نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
22. آبان 1396 - 16:23
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت:انتظار می رود درواقع صنعت نفت مشکلاتش را در اختیار سیستم برای حل شدن بگذارد ،این یک مکانیسم برد برد است و نمی شود به نفت بگوییم پول مفت را در جایی بگذارد باید سیستمی در دانشگاه و شرکت های دانش بنیان استان باشد که بتواند نفت به واسطه هزینه ای که می کند یک سرویس از آن سیستم بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در جمع  نخبگان کهگیلویه و بویراحمد در دانشگاه آزاد گچساران گفت:واقعیت این است که از ابتدای دولت یازدهم درحوزه اقتصاد دانش بنیان، تعریف کرده ایم که پایه یک سری افراد هستند همان جوانانی که انگیزه های فوق العاده ای دارند.

وی افزود:اینکه در این استان جوانان ارزشمندی در اختیار دارید همان پایه اولیه ای است که برای اقتصاد دانش بنیان  نیاز داریم،خیلی از جوانان در نقاط مختلف کشور همه از درون زیر زمین شروع کرده اند و همه با یه پول تو جیبی شرکت های خود را بالا آوردند و هیچوقت سرمایه گذاری کلانی روز اول در این سیستم نشده بود.

ستاری گفت:ما یک مدل جدیدی را توانستیم عرضه کنیم که چطوری آموزش را تبدیل به ثروت کنیم و انتظار داریم که در دانشگاه ها این اتفاق بیافتد.

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد:شما در این استان احتیاج به یک زیست بوم دارید و در این زیست بوم اصلا بحث پول مطرح نیست چرا که خودش پول را به همراه دارد و پول در بحث اشتغال یک بحث فرعی است و مهمترین بحث در اشتغال دانش بنیان، خود فرد است.

وی اظهارکرد:خواهش بنده این است این نمونه های موفق را ببینید و در بحث دانشگاه هایی که در حوزه کارآفرینی وارد شده اند ،هرچند امروز گوشه هایی از این دستاوردها را در گچساران مشاهده کردم.

تنوع گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

ستاری گفت: کهگیلیویه و بوراحمد ظرفیت عظیمی در حوزه نفت و گاز دارد و ظرفیت خوبی هم درحوزه گیاهان دارویی و شایدبرای شما تعجب باشد که تنوع گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد از اروپا بیشتر است.

وی افزود:تمام این موارد از آنجا شکل می گیرد که شما بتوانید اقتصاد نفتی را فراموش کنید در استانهایی که نفت وجود داشته با خودش فرهنگی آورده است و وقتی اقتصادی باشد که دورنش پول مفت نفت باشد هیچوقت به سمت تلاش و فکر نخواهیم رفت.

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد:آنچیزی که دراقتصاد به عنوان نفرین منابع تعریف شده است در زندگی عادی ما هم وجود دارد و چرا کشورهایی که دارای منابع زیرزمینی هستند هیچوقت پیشرفت نمی کنند .

صنعت نفت خیرش به کهگیلویه و بویراحمد نمی رسد

ستاری افزود: اینجا آرزوی مردم این است که در نفت استخدام شوند که باید از این فرهنگ بیرون بیاییم و قطعا استانداران اولین چیزی که باید نسبت به آن حساسیت داشته باشد جوانان و نخبگان استان باشدکه بایدجلوی مهاجرت جوانان نخبه به دیگر مناطق را گرفت.

وی افزود:این مهم است که شما زیست بومی را فراهم کنید که در داخل استان این نخبگان راحت تر زندگی کنند و این باید دارای زیرساخت و سیستمی باشد که نفتی فکر نکند و این افراد حس کنند می توانند در همین استان شرکت بزنند و پیشرفت کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد:این جهت گیری جدیدی که در این دانشگاه ایجاد خواهد شد و در پارک علم و فناوری استان پی گیری می شود باید خودش را نشان دهد و اینکه صنعت نفت خیرش به استان نمی رسد خودش یه بحث جدی است.

گچساران تبدیل به یک شهر دانش بنیان شود

وی افزود:یک بخش مربوط به ساختارهایی که در نفت وجود دارد که پیگیری خواهم کرد ولی واقیعت این است که خودتان هم باید بخواهید و باید گچساران را تبدیل به یک شهر دانش بنیان کنید.

ستاری بیان کرد:به این معنا که بتواند نیازهای صنعت نفت را مرتفع کند، نیازهای کشاورزی و حتی مشکلات محیط زیست خودش را حل کند و این کار همین دانشجویان و نخبگان شهرستانی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت:انتظار می رود درواقع صنعت نفت مشکلاتش را در اختیار سیستم برای حل شدن بگذارد ،این یک مکانیسم برد برد است و نمی شود به نفت بگوییم پول مفت را در جایی بگذارد باید سیستمی در دانشگاه و شرکت های دانش بنیان استان باشد که بتواند نفت به واسطه هزینه ای که می کند یه سرویس از آن سیستم بگیرد.

دانشگاه ها باید از شهریه کنده شوند

وی افزود:اگر انتظارمان تنها از شرکت نفت این باشد که سرمایه گذاری در فلان جایی بکند و نقطه ای را آسفالت بکند اما این درست نیست و یک مکانیسم پایدار نخواهد بود و ممکن است در سالیان آینده باعث توسعه نشود.

ستاری اظهارکرد:دانشگاه ها باید از شهریه کنده شوند و یک دانشگاه کارآفرین، دانشگاهی است که 70درصد بودجه را از محل قراردادهای مرتبط با صنعت،از محل فروش تکنولوژی در می آورد بحث شهریه باید به زیر 20درصد بیاید،حتی در دانشگاه های دولتی باید وضع به همین منوال باشد.

توسعه دورهای کارآفرینی در دانشگاه ها

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد:شرکت ها باید در استان توسعه بیابند و در شرکت باید سهم داشته باشید و در استارت تاپ ها که ایجاد می شود و یکی از بحث های جدی این است که دورهای کارآفرینی را در دانشگاه ها توسعه دهید.

 وی گفت:آمادگی این را برای تجهیز پژوهش سرای این شهر را داریم ما در حال حاضر در حوزه نانو،بیوتکنولوژی،هوافضا و سلول های بنیادی تجهیزات به پژوهش سراها عرضه می کنیم که 70درصد تجهیزات را تامین می کنیم.  

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها