نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. شهريور 1398 - 17:45
حال و روز گچساران و باشت را می بینید و می بینیم ، اما ای کاش تا وقت هست برای آینده فرزندانمان فکری می کردیم و تصمیمی می گرفتیم مثل "لیکورگ "نه مثل حاکمان امپراطوری روم که البته بی شباهت به این روزهای دو شهرستان مذکور نیست... .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،ایمان محمدپورفتح،فعال سیاسی اصلاحطلب گچساران در مطلبی نوشت:برای یافتن پاسخ این سوال مجبورم سفری هر چند کوتاه به اعماق تاریخ داشته باشم و کتاب های تاریخی را ورق بزنم و از تجربه پیشینیان استفاده کنم.

در دوره ای که قانونگذاری و حاکمیت در امپراطوری روم در دست یک گروه بود، قوانین به فراخور شرایط فرزندان حاکمان وقت، تغییر کرد و قوانین طوری وضع شدند که رفتن به کلاس بالاتر، گرفتن امتیاز و گرفتن مناسب حاکمیتی و... مشروط به ایجاد سهمیه هایی به نام سهمیه های حاکمیتی شد.

پس کسی که فرزند حاکم بود، به کلاس بالاتر می رفت.

یا کسانی که در حفظ حریم خانه حاکم نقش داشتند، دارای امتیازات ویژه ای بودند.

خلاصه قانون طوری وضع شده بود که تنها کسانی که در خدمت حاکم بودند، امتیازات ویژه ای داشتند و دیگران حقی نداشتند.

نتیجه این قانون، یعنی برتر دانستن یک گروه خاص که به هر طریق ممکن به حاکمان وصل بودند، چیزی جز نابودی تمدن درخشان روم نبود.

حال برای روشن شدن موضوع، گریز کوتاهی هم به تاریخ تمدن یونان می زنیم.

در یونان باستان بر خلاف روم، لیکورگ وقتی خواست برای یونان قانون بنویسد، ابتدا از سلطنت کناره گیری کرد و قانونی وضع کرد که هر کس بر اساس توانایی و شایستگی که داشت به کلاس بالاتر و یا جایگاه بالاتر رسید؛ برای این موضوع، یعنی سنجش توانایی افراد، آزمون های دقیقی برگزار می کردند، اما بدون تقلب.

این حرکت لیکورگ نتیجه ای جز تمدن درخشان یونان نداشت.

حال و روز گچساران و باشت را می بینید و می بینیم و قصد ندارم فعلا شفاف به این موضوع بپردازم و قضاوت را هم به شما عزیزان می سپارم، اما ای کاش تا وقت هست برای آینده فرزندانمان فکری می کردیم و تصمیمی می گرفتیم مثل لیکورگ نه مثل حاکمان امپراطوری روم که البته بی شباهت به این روزهای دو شهرستان مذکور نیست... .

 نظر شما چیست؟

آیا آینده ای بهتر از امپراطوری روم در انتظار این دو شهرستان است ؟

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها