نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
31. مرداد 1401 - 0:07
محققان و پزشکان متخصص معتقدند که ساده انگاری شهروندان و عدم توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، عبور از پیک هفتم بیماری کرونا را دشوارتر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،طبق اعلام وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از روزگذشته تا امروز سه هزارو ۲۴۵ بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی که از این تعداد نیز ۸۳۴ نفر بستری شده اند، با این حساب بیماران کرونا در کشور به ۷ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۶۱۴ نفر رسیده است.

متاسفانه در طول ۲۴ساعت گذشته نیز ۵۵ بیمار کرونایی در کشورمان جان باختند که مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۳هزار و ۳۸۷ نفر رسید.همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۵۲۳ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۹۶۵ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۸۰۳ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.بنابراین در حال حاضر نیز ۱۰۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

با این تفاسیر نیز چند ماه پیش بود که برخی صاحب نظران با توجه به کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا، نظریه پایان کرونا را مطرح کردند. اما آمارها نشان داد که پس از روند کاهشی بعد از پیک ششم، حالا شاید افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در کشور هستیم.

باید توجه داشت که هنوز هم "زدن ماسک" یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به بیماری کرونا به شمار می رود و متاسفانه در این میان افرادی هم هستند که دیگر ماسک زدن را ضروری نمی‌دانند و بدون ماسک در مکان‌های خطرآفرین تردد می‌کنند!.

باید گفت که هنوز کرونا تمام نشده و استفاده از ماسک، لازمه جلوگیری از شیوع و قطع زنجیره کرونا خواهد بود، هرچند تحقیقات نشان می دهد افرادی که حداقل دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند به نسبت افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند کمتر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و یا در صورت ابتلا نیز به نوع خفیف آن دچار شده‌اند.

 با این وجود نیز سازمان جهانی بهداشت و پزشکان و متخصصان امر به جهت پیشگیری از وقوع پیک هفتم کرونا، بر تزریق دوز سوم و چهارم واکسن کرونا اتفاق نظر دارند.اگرچه به گفته محققان از علت‌های اصلی وقوع پیک هفتم، کاهش تدریجی ایمنی‌زایی واکسن‌های تزریق شده است، همچنین برخی معتقدند مقاومت واکسن های تزریق و تایید شده، نمی‌تواند مانع ابتلا به جهش‌های BA.4 و BA.5 شوند. البته این به معنی عدم تزریق دوز های بعدی واکسن کرونا نخواهد بود.

این در حالی است که محمد غلام نژاد از وضعیت نامطلوب مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و تصریح کرد: با تداوم روند فعلی پیک هفتم کرونا در استان شاهد حوادث تلخی خواهیم بود.متاسفانه آمار استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استان کاهش یافته و این زنگ هشدار جدی است و مردم نباید در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی تفاوت باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان روزانه در حال افزایش است ادامه داد: پیش بینی می‌شود طی روز‌های آینده آمار بیماران بدحال و مرگ‌های ناشی از کرونا در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یابد.

غلام نژاد مهمترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت دستور العمل‌های بهداشتی و خودداری از عادی انگاری این بیماری دانست و اضافه کرد: مردم استان برای پیشگیری از ابتلا و کاهش مرگ میر ناشی از کرونا و ایجاد ایمنی در برابر این بیماری خطرناک و همه گیر، واکسیناسیون خود را تکمیل و دُز یادآور را حتما تزریق کنند.

از این رو معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم در خصوص آمار مرگ و میر کرونایی چند هفته اخیر در استان ابراز تاسف کرد و گفت:اکنون که مردم درباره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی تفاوت شده اند و از ماسک استفاده نمی کنند، بهتر است واکسن خود را دریافت کنند تا از آسیب‌های جدی‌تر کرونا مثل مرگ در امان باشند.

محمد مهدی بانشی ،آمار واکسیناسیون کرونا طی هفته گذشته را نسبت به هفته‌های قبل از آن امیدوار کننده دانست و گفت: هنوز میزان واکسیناسیون در استان به نقطه امن خود نرسیده و لازم است مردم در تزریق و تکمیل واکسن هر چه سریعتر اقدام کنند.

براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج،شمار قربانیان این بیماری درکهگیلویه وبویراحمد همچنان ۱۱۴۰ نفر است. هم اکنون 78 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که هفت نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

براین اساس، به گفته محققان این بیماری نیز مانند بسیاری از ویروس‌ها حالا حالاها میهمان شهروندان خواهد بود و مردم باید زندگی با آن را یاد گرفته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا دچار آنان نشوند.بنابراین مردم باید برای تکمیل واکسیناسیون مراجعه و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و قرار نگرفتن در فضای بسته لازم بوده و باید در محیط‌های سربسته تهویه هوا وجود داشته باشد تا احتمال ابتلاء هم کمتر شود. افرادی هم که احساس سرماخوردگی دارند خودشان رعایت کنند و در جمع‌های مختلف حاضر نشوند.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها