نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. اسفند 1400 - 13:58
کارشناس رسانه گفت:بلند پروازی، ماجراجویی و حضور آمریکایی ها در خاورمیانه از مهمترین دلایل آشوب و بحران در این منطقه است، در حالی که آمریکا مقصر اصلی بحران کنونی اوکراین با تکرار چنین ماجراجویی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،موسی زارعی پور،کارشناس علوم ارتباطات و رسانه در گفتگو با صبح زاگرس؛ در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین گفت:همانطور که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیرشان در روز مبعث پیامبر(ص) فرمودند که دولت آمریکا در دنیا به عنوان یک دولت بحران ساز و بحران زیست معروف بوده است ،بنابراین جنگ روسیه و اوکراین هم از این قاعده مستثنی نیست و آمریکا به‌ خوبی به این موضوع آگاهی دارد که این جنگ به تبع نیز خسارت های بسیاری برای هر دو طرف در پی خواهد داشت.

وی افزود:هرچند با این جنگ، اوکراین بازهم تمایل و وابستگی بیشتری به سوی غرب  و به ویژه آمریکا پیدا خواهد کرد، اما از سوی دیگر نیز روسیه متحمل هزینه های میلیارد دلاری خواهد شد و خسارت های فراوانی هم به اقتصاد روسیه وارد خواهد آمد.

زارعی پور ادامه داد:با این وجود آمریکا همچنان به دنبال گسترش مرزهای ناتو است در حالی که می خواهد با نزدیکتر شدن به مرزهای غربی روسیه حلقه محاصره براین کشور را تنگ تر کند، و نکته بعد اینکه آمریکایی ها تمایل دارند تا برنامه های تحریمی جدیدی هم علیه روس ها پیاده کنند که درنتیجه حضور روس ها در یک جنگ تمام عیار آن ها(آمریکایی ها) را به هدفشان هم نزدیک تر خواهد کرد.

کارشناس ارتباطات و رسانه تصریح کرد:بنابراین جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری استراتژیک و تصمیم گیرنده در منطقه، نمی‌تواند متاثر از اتفاقات جنگ اوکراین و روسیه نباشد و همواره موضع منطقی و مدبرانه خود را در رابطه با چنین مسائلی به شایستگی اتخاذ کرده است. همانگونه که مقام معظم رهبری بیان کردند جمهوری اسلامی بدون شک با جنگ مخالف است و هر روزی که جنگ زودتر خاتمه پذیرد به تبع هم به نفع منطقه و سایر کشورهاخواهد بود.

وی درادامه افزود:حقیقتا سال هاست که جمهوری اسلامی ایران بلند پروازی، ماجراجویی و حضور آمریکایی ها در خاورمیانه را از مهمترین دلایل آشوب و بحران در این منطقه برمی شمرد در حالی که آمریکا مقصر اصلی بحران کنونی اوکراین با تکرار چنین ماجراجویی است.

زارعی پور تصریح کرد:بنابراین جمهوری اسلامی با حفظ موضع مستقل خود، اولا جنگ را راه حل هیچ بحرانی نمی داند چرا که تجربه هشت سال جنگ تحمیلی خود به خوبی بیانگر این موضوع است و بیش از هر کشور دیگری متوجه تبعات ،خسارات و نگرانی های مردم است و دوما ارزیابی دقیقی از توسعه طلبی آمریکا و ناتو در شرق اروپا به عنوان محرک شروع جنگ به دنیا عرضه می دارد.

کارشناس علوم ارتباطات و رسانه اظهارکرد:واقعیت این است که آخرین تجربه رابطه جمهوری اسلامی ایران با آمریکا در بحث برجام(پرونده هسته ای و تحریم های اقتصادی)به خوبی نشان داد که به هیچ وجه نمی تواند به سیاست های کاخ سفید اعتماد کرد و برای آن هم اعتباری قائل شد. اگرچه در بحث بحران اوکراین، جمهوری اسلامی ایران به طور واقع بینانه در راستای حفاظت و صیانت از منافع خود حرکت می کند و موضع گیری ایران به دور از هر گونه هیجانات موجود،رصد صبورانه تحولات و تصمیم گیری قاطع و به موقع در واکنش به این بحران خواهد بود.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها