نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. مرداد 1398 - 9:16
جای سوال است چرا نماینده ای که کل وقت،توان و سلامتی خود را صرف امورات مردم کرده است اینچنین عده ای از موافقان وی به مخالفان تبدیل گشته است؟ قطعا یک جای کار می لنگد!!!خیرخواهان این مشکل را از حلقه نزدیک مشاوران و غرور وی می دانند!.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،به جرات می توان گچساران را یکی از سیاسی ترین شهرهای ایران نامید،شهری نفتی که آوازه مجادلات سیاسی اش بیش از اکتشافات نفتی و لقب بام نفت به گوش دیگر شهرها رسیده است؛جامعه ای متشکل از گویش ها،فرهنگ ها و عقاید رنگارنگ…

شهری که از دیرباز قومیت های مختلف در کنار هم به خوبی معاشرت و زندگی می کردند، هم اکنون بیش از هر زمان دیگری دچار پدیده مذموم قومیت گرایی شده است و سیاست زدگی و قوم گرایی را می توان اصلی ترین عامل توسعه نیافتگی این جامعه دانست.جامعه ای که هر بار پس از قیل و قال های انتخابات و به تدریج خسته و نومید تا انتخابات بعدی به تحلیل کنش های ماوقع می اندیشد.

در این مطلب اشاره ای کوتاه به وقایع و فعالیت های سیاسی و انتخاباتی این روزهای گچساران و باشت خواهیم داشت اگرچه نماینده  دو شهرستان تمام تلاش خود را به جهت شناساندن شهر به عنوان شهری پویا و رو به توسعه انجام می دهد اما بی شک فضای یاس و بی اعتمادی بر آن سایه افکنده است.

نماینده ای که به عقیده موافقان و مخالفان در زمینه راه سازی،زیباسازی شهری،توسعه روستایی(طرح هادی،زمین ورزشی،کشاورزی و …)فرهنگ و هنر و زیرساخت های ابنیه ای بهداشت و درمان به خوبی کار کرده است و از آن طرف در زمینه رفع تبعیض،اشتغال جوانان،صنعت معدن و تجارت و صنایع وابسته به نفت مثل پتروشیمی خوب کار نکرده است.

هرچند تمام کارها را نمی توان به نماینده قانونگذار نسبت داد ولی با توجه به سطح نفوذ بالای ایشان خواه ناخواه کلیه امورات دولت نیز به ایشان نسبت داده خواهد شد.نماینده ای که در دور هشتم انتخابات مجلس با اختلاف کم و در یک رقابت فشرده قافله را به سید قدرت حسینی پور باخت.در آن دوره سید قدرت با بیست و سه هزار و شصت و چهار(۲۳/۰۶۴) رای از مجموع هشتاد ودوهزار و هجده(۸۲/۰۱۸)  رای توانست راهی مجلس شود.مشارکت در آن دوره حدود ۸۸ درصد اعلام شد.

اما در انتخابات دوره نهم ۱۲ اسفند ۹۰غلام رضا تاجگردون از مجموع نود و یک هزار هشتصد وسی و شش(۹۱/۸۳۶) رای توانست سی و چهار هزار و نهصد وهفتاد و چهار(۳۴/۹۷۴) رای کسب کند و راهی بهارستان شد.مشارکت در این دوره نزدیک ۹۰ درصد بود.در انتخابات دوره دهم در اسفند ۹۴تاجگردون به دلیل عملکرد مناسب و جلب اعتماد عمومی و جلوس بر کرسی ریاست کمیسیون برنامه و بودجه توانست از مجموع هشتاد ونه هزارو هفتصد و سی و سه(۸۹/۷۳۳) رای شصت و شش هزارو صدو سه(۶۶/۱۰۳) رای کسب نماید و با درصد بالا و برای بار دوم به مجلس راه یابد.

علی فولادی وندا رقیب تاجگردون بیست و سه هزار و صد وهفتاد(۲۳/۱۷۰)  رای به دست آورد.اما قصه انتخابات اسفند ۹۸ قصه پر رمز و رازی است ،نماینده گچساران و باشت از بالا رفتن سطح توقعات و مطالبات مردم مطلع است و از طرف دیگر مدیران منتسب به تاجگردون عمدتا نتوانسته اند رضایت نسبی مردم را جلب کنند.

مدیرانی که چه خوب چه بد جرات مخالفت با جناب نماینده را ندارند.خوب به یاد داریم زمانی که احمدی نژاد در تبلیغات ریاست جمهوری سال ۸۴ به گچساران آمده بود عده کثیری در حضور وی شعار "جدایی از یاسوج حق مسلم ماست" را سر می دادند اما در حال حاضر آن شعار و هدف به ورطه فراموشی سپرده شده است و مضاف بر آن دیگر نقاط استان، نماینده گچساران را تعیین کننده بسیاری از امورات و انتصابات می دانند! .

صحبتی که این روزها در کنار انتقادات به نماینده گوشه و کنار از قول وی به گوش می رسد این است که ایشان گفته اند دیگر نیازی به رای "بی عرضه" ندارند و با همان حدود ۳۴ هزار رای دوباره به مجلس خواهند رفت و نمی خواهند با آرا بالا(حدود۶۶هزار رای) مثل دوره قبل سطح مطالبات را بالا ببرند و به نوعی باج دهند!!!از صحت و سقم این اظهار نظر اطلاع چندانی در دسترس نیست و باید منتظر تایید یا تکذیب آن بود ولی ناگفته پیداست این طرز تفکر در صورت صحت می تواند کار تاجگردون را سخت کند.در صورت این ادعا لازم است ایشان به موکلین خود توضیح دهند :

منظورشان از رای "با عرضه" و رای" بی عرضه" چیست و وجه افتراقشان را شرح نمایند؟،این تقسیم بندی شامل چه کسانی و چه مکان هایی می شود؟،آیا ایشان و حلقه نزدیکان و مشاورانش تضمینی بر کسب حدود۳۴ هزار رای دارند؟،تکلیف رای های خاکستری و کسانی که ممکن است در انتخابات به دلیل بی انگیزگی شرکت نکنند چه خواهد شد؟،آیا رای سنتی خانواده تاجگردون ۳۴ هزار رای است؟،آیا اصلاح طلبان در اردوگاه وی خواهند ماند؟و چندین سوال دیگر…

جالب است در سال ۸۶ رای حسینی پور کمتر از رای فولادی وندا در دوره دهم بوده در حالیکه حسینی پوربه مجلس راه یافت ولی فولادی وند نتوانست به کرسی مجلس برسد! در همایش اخیری در گچساران تحت عنوان تنوع قومی که جوانان اصلاح طلب با حمایت بزرگان این جریان برگزار کردند اصولگرایان منتقد آقای نماینده نیز حاضر شدند و برآیند جلسه تاختن به تاجگردون بود.

آنجا که لیدر معروف قشقائی وی ،تبعیض گران شهر را به دستان بریده حضرت عباس واگذار کرد.اگرچه پس از آن بلافاصله در صفحه اینستاگرامش از دوستی چندین ساله با نماینده سخن به میان آورد.تاجگردون نسبت به این همایش و دیگر فعل و انفعالات و هجمه های مخالفان تاکنون سیاست سکوت در پیش گرفته است اما کسانی که از روحیات وی مطلعند می دانند که قطعا تاکتیک های خود را تا نزدیک انتخابات رو نخواهد کرد و با نزدیک شدن به انتخابات با تاختن به مخالفان ،حامیان خود را مجدد بر سر شوق خواهد آورد.

در جناح مخالف نماینده اما ذکر اسامی زیادی به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات مجلس به گوش می رسد.افرادی چون سید قدرت حسینی پور،اردلان زینل زاده،جعفری،زراعت کیش،بیعت اصل ،پاکدل و …اگرچه اصولگرایان می دانند راه شکست تاجگردون در گروه ائتلاف خواهد بود،اما در زمینه فعالیت اردوگاه مخالفان تاجگردون بسیاری معتقدند:که ادعا و احتمال رد صلاحیت تاجگردون نزدیک صفر درصد است و حسینی پور و جعفری ممکن است به هر علتی از صحنه رقابت کنار بکشند و زینل زاده کنار نخواهد کشید؛پاکدل و بیعت اصل و زراعت کیش کاندید نهایی نخواهند بود و تاکتیک و هدفشان تنها حمله به تاجگردون و تضعیف وی است.

اما در زمینه رای های قشقائی ها که بسیار تاثیرگذار است تاکنون این گروه گزینه ای شاخص معرفی نکرده اند و شاید همچنان به تاجگردون دل بسته اند و منتظر وقایع روزهای آینده هستند و شاید در روزها و ماه های آینده انتصاباتی از افراد این ایل داشته باشیم.اگرچه نماینده مشغول رتق و فتق امورات و بی توجه به خواسته ها، سیاست سکوت اتخاذ کرده است .

برآیند تحلیل و نقطه اشتراک جمع بندی ها حکایت از این موضوع دارد که همچنان اکثریت آقای تاجگردون را قدرترین نماینده ادوار گذشته و شاید آینده این حوزه می دانند ولیکن با این شرایط صحنه سیاست گچساران آبستن حوادث زیادی خواهد بود و نتایج آن قابل پیش بینی نیست.جای سوال است چرا نماینده ای که کل وقت،توان و سلامتی خود را صرف امورات مردم کرده است اینچنین عده ای از موافقان وی به مخالفان تبدیل گشته است؟ قطعا یک جای کار می لنگد!!!خیرخواهان این مشکل را از حلقه نزدیک مشاوران و غرور وی می دانند!.

بی شک مخالفان در تلاش برای وحدت سعی در معرفی تک گزینه دارند.علی ای حال با توجه به اینکه نماینده گچساران و باشت زحمات زیادی برای شهرستان کشیده است لازم است به فوریت در جهت رفع تبعیض و استفاده از نخبگان و شایسته سالاری ولو از افراد و نظرات مخالف و منتقد اقدام نمایند و بیش از این سعی در دور کردن حامیان خودنکند و نشود که توانا بود هرکه با ما بود!!! و این با ما بودن هم شرایط خاص خودش را داشته باشد! چرا که تاجگردون بر خلاف رئیس جمهور روحانی مجدد نیاز به رای مردم دارد و بی توجهی به خواست عمومی و تغییرات فکری شهرستان ممکن است سبب ظهور احمدی نژادی دیگردر این حوزه انتخاباتی شود!

احسان رحمانی
انتهای پیام

 

دیدگاه‌ها

متاسفانه و صد و هزاران بار متاسفانه آنچنان در گوش جوانان ما گفته اند که باورشان شده راه و روستا و جاده و آسفالت و...کار نماینده است .آقا رحمانی شما دیگر چرا ؟؟؟ دولت وقتی ضعیف باشه کارها به نام کسی دیگر ثبت می شود . طرحهایی رهبری و کارهایی جهادی و...برنامه های دولت ربطی به نماینده ندارد نماینده ها به دلیل رانت خواری وارد چنین مسایلی می شوند .تحلیل ضعیف تبلیغ برای دیگران است
تاجگردون با نام اصلاحات نان و نام از دوجناح می خورد .خیانت تاجگردون و فامیل گرایی و لیوه پروری از خصوصیات بارز است .مردم باید کسی را برگزینند که از جنس خودشان باشد .ادکلن تاجگردون از فرانسه و آلمان تهیه می شود انتظار دارید بوی فقر را درک کند .چه کسانی اطراف ایشان هستند .مشاورین او چه کسانی است ؟؟ افرادی که به یک قول مردم را له می کنند

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها