نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
22. آذر 1393 - 20:19
یادداشت/
خون فشانی تنها راه بقای اسلام
نویسنده: 
محدثه سادات موحدی
در چنين اوضاع بس پيچيده و حساس تنها خون است كه می تواند پيام خود را از لابلاى هر آواز پرغوغا به گوش هر خفته‌اى برساند و انديشه‌ها را روشن سازد و چراغى فرا راه گمراهان برافروزد.

به گزارش آفتاب جنوب،بی تردید مهم ترین دست آورد قیام امام حسین علیه السلام حفظ و تحکیم احکام اسلام است؛ چرا که اگر حماسه عاشورا نبود به سبب تحریفاتی که سردمداران حکومت های جائر در مبانی اسلامی ایجاد کرده بودند امروز از حقیقت اسلام اثری نمی ماند. به حق باید گفت «الاسلام محمدیّ الحدوث و حسینیّ البقاء» است؛ یعنی دینی که حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم از طرف خداوند آورد، به یاری فداکاری های امام حسین علیه السلام زمینه بقا و استمرارش فراهم شد. خداوند متعال در حدیث قدسی خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند: «ای محمّد من حسین را نگهبان وحی قرار دادم و او را با شهادت عزیز و گرامی داشتم»، و این مؤید صادقی بر این مدعا است.

 

چنين گردش قهقرايي و وارونه ‌ساختن مفاهيم مقدس ديني در طول قريب به پنجاه سال پس از رحلت رسول اكرم(ص) با استفاده از سه شيوه شناخته شده زر، زور و تزوير انجام گرفت. زر و زور بدست صاحبان قدرت دنبال شد، اما بيشترين نقش تزويري از آنِ عالمان دين بود كه براي تامين دنياي خود از دين مايه گذاشته و آيات و روايات مسلّم و صريح را در پاي خدايان قدرت ذبح كردند. و البته اگر مردم تاب مقاومت دربرابر درخشش زر و تيزي شمشير داشته باشند، چگونه مي‌توانند در برابر پند و نصيحت عالم نمايان بي‌حقيقت و نشان داران پينه بر پيشاني تسليم نگردند؟!

 

در برابر چنين كجروي عميق و ريشه‌دار هيچ برهان، استدلال و سخنان خيرخواهانه سودي نمي‌بخشد و تنها خون است كه ناگهان همه غوغاها و فريادها را خاموش مي‌سازد و همگان را سر در جيب تفكر فرو مي‌برد. آن هم نه هر خوني، بلكه خون پاكترين انسان عصر، فرزند پيامبر(ص)، يادگار علي(ع) و فاطمه(س) و سيد جوانان بهشت!

 

باری، سالار شهيدان با قيام و اعتراض خونين خود در برابر دستگاه منحرف و پلشت اموی تمام بناهاي افراشته براساس قرائت‌هاي رايج از فلسفه سياست اسلامی آن روزگار را فرو كوفت و مانع بازگشت فكري و فرهنگی مسلمانان به عصر جاهليت شد. زيرا با قيام سالار شهيدان همه مدعيان و مدافعان نظريه حذف قيود عصمت، عدالت و التزام به دين و شريعت از حوزه حكومت و سياست، خود را در برابر اين پرسش بسيار مهم بي‌پاسخ يافتند، كه اگر نگرش آنان صحيح است و زمامداری هر حاكم بي دين و فاسق داراي مشروعيت است، پس قيام و شهادت فرزند پيامبر(ص) چه معنا و توجيهي دارد؟ با اين قيام خونين ديگر آنان به عموم مردم چه پاسخي درخور مي‌توانند داد؟! بارى، با توجه به چنين شرائط حساس و بنيان‌كن كه در صورت استمرار اثرى از دين بر جاى نمي‌گذاشت، امام حسين(ع) دريافت كه تنها خون و شهادت اوست كه مي‌تواند جامعه خفته در خواب‌ غفلت را بيدار كند و خون مظلومانه‌اش مي‌تواند درخت پژمرده و رو به مرگ اسلام را حيات دوباره ببخشد.

 

بدون ترديد حاضر شدن امام براى عزيمت به كربلا به رغم آگاهى از فرجام كار و شهادت خود و يارانش، و اطلاع از سست‌پيمانى مردم كوفه و به رغم مخالفت اطرافيان و بزرگانى همچون عبدالله بن عباس و محمد بن حنفيه، با يقين به اين نكته بوده است كه تنها راه بقاى اسلام و اصلاح فرهنگ بازگشته جاهلى، خون فشانى است. زيرا در چنين اوضاع بس پيچيده و حساس تنها خون است كه مي‌تواند پيام خود را از لابلاى هر آواز پرغوغا به گوش هر خفته‌اى برساند و انديشه‌ها را روشن سازد و چراغى فراراه گمراهان برافروزد.

 

امام ،حيات جاودانه اسلام را تضمين بخشيد

حوادث پس از عاشورا و نهضت‌هاى انجام گرفته پس از اين واقعه و نيز ماندگارى اسلام تا به امروز، خود بهترين گواه است كه امام حسين(ع) ضرورت زمان خود را به خوبى شناخت و در طرحى كه درانداخت و جانى كه فدا ساخت، حيات جاودانه اسلام را تضمين بخشيد. امام با توجه به اوضاع واژگونه دوران حكومت بنى‌اميه در وصيت ‌نامه خود، اصلاح امت پيامبر اكرم(ص) را در رأس اهداف خود معرفى مي‌كند:

 

«اين وصيت حسين بن على بن ابى طالب به برادرش محمد موصوف به ابن حنفيه است… من از روى سرمستى و سبكسرى و گردنكشى و به قصد فسادانگيزى يا ستمگرى خارج نشدم. بلكه تنها براى اصلاح‌خواهى در امت جدم خارج شدم. مي‌خواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم و به سيره جدم و پدرم على بن ابي‌طالب(ع) عمل كنم»

 

و در گفتارى ديگر شبيه سخن پدر بزرگوارش بر بي‌اعتنايى خود نسبت به حكومت و زمامدارى چند روزه و عزم خود بر اصلاح امور مسلمانان پاى ‌فشرد:

باري، شهادت امام حسين(ع) به رغم همه نقشه‌ها و نيرنگ‌ها كه براي خاموش كردن آن انجام گرفت، چنان تحولی در فكر و فرهنگ مسلمانان عصر شهادت امام ايجاد كرد كه دستگاه اموی چندان تاب نياورد و با قيام توابين در هم شكست و با فاصله اندكی حكومت دست به دست شد، تا آن كه بني‌عباس با شعار: «يا لثارات الحسين(ع)» پا به عرصه سياست گذاشتند و مردم به هدف اصلي نهضت سالار شهيدان و انتقام از خون آن حضرت بني‌عباس را بر اريكه قدرت نشاندند، هرچند در روش و نتيجه كار به خطا رفتند!

 

پيداست اگر امروز اسلام و آموزه هاي بلند آن زنده مانده و ما به داشتن چنين ديني در برابر جهانيان بر خود مي باليم، به يُمن خون فشاني سالار شهيدان و ياران باوفاي ايشان بوده است. باري ، اگر گفته اند: «الاسلام محمدي(ص) الحدوث و حسيني(ع) البقاء» سخني درست و منطبق با واقع است.

 

 

امام حسین علیه السلام ، سرور و سیّد جوانان بهشت

 

علمای شیعه و سنی در چندین مورد از جابر بن عبد الله انصاری روایت کرده اند که می گوید: من بارها از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم درباره حسین بن علی علیه السلام شنیدم که می فرمودند: «کسی که دوست دارد به سرور جوانان اهل بهشت نگاه کند و او را بشناسد به حسین بن علی علیه السلام نگاه کند» و در روایت دیگر از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است که: «حسن و حسین علیه السلام سروران جوانان اهل بهشتند»

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها