نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
2. شهريور 1401 - 8:04
آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه خامی که از عصر روز دوشنبه آغاز شده با وجود تلاش همه جانبه نیروهای امدادی، همچنان مهار نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،هرساله شاهد وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در جنگل ها، منابع طبیعی و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم، آتش‌سوزی‌های متعددی که بعضا به‌ دلیل کمبود امکانات اطفای حریق از جمله بالگرد، نیروهای آموزش دیده کافی و نبود برنامه و هماهنگی‌های لازم بین دستگاهی باعث از بین رفتن جنگل‌ها، مراتع و جانوران بی‌شماری شده که در این مناطق زیست می‌کردند.

به گفته کارشناسان نابودی هر یک درخت اهمیت زیادی دارد و پیامدهای جبران ناپذیری را برای منابع طبیعی کشورمان به‌همراه خواهد داشت، کارشناسان معتقدند که بازیابی ذخایر ‌جنگل‌های سوخته نیم قرن طول می‌کشد و با توجه به تاثیرات تغییرات اقلیم و خشکسالی که همه نقاط کشور با آن دست به گریبان است، اکوسیستم‌ها وضعیت بسیار شکننده‌ای پیدا کرده‌اند و همین مساله اهمیت تلاش در جهت حفاظت از منابع طبیعی را بیش از پیش پررنگ می‌کند.

با این تفاسیر نیز عصر روز دوشنبه بود که شعله‌های آتش به جان جنگل‌های بلوط در ارتفاعات "خامی" افتاد و یکی بعد از دیگری بلوط های کهن این دیار را نقش زمین کرد و داغی سیاه بر دل جنگل های سبز زاگرس جنوبی گذاشت.

به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد آتش سوزی "منطقه حفاظت شده خامی" در بخش های زیادی به کنترل نیرو‌های امدادی درآمده است و در صورت ادامه شرایط پایدار منطقه گسترشی نخواهد یافت.

سید علی احمدزاده پیش بینی کرد با تلاش ۱۵۰ نیرو‌های امدادی، مردمی، بسیجی و محیط بان تا ظهر امروز(چهارشنبه) نیز عملیات پایش، لکه گیری و اطفای کامل حریق در منطقه حفاظت شده خامی ادامه می‌یابد.

وی از ادامه آتش سوزی درختان بلوط نیم سوخته و احتمال وزش شدید باد ابراز نگرانی کرد و گفت: روزگذشته نیز با وزش شدید باد و غروب آفتاب ادامه پرواز بالگرد‌های امدادی میسر نبود و انتقال نیروهای امدادی  نیزبه صورت زمینی انجام شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد که از صبح سه شنبه (اول شهریورماه) با حضور در محل آتش سوزی مدیریت میدانی این حادثه را برعهده گرفت ،یادآورد شد: حدود ۲۰۰ هکتار از سطح ۲۵ هزار هکتاری این منطقه درگیر آتش شده است.

فرماندار گچساران هم در این خصوص گفت: نیروهایی که از صبح سه شنبه برای مهار آتش سوزی به ارتفاعات خامی اعزام شدند هم اکنون مشغول کنترل و مهار آتش هستند،بنابراین آتش در سه جهت کاملا مهار و در یک جهت هم در کنترل است.

دیهیمی خوب ادامه داد: با وجود اینکه بالگردها با شروع باد شدید زمین‌گیر شدند اما کار متوقف نشد و نیروها پیاده برای مهار آتش عازم شدند ،بنابراین حدود ۱۵۰ نیروی مردمی و امدادی در مهار آتش تلاش می‌کنند و تا مهار کامل آتش نیروهای امدادی در ارتفاعات حضور دارند.

این در حالی است که سخت گذر بودن منطقه، وزش شدید باد در ارتفاعات، پوشش انبوه مرتعی با وجود بوته‌های خشک و وجود پوشش جنگلی بلوط، بنه و کیکم از جمله سختی‌های مهار آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خامی اعلام شده است.

بنابراین آتش سوزی منطقه حفاظت شده خامی در شهرستان‌های باشت و گچساران از عصر دوشنبه  آغاز شد که با اعزام بالگرد‌های امدادی عملیات مهار و  کنترل آتش سوزی نیز سرعت بیشتری گرفت.

براین اساس نیز نبرد با زبانه‌های آتش برای سومین روز در مناطق حفاظت شده خامی در جریان است و بدون شک حمایت تجهیراتی با هدف تقویت نیروها، گام مؤثری در کنترل بهتر مواردی از قبیل آتش سوزی‌ها دارد.

کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی با ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع، یکی از رشته کوه زاگرس است که بین دو شهرستان گچساران و باشت واقع شده است.ارتفاع علف های مرتعی در کوه خامی تا یک متر هم می‌رسد.منطقه حفاظت شده خامی ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار وسعت دارد که در سال ۷۸ با هدف حمایت از جمعیت جانوری به عنوان منطقه حفاظت شده مورد حفاظت قرار گرفت.

ادامه نیز تصاویری از حضور استاندار و نیروهای امدادی در مهار آتش سوزی را شاهد باشید.

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها