نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
15. آذر 1399 - 9:49
راهبرد اصلی برای جمهوری اسلامی «تعریف مجددِ محل نزاع با آمریکا در موضوع هسته ای با کاهش تعهدات و کاهش شدید زمان گریز» است. این راهبرد با مصوبه مجلس، می‌تواند دست دولت برای فشار بر آمریکا و کسب امتیاز را باز کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،عبدالله مرادی_در آستانه حضور بایدن در کاخ سفید، علی رغم تبلیغات رسانه و خوش بینی های زودگذر، به نظر می رسد که شکاف زیادی میان رویکرد بایدن با انتظارات ایران وجود دارد. چه اینکه «بایدن» و نیز مشاور امنیت ملی «سالیوان»، بر این تاکید کرده اند که؛ بازگشت آنها به برجام مشروط خواهد بود.

در حالی که این آمریکا بوده که از برجام خارج شده است، همچنین به نظر می رسد میان آنچه بایدن «بازگشت به برجام» می‌خواند با آنچه ایران بازگشت به برجام می داند، فاصله بسیاری وجود دارد.

مطلوب حداکثری ایران؛ «بازگشت آمریکا به برجام» با این تعریف؛ حذف تحریم های اعمال شده از ۲۰۱۷ تاکنون+جبران زیان های اقتصادی ناشی از تحریم+ مکتوب تصریح یا قول شفاهی آمریکا مبنی بر عدم استفاده از مکانیزم ماشه.

هدف ایران؛ احیای برجام بدون مذاکرات منطقه ای و موشکی حداقل در کوتاه مدت.

مطلوب حداکثری آمریکا؛ «بازگشت آمریکا به برجام» با این تعریف‌‌؛ عقب رفتن تمامی کاهش تعهدات ایران+تخفیف تحریم ها صرفا در تسهیل مبادلات دارو و غذا با ادله حقوق بشردوستانه.

هدف آمریکا؛ توافق کوتاه مدت سریع با روحانی برای مدیریت انتخابات آتی و توسعه مذاکرات به موشکی و منطقه ای +باقی ماندن تحریم ها در عین اجبار ایران به رعایت کامل برجام.

مطلوب ممکن برای ایران؛

مطلوب ممکن برای جمهوری اسلامی «اجبار طرف مقابل به قناعت ورزیدن به برجام و کشیدن دندان طمع فرابرجامی شان» است. مصوبه راهبردی مجلس نیز در همین راستا و برای حفظ برجام است. اما موفقیت در این مساله بستگی به مولفه های چون‌؛ میزان توان کشور در مدیریت فضای اقتصادی، همبستگی سیاسی و مدیریت افکار عمومی (مقابله با شرطی شدن جامعه)، دارد.

راهبرد‌؛

راهبرد اصلی برای جمهوری اسلامی  «تعریف مجددِ محل نزاع با آمریکا در موضوع هسته ای با کاهش تعهدات و کاهش شدید زمان گریز» است. این راهبرد با مصوبه مجلس، می‌تواند دست دولت برای فشار بر آمریکا و کسب امتیاز را باز کند. البته اگر فضاسازی های سیاسی این اجازه را بدهد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها