نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
22. ارديبهشت 1397 - 7:19
چگونه باید به سمتی حرکت کنیم که برجام دغدغه مردم نباشد؟ چرا دولت شرایطی را بوجود می آورد که حتما برجام را برای مشروعیت خود مهم بداند و دغدغه آن باعث شود که همه تخم مرغهایش را در سبد این توافق بگذارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،مصطفی جوزانی-قطعا روز قبل از خروج از برجام و روز بعد از آن، هیچ تاثیری نه در معادلات مربوط به سیاست خارجی کشور و داخلی آن یا تاثیری بر پوشاندن مشکلات داخلی برای مردم و جامعه نداشته و بعدها هم با حضور اروپائیان موثر نخواهد افتاد.

 مهمترین فایده و شاید بهترین سوژه روز جهان و سیاست بین الملل با خروج امریکا نصیب روزنامه ها و خبرگزاری‌های معتبر خارجی و داخلی شد.

پس مسئله چیست؟ بودن یا نبودن در توافق؟یا اصلا فلسفه برجام چه بود؟ وقتی قبل از مذاکرات و رسیدن به نتیجه مهم قطعا باید دم کدخدا را دید! و بعد از خروج از توافق، دلیل حقارت ماندن در توافق برای چیست؟

چگونه باید به سمتی حرکت کنیم که برجام دغدغه مردم نباشد؟ چرا دولت شرایطی را بوجود می آورد که حتما برجام را برای مشروعیت خود مهم بداند و دغدغه آن باعث شود که همه تخم مرغهایش را در سبد این توافق بگذارد؟ تا در دور دوم انتخابات هم اعتماد مردم را کسب کند! پس امید مردم چه؟.

تجربه حزب الله و شهروندان لبنانی از همه قومیت ها گرفته، بهترین رابطه متقابل دولت و ملتی برای دولتیان ما و حاکمیت خواهد بود تا درسی از آن آموخته که دیگر تنها با یک توافق لغزنده مردم را در صحنه نگه ندارند!.

اعتماد متقابل و محرمانه نبودن هر اقدام و موضعی برای مردمان لبنان و مهمتر از آن شیعیان لبنان که اقلیتی آنچنان مرفه در جامعه لبنان هم نیستند، باعث شده نه تنها توجه این طایفه را بدست بیاورد بلکه دیگر اقوام از سنی ها گرفته تا مسیحیان و مارونی ها!.

البته حزب الله را نمی توان به بزرگی دولتها تصور و قیاس نماییم، اما تاثیرات مهم این تشکیلات در منطقه و جهان، درگیری هایی را که برای دولت های مختلف در سیاست خارجی و داخلی بوجود می آورد، را با آن روبرو نموده است.

با این شرایط باید جست و جو کرد راز این اعتماد و رابطه متقابل را! رابطه ای دولت و ملتی که حزب الله به خوبی آن را شناخته است و می داند هر اقدامی حتی کوچک باید حمایت مردم را داشته باشد وگرنه پاسخی برعکس دریافت می نماید.

بنابراین تجربه حزب الله و اعتماد مردم به این جریان، تجربه ای مفید خواهد بود برای دولت بلکه دولتها در ادوار مختلف!

برای مثال، روشن نمودن و اشاره به ساختار کلی اقتصاد کشور و تاکید بر رانتینری و فساد پروری و اختلاس پروری این مهم قبل از دادن قول و قرار و وعده وعید پایین آوردن تورم و گرانی و مقصر پیدا کردن ها، بهترین راهکار اعتماد مردم و حتی استفاده از کمک آنها برای خروج از این معضل خواهد بود!.

روشن نمودن دلیل فیلترینگ بی فایده فضای مجازی و متهم نکردن و به گردن این نهاد و آن گروه نیانداختن!

بنابراین روشنگری و مردم را از خود دانستن و بازگشت به این مهم که مردم همه کاره انقلاب و نظام هستند، دیگر نیازی به بودن امریکا یا نبودنش و مهمتر از آن برجام های مختلف نخواهد داشت.

انتهای پیام

 

دیدگاه‌ها

فلسفه برجام اعتماد به آمریکا و غرب بجای اعتماد و توکل به خدا بود بعضی ها به جای توکل به خدا کار و جهاد شبانه روزی در تمام عرصه ها و استفاده حداکثری از تمام استعدادها و فرصتها منتظر بودند عده ای از بیرون بیانند و کارهای ما را سامان دهند اعتمادی که متاسفانه هنوز ادامه دارد اعتمادی که نه چرخ سانتریفیوژها را چرخاند نه چرخ اقتصاد را براستی مردم تا به کی باید در این راه هزینه های گزاف بدهند جواب مشخص و روشن است تا زمانیکه انتخابهایمان در انتخاب مسوولین از روی بصیرت نباشد.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها