نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. خرداد 1401 - 13:01
روز سوم خرداد ،اولین رزمنده ای که بربلندای مسجد جامع خرمشهر اذان گفت از گردان جندالله تیپ المهدی(عج)بود که متشکل از رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد بودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،غلام صادقی، از فرماندهان دوران دفاع مقدس در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص نقش رزمنگان کهگیلویه و بویراحمد در فتح خرمشهرگفت: به منظور فریب دشمن بعثی و اینکه آنها مطمئن بودند که ایران بعد از عملیات های ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و نیز به خاطر بالا بودن روحیه سپاهیان اسلام، مجدد برای بازپس گیری شهرها، روستاها و مناطق اشغالی عملیات خواهند کرد،بدین وسیله اجرای یک تک پشتیبانی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بنابراین این تک پشتیبانی در منطقه فکه ضرورت پیدا کرد و بنا به پیش بینی آغاز عملیات در محور چنانه_ فکه می توانست بخشی از نیروهای دشمن را در این منطقه درگیر و از اعزام دوباره آنها به منطقه عملیاتی بیت المقدس در خرمشهر نیز جلوگیری کند.

صادقی تصریح کرد: عملیات بیت المقدس و یا آزادی سازی خرمشهر بایستی شروع می شد و یگان های عملیات، اطلاعات،ادوات و همه موارد آماده شده بودند و فقط بایستی دشمن را در منطقه دیگری نیز درگیر می کردند و به نوعی یک عملات فریب را علیه دشمن شکل می دادیم که چهار روز پیش از عملیات بیت المقدس این طرح به قرارگاه ابلاغ شد و وضعیت دشمن و هم شرایط جغرافیایی جنوب فکه که منطقه ای سخت و دشوار با ماسه های روان و رملی بود نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رزمنده دوران دفاع مقدس گفت:بخشی از این منطقه هم دارای خاک رس و بی آب و علف بود و استعداد دشمن در منطقه نیز سپاه سوم ارتش عراق مستقربود  و شرایط خاص خودش را داشت، اما در این بین لشکرهایی از رژیم بعث عراق نیز در آنجا مستقر بودند و منطقه را کاملا پوشش داده و  به طور کل آرایش جنگی داشتند.

وی افزود:طرح هایی از قبل نیز متصور بود که رزمندگان اسلام ،دشمن بعثی را در این عملیات ایضایی تا نیمه های مرزی عقب برانند و وسعت منطقه که حدود 100کیلومتربو، آزاد شود که این امر هم محقق شد.بنابراین این تک به نوعی فریب دشمن بود و اینکه دشمن را به جبهه میانی بکشاند که رزمندگان و جبهه اسلام بتوانند عملیات سرنوشت ساز فتح خرمشهر را کلید بزنند، شرح کلی عملیات و شروع عملیات در 2بامداد روز 12اریبهشت 61 با رمز "بسم الله قاصم الجبارین، یا علی مدد" آغاز شد.

فرمانده دوران دفاع مقدس بیان کرد:رزمندگان اسلام در ادامه عملیات با لشکرهای یک مکانیزه و تیپ های 10 و 17رژیم بعث عراق در منطقه نیز درگیر شدند و تقریبا یکهزارو 130نفر از نیروهای دشمن به اسارتدرآمدند و 90دستگاه تانک، نفر بر و یک بالگرد دشمن نیز به غنیمت بچه های رزمنده درآمد.بنابراین اولین بالگردی بود که در طول دفاع مقدس توسط رزمندگان تیپ 33المهدی(عج) به غنیمت گرفته شد.

وی ادامه داد:ادامه عملیات نیز تیپ 33المهدی(عج) در منطقه فکه بعد از 25کیلومترطی طریق و عبور از مناطق رملی، دشمن بعثی را دور زد و خودش را به جاده فکه_چنانه رساند و با الحاق به تیپ 17قم در این منطقه درگیری دیگری با نیروهای بعثی را آغاز کردند.

صادقی اظهارکرد:اما ازجمله اهداف مهم تک پشتیبانی درگیر نگه داشتن قوای دشمن بود که آزادسازی 100کیلومتر از منطقه در دستور کار بوده و نیز ممانعت از جابجایی نیروهای بعثی به منطقه عملیاتی خرمشهر نیز از دیگر اهداف این عملیات به شمار می رفت،بنابراین تیپ 17قم، تیپ المهدی (عج)و یگان هایی از ارتش بودند که این عملیات را انجام دادند و عملیات موفقی هم بود که حدود 800نفر نیز از نیروهای دشمن به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

رزمنده دوران دفاع مقدس بیان کرد:این تک پشتیبانی در آن شرایط اهمیت بسیاری داشت درحالی که هم نگاه دشمن را به طرف فکه معطوف کرد و نهایتا دشمن نیز فریب خورد و  هم عملیات بیت المقدس با قوت بیشتری نیز آغاز شد.با این وجود نیز طی چند روزی که عملیات انجام گرفت یک گردان تانک دشمن به طور کلی منهدم شد و غنایم بسیاری نیز به دست رزمندگان اسلام افتاد و تعداد زیادی از نیروهای ارتش عراق به هلاکت رسیدند و بسیاری هم به اسارت درآمدند.

وی ادامه داد:عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر در شرف انجام بود و اردیبهشت ماه سال 61بود که تیپ المهدی(عج) به منطقه اعزام شد و همراه با برخی تیپ های حاضر در منطقه در نزدیکی "قرارگاه نصر" مقر خودشان را برپا کردند ،اما از بدو ورود به منطقه یکی از گردان هایی که در عملیات فکه شرکت کرد به خاطر روحیه بالایی که رزمندگان داشتند، گردان 909به فرماندهی شهید "محمودستوده" بود که حملات گسترده ای علیه دشمن بعثی را آغاز کردند که منجر به کشته شدن و اسارت بسیاری از عراقی شدند و غنایم بسیاری از ارتش عراق نیز گرفتند.به هرحال اولین گردانی بود که در عملیات آزاد سازی خرمشهر وارد منطقه می شود که بسیار عالی هم عمل می کنند وبچه های استان مان نیز در این گردان نبرد خوبی داشتند.

صادقی اظهارکرد:اما ماموریت تیپ المهدی(عج) در منطقه شکستن خط دشمن، تصرف مقداری از جاده شلمچه ،تامین زاویه شکل نهر عرایض و انهدام سه پل بر روی این نهر، تصرف پل نو و وارد شدن نیروها به خرمشهر و نیز آزادی سازی کامل خرمشهر بود.

وی ادامه داد:بنابراین کلیه ماموریت های که برای تیپ المهدی متصور بود به نحو شایسته ای نیز انجام شد و درخشش بچه های استان مان در آزاد سازی خرمشهر در جنگ کم نظیر بود، پل نو یکی از شاهراه های ورود به خرمشهر بود و از مقررهای اصلی دشمن در پل نو ساختمانی بود که بودجه و هزینه نیروهای بعثی عراق در این ساختمان نگهداری می شد.

صادقی تصریح کرد:با این حال وقتی این منطقه به تصرف رزمندگان درآمد دو گاو صندوق بزرگ در این ساختمان وجود داشت که پر از میلیون ها دینار و حتی دلاربود که می توان گفت بودجه چندماه ارتش عراق در خرمشهر در این گاو صندوق  قرار داشت به طوری که چهار وانت از دینارهای عراقی  با نظارت کامل رزمندگان به عقب برگشت و حتی یک دینار هم کم نشد.

فرمانده دوران دفاع مقدس گفت:در ادامه عملیات بیت المقدس یکی از گردان هایی که سریع به مسجد جامع خرمشهر رسیدند در روز سوم خرداد ،از گردان های تیپ المهدی بودند که در بالای گنبد مسجد جامع خرمشهر به عنوان اولین کسی که اذان گفت از رزمندگان گردان جندالله بود که تحت امر تیپ المهدی(عج) قرار داشت.

وی ادامه داد:با این وجود خرمشهر یک دژ تسخیر ناپذیر برای دشمن به شمار می رفت چرا که صدام خرمشهر را به یک دژ تبدیل کرده بود و استحکامات بسیاری از دشمن در آنجا مستقر بود .با این تفاسیر متر به متر رزمندگان سپاه اسلام در آن منطقه خون دادند تا خرمشهر فتح شد.روز آزادسازی خرمشهر یک روز بزرگ در دفاع مقدس و در افتخارات و عزت این سرزمین است و یک روز ملی با نماد انسجام ، اقتدار و از خودگذشتگی است.

صادقی افزود:رزمندگان تیپ المهدی(عج) به همراه سایر رزمندگان ایران اسلامی افتخارات بس بزرگی را برای کشورمان در دوران دفاع مقدس رقم زدند،که باز هم جای دارد که نقش رزمندگان استان در تیپ المهدی در عملیات های مختلف به رشته تحریر و تالیف دربیاید.

رزمنده دفاع مقدس گفت:باید یادی کنم از شهیدان بزرگوار عملیات بیت المقدس"حسین خندانی" و شهید "رمضان اسماعیلی" ،یادی کنم از مرحوم سردار "مهدی درخشان" که در عملیات ایضایی فکه و آزاد سازی خرمشهر به عنوان مشاور نظامی در کنار سردار حاج علی فضلی ،حاج حسین دقیقی ، حاج یدالله کلهر و حاج علی معمار کادر فرماندهی مقدری را جهت هدایت نیروها برعهده داشتند.

وی افزود:مهدی درخشان از بزرگان این دیار بوده و نامشان تا ابد ماندگار خواهند بود چه در تیپ المهدی و چه در تیپ موشکی که مسئولیت داشتند. باید یادی کنم از پدر معنوی دیارمان محروم متقی کاشانی که به حق یار و یاور رزمندگان در طول دفاع مقدس بودند و در پایان باید گفت که رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد در تیپ المهدی(عج) از بدو تشکیل تا زمانی که به استان فارس واگذار شد حضور چشمگیری در عملیات های مختلف داشتند و رشادت ها و جانفشانی ها کردند.

Flash version 10,1 or greater is required

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها