نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. آبان 1397 - 18:28
امروز ورزش گچساران درحال گذراز یک تنگنای بسیارسخت سیاسی است، حال آن که فشار‌ها هر روز بر تنه بی‌رمق آن ‌فزونی می‌گیرد و نه تنها هیچ اراده‌ای برای کنترل آن وجود ندارد، بلکه مسئولین با اعمال سلیقه های شخصی ،منفعتی و بعضا برخوردهای سیاسی!هر روز بر شدتش می‌افزایند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،موضوع ورزش و اهمیت آن، به دلیل حاکمیت ماشینی در زندگی بشر، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه متخصصان امور ورزشی، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و حتی سیاستمداران قرار گرفته ‌و هر کدام از این گروه‌ها به تناسب نیاز و میزان بهره‌برداری، دراین زمینه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

نقش ورزش دربازدهی اقتصادی و اجتماعی

هرچند ورزش به عناوین مختلف در اقصی نقاط کشور مطرح شده و گروه بسیاری به اشکال گوناگون با آن سر و کار داشته که به جرات می توان گفت از سودمندترین و سالم‌ترین سرگرمی‌هایی است که اوقات فراغت بسیاری از جوانان را پر کرده است.

باید توجه داشت که این موضوع به نوعی هم درست است که تنها مشکل جوانان شهرستان گچساران مسائل امر ورزش نیست،اما ورزش و فعالیت های جسمانی به همراه رژیم غذایی مناسب، نه تنها در رسیدن به بالا‌ترین سطح سلامتی، بازدهی اجتماعی و اقتصادی نقش بسزایی دارد، بلکه ورزشکاران قهرمان در سطح ملی و بین المللی ، عزت ،اعتبار و آبروی یک سرزمین را ارتقاء داده و به نوعی غرور ملی و محلی را بارور خواهند کرد.


جدای از این موارد می توان براین عقیده هم استوار بود که امر ورزش به نوعی شمشیر دولبه‌ای است که هم می‌تواند در راستای حل معضلات و مشکلات یک جامعه به کار گرفته شود و هم ‌دستاویزی علیه نظم روانی، اجتماعی و اقتصادی یک منطقه نیزباشد.

ورزش و انبوه جوانان بیکارگچساران

فقر و محرومیت ،مشکلات معیشتی، موانع فرهنگی و نیز بحران‌های روحی، روانی اجتماعی ناشی از انبوه جوانان بیکار درگچساران و نیزکمبود محیط‌های تفریحی و سرگرمی‌های سالم، ضرورت شکوفایی استعدادهای برتر ورزشی دربین جوانان و همچنین تاثیرات متقابل سیاست و ورزش دریکدیگر عواملی هستندکه ضرورت توجه بیشتر به امر ورزش و لزوم فرهنگ‌سازی برای جوانان را در دیار بام نفت ایران می‌طلبد.

نگاه بین المللی به ورزش گچساران

فعالیت بیش از 20ورزشکار گچسارانی در رده های مختلف تیم های ملی و  وجود چهار تیم لیگ برتری از جمله ظرفیت های ورزش قهرمانی در گچساران است، هرچند قهرمانی تیم هندبال نفت و گاز گچساران درلیگ برتر،کسب مقام چهارم آسیا و دستیابی به مقام هفتمی هندبال باشگاه های جهان دردو سال گذشته ، درخشش در لیگ های برتر تنیس روی میز، هاکی، هندبال بانوان، واترپولو و والیبال نشسته و دیگر رشته های ورزشی این شهرستان باعث نگاه ملی و بین المللی به تیم های ورزشی گچساران نیزشده است.

بروز بداخلاقی های سیاسی درورزش گچساران

این درحالی است که مسئولان شهرستان بعضا با توسعه زیرساخت های ورزشی تلاش زیادی برای همگانی شدن ورزش بین شهروندان کرده اند اما بروز برخی بداخلاقی های سیاسی باعث فاصله گرفتن بسیاری از خانواده ها ، جوانان و پیشکسوتان گچسارانی از امر خطیر ورزش شده است.

وضعیت زیرساخت های ورزشی صفراست

هرچند عبدالرحیم رحیمی،فرماندارگچساران در دیدار ورزشکاران این شهرستان با وزیر ورزش که دربهمن ماه 95صورت گرفت با انتقاد از بی توجهی دولتمردان به وضعیت ورزش در این استان گفته بود:از شما وزیر محترم خواستارم نگاه ویژه ای به ورزش گچساران داشته باشید ،سایر شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد نیز از نظر زیرساخت های ورزشی شرایط مطلوبی ندارند و صفر هستنداما ما یک چیز داریم و آن هم استعدادهای نابی است که اگر زیرساخت ها مهیا شود شاهد شکوفایی و مدال آوری ورزشکاران این دیار در رقابت های مختلف ملی و بین المللی خواهیم بود.

ورزش گچساران مرده است

در این دیدار نیز یکی از پیشکسوت ورزش گچساران خطاب به سلطانی فر،وزیر ورزش دولت دوازدهم نیزگفته بود:در حالی که ورزش گچساران سال های نه چندان دور دارای ورزشی شاداب و پویایی بود اما متاسفانه یک دهه است ورزش درگچساران مرده است و جوانان ما به علت مشکلات فراوان نبود زیر ساخت ها و بی توجهی مسئولین استانی، شهرستانی طراوت و شادابی و انگیزه گذشته را ندارند و تنها از اداره ورزش و جوانان فقط یک تابلو خشک و خالی بجا مانده است که امیدوارم وزیر ورزش در این سفر نگاه ویژه ای به ورزش قهرمان پرور اما محروم شهرستان گچساران داشته باشد.

تعمیرسالن های ورزشی گچساران

درادامه فریدون عبدالخانی،رئیس ورزش و جوانان گچساران در گفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص مشکلات ورزش شهرستان گفت:از سال 93 تاکنون برای اولین بار است که سالن های ورزشی در این شهرستان تعمیر می شوند، اعتباری در جهت تعمیرات سالن‌های ورزشی اختصاص داده شده است اما متاسفانه اعتباری برای تجهیزات سالن های ورزشی تاکنون اختصاص داده نشده است.

 وی افزود: تاکنون سالن های ورزشی کشتی،بوکس، سالن سرپوشیده در روستای ناصرآباد کف پوش خریداری و نصب شده ونیز ایزوگام برخی از سالن های ورزشی و همچنین چندین سرویس بهداشتی احداث شده است.

نبود منابع مالی برای حل مشکلات ورزشی

 عبدالخانی اظهارکرد:38 هیأت ورزشی در سطح شهرستان گچساران فعال است ویکی از مشکلات ورزش شهرستان گچساران نبود منابع مالی کافی است تا بتوانیم خیل مشکلات و معضلات را برطرف کنیم.

 رئیس ورزش و جوانان گچساران افزود: از مجموع 38 هیئت ورزشی فعال تعداد 23 رشته ورزشی نائب رئیس آن بانوان و تعداد 5 رشته ورزشی رئیس آنها بانوان هستند؛15 هزار ورزشکار ساماندهی شده در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۶۵ نفر زن هستند.

اجرای 23طرح ورزشی درگچساران

وی تصریح کرد:در حال حاضر تعداد 23 طرح ورزشی از محل اعتبارات نفت و استانی در این شهرستان در دست اقدام است.

عبدالخانی گفت: این پروژه‌ها شامل احداث پارک نفت، کمک به احداث مجموعه استخر ورزشی بانوان، کمک به احداث زمین چمن مصنوعی در روستاهای پاکوه، جهاد آباد، پشه‌کان، چهار بیشه، احداث سالن ورزشی چند منظوره در روستای اسلام آباد، احداث سالن ورزشی چند منظوره بانوان در روستاهای سرآبننیز و ناصر آباد از مهمترین طرح های اهدایی اعتبارات وزارت نفت در حوزه ورزش است که به گچساران تخصیص داده شده است.

اجرای 14پروژه ورزشی از اعتبارات استانی

وی افزود:این پروژه ها از پیشرفت فیزیکی 10 تا 70 درصد برخوردار هستندکه مبلغ 125میلیارد ریال به طرح‌های ورزشی نفت اختصاص داده شده  است.

 رئیس  ورزش و جوانان گچساران درادامه تصریح کرد: 14پروژه عمرانی ورزشی از محل اعتبارات استانی تامین می شوندکه تکمیل سالن ورزشی روستای آب شیرین ، احداث  مجموعه ورزشی  چندمنظوره پیشنهادی کارتینگ و موتور سواری و اتومبیل رانی ، تکمیل و احداث پروژه‌های زمین‌های چمن مصنوعی درسطح شهرستان، تکمیل مجموعه ورزشی تختیگچساران، تکمیل سالن ورزشی باباکلان از اولویت‌ مهم اداره ورزش این شهرستان خواهد بود.

عبدالخانی تصریح کرد:تعمیر و تجهیز اماکن ورزشی گچساران، تکمیل و تجهیز مجموعه ورزشی شهید بشارت ، احداث خوابگاه ورزشی، تکمیل زمین ورزشی مظفر آباد و تکمیل مجموعه ورزشی شهید افراز وهمچنین احداث خانه جوان گچساران از جمله پروژه‌های در دست اقدام اداره ورزش و جوانان  شهرستان گچساران است.

تعویض خاک زمین چمن تختی

 وی افزود:این پروژه‌ها از پیشرفت فیزیکی 30 تا100 درصد برخوردار هستندکه مبلغ 85 میلیارد و 203میلیون ریال به این طرح‌های استانی ورزش گچساران اختصاص داده شده است.

عبدالخانی درادامه با اشاره به وضعیت چمن ورزشگاه تختی گچساران گفت: خاک این زمین به طور کلی باید تعویض و خاک نباتی جایگزین شود تا چمن این استادیوم حاصل شود.

خلاصه باید گفت که حل مشکل جوانان گچساران به ویژه در بخش فرهنگی و خاصه در امر ورزش، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اصولی است که باید با مشارکت عموم صاحب‌نظران ،پیشکسوتان و ورزشکاران نامی این شهرستان با بودجه مکفی تدوین شود.

امروز ورزش گچساران در حال گذر از یک تنگنای بسیارسخت سیاسی است، حال آن که فشار‌ها هر روز بر تنه بی‌رمق آن ‌فزونی می‌گیرد و نه تنها هیچ اراده‌ای برای کنترل آن وجود ندارد، بلکه مسئولین با اعمال سلیقه های شخصی ،منفعتی و بعضا برخوردهای سیاسی!هر روز بر شدتش می‌افزایند.

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها