۶۸۳ کیلومتر مربع وسعت دارد،گچساران به دلیل داشتن منابع آبی فراوان و وجود سد کوثر در آن، همچنین دومین میدان نفتی ایران و میدان های گازی متعدد به سرزمین آب و آتش و به خاطر اینکه مرتفع ترین میدان نفتی ایران در آن واقع شده به بام نفت ایران شناخته می شود.

گچساران اولین بار و در سال ۱۳۰۲ توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت و پس از انجام عملیات مختلف بالاخره در سال ۱۳۱۸ کار برداشت نفت در محل چاه شماره ۱۳ در این شهرستان آغاز شد،میدان نفتی گچساران با ذخیره درجای ۵۲٫۹ میلیارد بشکه و ذخیره نهایی ۲۳٫۷ میلیارد بشکه نفت خام، از بزرگترین میدان های نفتی ایران و جهان محسوب به شمار می رود.

با این تفاسیر نیز، آبانماه ۸۱ به‌منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته غرب کشور، طرح احداث خط لوله سراسری اتیلن غرب به تصویب رسید، این خط لوله از عسلویه آغاز و با عبور از استان‌های فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، همدان و کردستان به شمال غرب کشور منتهی می شود.

بنابراین وجود ذخایر عظیم نفتی در گچساران باعث شده تا داشتن صنایع پایین دستی و مرتبط با نفت بتواند گره اقتصادی شهرستان گچساران و شهرهای اطراف را باز کند که به تبع در سال‌های ابتدایی این پروژه، کمبود اعتبار و پس از آن تحریم های کشور مشکلات زیادی را گریبانگیر این پروژه اقتصادی کرد.

با این وجود در سال های اخیر با پیگیری های مسئولین شهرستانی و استانی ، در کنار تلاش های مسئولین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و نیز شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان و همچنین با تامین تسهیلات مالی از محل صندوق توسعه ملی در قالب اعتبار اسنادی تحت عاملیت بانک توسعه صادرات، اینروزها هم رونق به این پروژه ملی بازگشته است.

هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون خواه بود.

 بدین ترتیب محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به‌عنوان خوراک چهار پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می‌یابد، اگرچه این طرح در زمینی به مساحت تقریبی۱۵۷ هکتار در شهرستان گچساران قرارگرفته است. 

 تأمین آب پتروشیمی گچساران از سد کوثر این شهرستان با لوله ۲۸ اینچی و به میزانیک هزارو  ۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷کیلومتر است، درحالی که گاز خوراک آن از پالایشگاه بید بلند خلیج فارس به میزان یک‌میلیون و ۲۶۰هزار تن در سال و با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر تأمین خواهد شد.

همچنین گاز سوخت مورد نیاز نیز به میزان53 هزارو ۹۰۰مترمکعب در ساعت از خط سراسری گاز و نیز برق این طرح به میزان ۵۰مگاوات توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین می شود،علاوه بر این نیز محصولات طرح پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن در سال و نیز ۸۴هزار تن در سال "سی تری پلاس" (برش پروپان و سنگین تر) خواهد بود.

در حال حاضر تعداد سه هزار و ۲۷۷ نیروی بومی و غیر بومی در شرکت های" پتروشیمی" و "او یک" این شهرستان مشغول به کار هستند،که از مجموع افراد شاغل در این دو شرکت ۲هزار و ۴۸۶ نفرنیروی بومی و۷۹۱ نفر نیروی غیر بومی به شمار می روند.

به گفته مسئولین نیزمجتمع پتروشیمی گچساران از پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۵ درصدی برخوردار است که واحد" اُلفین "به عنوان فاز اول این پتروشیمی تا اواخرسال ۱۴۰۰ افتتاح و به بهره برداری می رسد.

هرچند طرح بزرگ اقتصادی و صنعتی پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در شمال غربی شهرستان درحال ساخت است که به گفته مسئولین نیز میزان سرمایه گذاری ریالی پتروشیمی گچساران ۲۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که علاوه بر این میزان ۲۲۰میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی بوده است.

لازم به ذکر است که با بهره برداری از طرح پتروشیمی گچساران ظرفیت تولید اتیلن کشور از هشت میلیون تن به ۹ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد و تراز تولید اتیلن کشور مثبت می شود، قرار است افزون بر این طرح نیز چهار واحد تولید پلیمر در گچساران هم احداث شود که با بهره برداری از مجتمع پتروشیمی گچساران ، نزدیک به ۵۰۰شغل به طور مستقیم و افزون بر۲هزار شغل بطور غیر مستقیم برای جوانان منطقه ایجاد می شود.

گفتنی است که عملیات‌ ‌اجرایی‌ ‌ساخت‌ پتروشیمی گچساران که در سال ۸۱ کلنگ آن بر زمین زده شده بود، پس از ۱۹سال هنوز به بهره برداری نرسیده است‌.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها