نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
7. آذر 1397 - 8:56
اعتراض کارگران مجتمع پتروشیمی گچساران در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون تجمعات مشابهی را به صورت مکرر در این مجتمع برپا کرده که با بی توجه ای مسئولین همچنان ادامه دارد و هنوز کارگران پاسخ قانع کننده ای از سوی متولیان امر دریافت نکرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،مفهوم اقتصاد مقاومتی یعنی داشتن یک اقتصاد محکم که در آسیب ها و بحران ها دچار فروپاشی نشود و لازمه آن نیز داشتن نیروی کاری است که خود جایگاه محکم و باثباتی در اقتصاد کشور داشته باشد، چراکه در رأس تمام حرکت های اقتصادی علاوه بر سرمایه، آنچه که نقش اصلی را ایفا می کند نیروی کار است.

6ماه معوقات حقوقی

هرچند در حال حاضر جامعه کارگری به عنوان یک مؤلفه در اقتصاد مقاومتی، جایگاه و پایگاه محکم و قابل دفاعی ندارند تا بتوانند در دوام و استحکام اقتصاد نیز نقش ایفا کنند، در نتیجه، اگر یکی از بازوهای اصلی اقتصاد مقاومتی را جامعه کارگری بنامیم، نمی توان تا زمانی که شأن و منزلت و همچنین حقوق و حدود قانونی آنها در جامعه مشخص نشود، از ظرفیت جامعه کارگری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.

حال این روزها اعتراض کارگران مجتمع درحال احداث پتروشیمی گچساران بیش از هر شرکت دیگری به گوش می‌رسد؛ البته مشکل کار اینجا است که هر چند در ابتدای کاراین مجتمع، حقوق کارگران نیز با تاخیر پرداخت می‌شد، اما چون مطمئن بودند دیر و زود دارد و سوخت و سوز ندارد و بالاخره معوقات را پرداخت می‌کند، کارگران کمتر اعتراض می کردند و دست از کار نمی کشیدند، اما الان که مطالبات و معوقات کارگران به حدود 6ماه رسیده است این اعتراضات به اوج خود رسیده است

هرچند اعتراض کارگران مجتمع پتروشیمی گچساران در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون تجمعات مشابهی را به صورت مکرر در این مجتمع برپا کرده که با بی توجه ای مسئولین همچنان ادامه دارد و هنوز کارگران پاسخ قانع کننده ای از سوی مسئولین امر دریافت نکرده اند.

باید توجه داشت که شرکت های مشغول به فعالیت درپتروشیمی گچساران به بهانه مشکلات مالی از پرداخت دست‌کم 3 تا 6ماه دستمزد و دیگر مطالبات کارگران کوتاهی کرده اند که به همین دلیل کارگران برای پیگیری مطالبات خود، بارها کار در پتروشیمی این شهرستان را متوقف کرده و در محل کار خود دست به تجمعات اعتراضی زده اند.

آب سردی بر آتش نارضایتی کارگران

این درحالی که بعضا در برخی از شرکت های مشغول به فعالیت درپتروشیمی گچساران با پرداخت یک ماه از حقوق معوق کارگران در این مدت آب سردی بر آتش نارضایتی این کارگران ریخته شد،اماوضعیت کارگران پتروشیمی همواره با چالش های بسیاری روبه رو بوده و با وجود پیگیری ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این کارگران از سوی متولیان امر، اما همچنان مشکلات و گرفتاری های کارگران به قوت خود باقی است.

تهدید امنیت شغلی کارگران

این روزها هم امنیت شغلی کارگران پتروشیمی گچساران با تهدیدات بسیاری مواجه شده چراکه هر زمان متولیان امر تصمیم بگیرد به سادگی می توانند کارگران را به بهانه ها و دلایل مختلف اخراج یا تنبیه کنند بدون آنکه لازم باشد در قبال این تخلف به کسی هم پاسخگو باشد؟!! و متاسفانه هر اقدام صنفی که با هدف دفاع از حقوق حداقلی و به اشکال مختلف از سوی کارگران پتروشیمی گچساران صورت می‌گیرد، بعضا تعبیر سیاسی پیدا می‌کند و به آن برچسب سیاسی نیز زده می‌شود.

کارگران این شرکت می گویند:مسئولان و پیمانکاران این شرکت هر بار با وعده هایی که عملی نمی شود کارگران را در این مدت چندماه بدون هیچ حقوق و مزایایی مشغول کرده اند!!!.

یکی از کارگران دراین باره می افزاید: همه این اعتراضات،تجمعات و دست از کار کشیدن های کارگران پتروشیمی گچساران درسال جاری ،نتیجه بی توجهی مسئولین امر به حق ،حقوق و سایر مطالبات کارگران است و ما خواستار دریافت مطالبات قانونی و حقوقی خود هستیم.

ممانعت از تجمعات اعتراضی

یکی دیگر از کارگران در این خصوص معتقد است که از عمده دلایل ناامنی شغلی کارگران پتروشیمی گچساران ، ممانعت مسئولان شرکت از تجمعات کارگران پتروشیمی به منظور مطالبه گری معوقات و خواسته هایشان است ،در حالی که این تجمعات اعتراض آمیز یکی از بهترین راهکارها برای بیان مشکلات ما کارگران است.

با این تفاسیر،از آنجا که کارگران بخش اعظم جامعه را تشکیل می دهند و معمولاً به واسطه شرایط نامناسب کاری و معیشتی خود جزو قشر ضعیف جامعه نیز به شمار می روند، مسئولین و متولیان امر موظف هستند که طبق قانون از قشر ضعیف تر در مقابل قشر قویتر(کارفرما،پیمانکار) حمایت کندتا امنیت شغلی کارگران بیش از پیش در معرض تهدید و آسیب قرار نگیرد؛بنابراین مسئولان باید شرایطی را ایجاد کنند تا قدرت چانه زنی کارگران برای درخواست مطالبات به حق خود درچارچوب قانون، افزایش یابد.

دیواری به نام تبلیغات انتخاباتی

در مجموع باید گفت درحالی این روزها کارگران مجتمع پتروشیمی گچساران فریاد پیگیری مطالبتاشان را سر می‌دهند که "تاخیرمعوقات حقوقی" تنها درد این کارگران نیست و آن چیزی که بیش از هر موضوع دیگری کمر این کارگران را خم کرده، منفعت‌طلبی و بی توجهی بیش از اندازه برخی ها دراین خصوص است که پشت دیواری به نام تبلیغات انتخاباتی پنهان شده است.

به گفته مسئولین یک هزار و 40 نفر در پتروشیمی گچساران تحت پوشش 8 شرکت کار می کنند که مدعی هستندحدود 67 تا70 درصد نیروهای پتروشیمی بومی منطقه هستند.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها