نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
15. بهمن 1392 - 18:40
رییس ستاد دهه فجر گچساران گفت:گچساران در بحبوحه انقلاب اسلامی مرکز هیجان، اعتصاب، راهپیمایی و اعتراض علیه حکومت پهلوی بود به‌گونه‌ای که 6 نفر از قومیت‌های مختلف این شهرستان توسط رژیم شاه به شهادت رسیدند.

یدالله مرادی صبح امروز در گفت‌وگو باپایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، اظهار کرد:گچساران شهرستان جنوبی در کهگیلویه و بویراحمد بوده که به نماد نفت، دود، گرما و گچ شهرت دارد در حالی‌که می‌توان به این شهر لقب پایتخت انرژی ایران را داد.

وی افزود: گچساران نخستین منطقه از استان مرد‌خیز و عشایرخیز کهگیلویه و بویراحمد بوده که با مرتبط شدن با نمادهای زندگی نوین شهری و مظاهر صنعت در عرصه بین‌الملل و دنیای بورس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مرادی با تشریح تاریخچه ایجاد گچساران تصریح کرد: گچساران شهرستانی به مرکزیت دوگنبدان بوده که با کشف نفت در این منطقه و آغاز اکتشافات مخازن نفت و گاز به سرعت در کشور و جهان به شهرت دست یافت.

مسئول ستاد دهه فجر گچساران، گچساران را ایران کوچک نامید و ابراز کرد: نفت‌خیز بودن این شهرستان آن را به مرکز مهمی برای مهاجرت تبدیل کرد به‌گونه‌ای که در حال حاضر از معدود شهرهایی است که از سراسر ایران اسلامی در آن سکونت دارند.

این کارشناس ارشد حوزه سیاست در گچساران یادآور شد: گچساران در بحبوحه انقلاب اسلامی مرکز هیجان، اعتصاب و راهپیمایی و اعتراض علیه حکومت پهلوی بود به‌گونه‌ای که اعتصاب کارکنان نفت گچساران کمر حکومت را شکست و مورد تقدیر و توجه حضرت امام راحل قرار گرفت.

مرادی با اشاره به واقعه روز 19 آبان 57 در تجمع اعتراض‌آمیز مقابل مسجد شهیدان گچساران گفت: در این اعتراض و تجمع ضد حکومت پهلوی وی اعتصاب و اعتراض معلمان، دانش‌آموزان به ویژه بازاریان گچسارانی را در سال 57 حرکتی پررنگ و تأثیرگذار عنوان کرد و افزود: این حرکت کمتر مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.

مسئول ستاد دهه فجر گچساران با اشاره به وضعیت بازاریان و کسبه این شهرستان اظهار کرد: بازاریان گچساران به دلیل بافت مهاجرپذیری عموما از مهاجران اصفهانی، دهاقانی، بهبهانی و اقوام دیگری به نسبت کمتر تشکیل شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی در گچساران با تشریح سیره اخلاقی و رفتاری شهدای انقلاب این شهرستان بیان کرد: در بازار گچساران شهید بلادیان به عنوان یک خیاط، مبلغ نشریه مکتب اسلام بود و شهید رمضان اسماعیلی یک محرک تمام عیار و پدر شهیدان بشارت جایگاهی قابل اعتماد و ابراهیم شریعتی و فرزندان وی عاملان برنامه‌ریزی اعتراض علیه حکومت بودند.

مرادی اذعان کرد: در برنامه‌ریزی دهه فجر امسال برای نخستین بار شناسایی و ثبت و ضبط فعالیت انقلابی اصناف گچساران توسط رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق اصناف گچساران کمیته اصناف ستاد دهه فجر در دستور کار قرار گرفته تا برای نخستین‌بار جشن پیش‌قراولان انقلاب در دهه 50 و 60 در گچساران برگزار شود.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها