نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
30. تير 1398 - 12:39
آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های ارتفاعات مناطق شادگان ، شاه بهرام و کوهسرک شهرستان باشت که از عصر جمعه آغاز شده است ،همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،هرساله با آغاز روزهای گرم تابستان عرصه های طبیعی، مراتع و جنگل‌ها در کهگیلویه و بویراحمد بنا به دلایل مختلفی دچار آتش سوزی می‌شوند که با توجه به اهمیت این منابع برای استان و کشورمان ضرورت دارد که با اقدامات پیشگیرانه و آگاه سازی مردم از وقوع و گسترش چنین حوادثی جلوگیری کرد.

به گفته کارشناسان،بخشی از مراتع و جنگل های سرزمین کهگیلویه و بویراحمد از منابع طبیعی با ارزش کشورمان به شمار می روند که همه ساله بنابر دخالت عواملی نیز جرقه های حاصل از افزایش دما و وزش بادهای گرم و عوامل انسانی؛ در شعله های آتش نابود می شوند. 

 امسال نیز شاهد آتش سوزی های گسترده در سطح جنگل ها، مراتع و  علفزارهای مناطق وسیعی از استانمان بوده ایم که به گفته مسئولان سهم عامل انسانی در وقوع این آتش سوزی ها هم کم از دیگر عوامل نبوده است.

آتش سوزی در مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویراحمد تراژدی است که همه ساله تکرار می شود، با اینکه بخش قابل توجهی از آن به ویژه در مواردی که عامل انسانی در آن دخیل است، قابلیت پیش بینی و پیشگیری دارد.

با این تفاسیر چند روزی است که آتش‌سوزی گسترده ای در منطقه حفاظت شده کوه خامی واقع در شهرستان باشت آغاز شده است که با وجود تلاش‌های فراوان برای اطفای حریق، آتش‌سوزی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

هرچند فرماندار باشت در این خصوص گفته است که این آتش‌سوزی در مناطق شادگان، شاه بهرام و کوه سرک در حال گسترش است و برای مهارحریق حتی از بالگرد نیز استفاده کرده ایم،این آتش سوزی در ساعات اولیه روز گذشته با تلاش بسیار مهار شد ،اما بر اثر وزش باد شدید و پوشش گیاهی بسیار در ارتفاعات مجددا پس از چند ساعت شعله‌ور شد.

حسینی نیز بیان کرده که بیش از 50 نفر از نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست و مردمی برای مهار آتش سوزی در این مناطق در حال فعالیت هستند.

این در حالی است که فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد شرایط اقلیمی و صعب‌العبور بودن منطقه حفاظت شده خامی را از جمله مشکلات کنترل این آتش سوزی بیان کرده و نیزگفته است که شدت وزش باد در ارتفاعات این منطقه به حدی است که کنترل آتش را با مشکل روبرو می‌کند.

عنایت آرامشیان نیزگفته است که نیرو‌های مردمی، حفاظت محیط زیست، سپاه و منابع طبیعی همچنان در منطقه حضور داشته و در حال خاموش کردن آتش هستند و روز گذشته نیز تعدادی نیرو از طریق بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران به محل آتش‌سوزی هلی‌برن شد.

هرچند مهرداد انباز پور،بخشدار مرکزی باشت دقایقی پیش در گفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی از مهار این آتش سوزی تا عصر امروز خبر داد و گفت: نیروهای زیادی در منطقه برای مهار آتش سوزی حضور دارند که امیدوارم با همت و تلاش این عزیزان ،آتش سوزی ساعاتی دیگر مهار و تحت کنترل درآید.

اینها تنها گوشه ای از حوادثی است که در ماه های اخیر به دلیل حوادث طبیعی و برخی سهل انگاری های انسانی به وقوع پیوسته و مشکلاتی را برای مراتع و جنگل های استان به وجود آورده است،اما سخن اصلی اینجاست که وظیفه مقابله با این حوادث و کاهش آسیب های ناشی از آن بر عهده همگان است و در این بین رسانه ها با آگاهی رسانی دقیق درباره راه های جلوگیری از تکرار این حوادث و نحوه مقابله با آن وظیفه ای مضاعف بر دوش دارند.

انتهای پیام

 
 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها