نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. فروردين 1402 - 16:06
این روزها نیز عطر شكوفه های بهار نارنج در باغات مرکبات گچساران پیچیده است و برخی از مردم این دیار نیز به جمع آوری گلبرگ های آن پرداخته تا در تهیه مربا و یا دمنوش استفاده كنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، بهارنارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در اوایل فصل بهار باعث زیباتر شدن این درخت می‌شود و در فصول پاییز و زمستان این درخت، میوه نارنج می‌دهد. میوه، گل و برگ این درخت پر از خاصیت است و شکوفه‌های کوچک این گیاه عطری مسحورکننده دارد که در صنعت عطرسازی و ساختن عطرمایه، انواع نوشیدنی‌های فصلی و عرق‌های گیاهی و همچنین در تهیه مربا، گز، سوهان و… کاربرد بسیار زیادی دارد.

طبع بهارنارنج گرم و خشک است و برای افرادی با طبع سرد، بسیار مناسب است و این گیاه سرشار از ویتامین‌های مختلف مثل ویتامین B،D و C است. بهارنارنج سرشار از آنتی‌اکسیدان است که از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و موجب کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری‌های جدی و مزمن و درنهایت موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

دم‌نوش بهارنارنج دارای خواص ضدالتهاب و ضد آلرژی است؛ بنابراین مصرف چای و دم‌نوش این گیاه، در درمان و پیشگیری از سرطان مفید است. همچنین نوشیدن دم‌نوش بهارنارنج به تسکین دردهای پی‌درپی شکمی، درمان دردهای نفخ معده، اسپاسم، سوء هاضمه و سکسکه مفید است. دم‌نوش بهارنارنج برای رفع قولنج‌های عصبی و برطرف کردن غم و افسردگی بسیار مفید است. به‌طورکلی مصرف منظم دم‌نوش بهارنارنج تأثیر بسیاری در تقویت معده دارد و در طب سنتی، دم‌نوش بهارنارنج را برای تسکین سردردهای عصبی و میگرن استفاده می‌کنند.

برای داشتن خواب آرام و راحت شبانه مصرف دم‌نوش بهارنارنج راه‌حل خوبی است، البته نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود. افرادی دچار اختلال خواب هستند، با نوشیدن مقدار عرق بهارنارنج دو ساعت قبل از خواب، خواب بسیار آرامی خواهند داشت. مصرف بهارنارنج به همراه آب کرفس، جهت استخراج سنگ‌های کلیه و مثانه و خرد کردن آن‌ها بسیار مفید است.

امروزه سبک زندگی سالم و تناسب اندام اهمیت زیادی در زندگی عموم مردم پیداکرده است، افرادی که دچار اضافه‌وزن هستند به دنبال روش‌های طبیعی برای لاغری هستند. بهارنارنج یکی از گزینه‌های طبیعی است که می‌توان در لیست رژیم غذایی خود برای کاهش وزن اضافه کرد. علاوه بر از بین بردن لک و جوش‌های پوستی، در رفع چین‌وچروک‌های زیر چشم هم مؤثر است، همچنین عصاره نارنج در رفع تیرگی و سیاهی دور چشم کمک می‌کند.

چای بهارنارنج با دم‌نوش آن تفاوت زیادی ندارد. فقط غلظت چای کمتر از دم‌نوش است برای تهیه چای، یک قاشق غذاخوری بهارنارنج را به همراه آب با دمای 80 درجه در قوری ریخته و 20 دقیقه زمان می‌دهیم تا چای دم بکشد. در صورت تمایل به شیرینی، می‌توان از نبات یا عسل برای شیرین کردن چای استفاده نمود. چای بهارنارنج، خواب خوش و آرامی را به شما هدیه می‌دهد.

 این روزها نیز عطر شکوفه‌های بهارنارنج در باغات مرکبات و نیز مناطق شهری گچساران پیچیده است و برخی از مردم این دیار نیز به جمع‌آوری گلبرگ‌های آن پرداخته تا در تهیه مربا و یا دم‌نوش استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها