نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
8. خرداد 1401 - 18:26
کهگیلویه و بویراحمد یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور به شمار می رود و جوانانش در صدر آمار بیکاری کشور قرار دارند، اما گویی بازهم مسئولان تلاش مضاعفی بر رفع معضل بیکاری نمی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های با بیشترین جمعیت بیکار در سطح کشور به شمار می رود و با توجه به اینکه منابع طبیعی و زیر زمینی زیادی که دارد،براساس این ظرفیت ها هم می توان به توسعه صنعت و اشتغال جوانان استان کمک کرد.

بحث استخدام و به‌کارگیری نیروهای غیربومی یکی از پرحاشیه‌ترین بحث‌های مبتلابه کهگیلویه و بویراحمد است که خیلی ها نیز معتقدند وقتی جوانان و تحصیلکردگان این استان محتاج به شغل و درآمد هستند چرا باید از سایر استان‌ها نیروی کار استخدام کرد؟.

 هرچند در بحث توسعه نیز این سخن قابل دفاع خواهد بود که برای توسعه استان باید به تربیت و استخدام نیروهای بومی پرداخت تا علاوه بر رفع مشکل اشتغال، سبب شکوفایی ظرفیت های بومی نیز شود.

با این وجود مجتمع پتروشیمی گچساران یکی از فرصت های نادر و مهم اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود که به نوبه خود می تواند التیام بخش بسیاری از دردها و رنج های جوانان بیکار این استان زرخیز باشد.

با این تفاسیر در دی ماه ۱۴۰۰ آگهی استخدام شرکت پتروشیمی گچساران اعلام می شود که نکته قابل توجه دراین نوع آزمون به نوعی نیز شرایط یکسان و برابری را برای هم داوطلبین در سراسر کشور فراهم کرده بود که بعد از اعتراض های مکرر به این موضوع ،برخی امتیازات داوطلبین بومی به شرایط آزمون اضافه شد که در ادامه نیز براساس آزمون کتبی و مراحل مصاحبه چند صد نفر جذب شدند که باز هم حدودی نیمی از  پذیرفته شدگان را نیروهای غیره بومی شامل می شوند؟!.

به گفته کارشناسان اگر نیروهای غیربومی برای آموزش و تربیت نیروهای محلی استفاده شود به روند توسعه منطقه کمک می‌کنند، اما اگر صرفا برای مدیریت و تصدی مشاغل باشد این روند معیوب ادامه خواهد داشت و نیروهای بومی پیش و بیش از بیکاری، بدون مهارت و تخصص باقی خواهند ماند ، این بی‌تخصصی و عدم داشتن مهارت نیز خود توجیه‌گر استفاده از نیروهای غیربومی خواهد شد.

اما این درحالی است در تاریخ ۱خرداد ۱۴۰۱ شرکت پتروشیمی شازند استان مرکزی نیز اعلام شرایط آزمون استخدامی کرده است ،که نکته بسیار قابل توجه اعمال شرایط ثبت نام در آزمون سهمیه بومی برای شهرستان شازند و استان مرکزی خواهد بود؟!در حالی که در آزمون پتروشیمی گچساران بعضا شاهد چنین شرایطی نبودیم.

بنابراین آنچه که مایه تأسف است اینکه با وجود این همه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و ... در این شهرستان بازهم نرخ بیکاری گچساران بالاتر از میانگین کشوری به نظر می رسد، و این در حالی است که همه این بیکاران شهرستان جوانان تحصیل‌کرده و آماده به کار هستند .

از آنجا که کهگیلویه و بویراحمد یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور به شمار می رود و جوانانش در صدر آمار بیکاری کشور قرار دارند، اما گویی مسئولان استان تلاش مضاعفی بر رفع معضل بیکاری در این استان نمی‌کنند، هرچند به گفته بسیاری کارشناسان اگر بومی‌گرایی در بحث اشتغال به معنای واقعی کلمه اجرا شود می‌تواند گره بسیاری از مشکلات کنونی استان را باز کند.

لذا از مسئولین استانی و شهرستانی که خود را بیش از پیش درگیر مسائل سیاسی کرده اند  انتظار می رود در موضوع استخدام های شرکت ها و یا دیگر صنایع بزرگ استان حامی و مدافع حقوق فرزندان بیکار این استان باشند و در بکارگیری نیروهای بومی تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها