نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
5. مرداد 1401 - 17:37
هم اکنون که چهل و سومین سالگرد برگزاری نماز جمعه را در گچساران تجربه می کنیم این مکان میعادگاهی معنوی برای آحاد مردم بخصوص جوانان بوده و نیز تریبونی برای پیگیری مطالبات و مشکلات مردم، بصیرت افزایی ، روشنگری و صیانت از آرمان های انقلاب است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،اولین نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی در ۵ مرداد ماه سال ۱۳۵۸توسط "آیت الله طالقانی" در تهران برگزار شد که به تَبع برگزاری این فریضه مهم ،سایر نقاط کشور نیز در تکاپو افتادند تا این مهم را عملی کنند .

شهرستان گچساران به عنوان یکی از شهرهای انقلابی جنوب کشور که در پیروزی انقلاب با تقدیم تعداد هفت شهید نقش به سزایی داشت، نیز از این قافله جا نمانده و در مرداد ماه سال ۱۳۵۸ با تنظیم طومار دسته جمعی محضر حضرت امام خمینی رحمه الله علیه با امضای یکهزار نفر از اهالی شهرستان بخصوص بازاریان فهیم درخواست برگزاری نماز جمعه را در گچساران داشتند .

اولین نماز جمعه گچساران

مرحوم حاج "محمد رضا توفیقی" به اتفاق آقای مرحوم حاج "سید اکبر هاشمی" حامل پیام مردم شهرستان به دفتر امام راحل بودند که به نقل از حاج توفیقی علاوه بر دریافت مجوز برگزاری نماز جمعه، تعداد ۴  تخته موکت و یک بلندگو دستی دریافت و بدین ترتیب نماز جمعه اواخر مردادماه سال ۱۳۵۸به عنوان یکی از اولین شهرهای جنوب کشور در محل چهار راه فرمانداری سابق، روبروی کانون بسیج و محل فعلی دارالقران که یک تپه واقع بود به امامت مرحوم حجه الاسلام "متقی کاشانی" با همکاری سپاه پاسداران، شرکت نفت ، آموزش وپرورش و سایر ادارات و نهادها نیز برگزار می شود.

این در حالی بود که در هفته های بعد به همت شرکت نفت گچساران تپه نیز تسطیح و تا شروع فصل سرما و بارندگی نماز در آن محل برگزار می شد،که زمستان سال ۱۳۵۸ با همکاری اداره آموزش وپرورش سالن امتحانات (سالن وحدت)که هنوز تکمیل نشده بود در اختیار ستاد نماز جمعه قرار گرفت .

بنابراین این جایگاه با همکاری سپاه و شرکت نفت و سایر ادارات تا حدودی تکمیل و تا سال ۱۳۷۳نماز جمعه در آن محل به امامت مرحوم حاج آقا "متقی کاشانی" برگزار می شد و مسئولیت برگزاری نماز جمعه شهرستان بعد از حاج محمد رضا توفیقی به صورت رسمی به "آیت ایزدیان" رئیس آموزش وپرورش وقت گچساران رسید .

در سال ۱۳۶۰ آقای مسعود اشکان (اشکو) مسئولیت برگزاری ستاد نماز جمعه را با همکاری به نقل از ایشان حاج "خسرو پناهی" ،حاج سید "محمد رضا توفیقی" ،"علی رحم شیخی" ،"آقای حق رو"،"حمید رضا جعفری" ،"آقای مشهور" ،"زواره کاییدی"،"طوس رحیمی" پذیرفتند که همکاری همه عزیزان بخصوص آقای "زواره کاییدی" در سالهای ۷۴-۷۳ ستودنی بود .

در سال ۱۳۷۵ ستاد نماز جمعه به "سید محمد لطیف حسینی" واگذار شد و در این ایام نماز جمعه در شبستان مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نقل از "سید حسینی"  با همکاری آقایان  "محمد معینی  فر "،"غریبی" ،"محمد مهدی شریفی"،"موسی زارعی پور"، "سید مجید هاشمی"  ،"سیداسماعیل هاشمی"،"سید رضا هاشمی" ،"سید محسن هاشمی" ،"سید قدرت الله حسینی" ،"سید محمد حسینی" ،"حاج محمد انبازپور" ،"حاج ابراهیم میرزایی" و سرکار خانم "سرور  رحیمی" برگزار می شد.

ائمه جمعه موقت شهرستان از ابتدا تا سال ۱۳۸۶

حجه الاسلام میر مومنی

حجه الاسلام دامغانی (دادستان وقت)

حجه الاسلام امیری( امام جماعت شرکت نفت)

حجه الاسلام سید علی صالح موسوی 

حجه الاسلام  شکوهی

حجه الاسلام  امینی

حجه الاسلام ایزدی( رئیس حوزه علمیه)

اقدامات حجت الاسلام متقی کاشانی

اما عمده ترین اقدامات صورت گرفته در طول  امامت جمعه حضرت حجه الاسلام مرحوم "متقی کاشانی" با همکاری مردم و نهادها و ستاد نماز جمعه،علاوه بر اینکه جزء اولین نماز جمعه های برگزار شده در جنوب کشور محسوب می شد .

۱- دعوت به تقوی و کمک به حل مشکلات اجتماعی مردم و حضور در جلسات ادارات و ایفای نقش پدر معنوی شهرستان .

۲- حضور در جبهه های جنگ حق علیه باطل،برنامه ریزی جمع آوری کمک به جبهه.

۳-احداث حوزه علمیه حضرت امام صادق علیه السلام برادران در جوار مسجد شهیدان و تشکیل حوزه خواهران تا مدتی.

۴-همکاری و تلاش در  احداث مساجد و حسینیه ها در سطح شهرستان بخصوص مسجد حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.

۵-پیگیری تحویل زمین جهت احداث مصلی نماز جمعه فعلی و همچنین پیگیری ردیف بودجه و شروع ساخت آن با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی کار.

حجه الاسلام مرحوم "متقی کاشانی" امامت جمعه شهرستان را در سال ۱۳۸۶به حجه الاسلام دکتر "موسوی" سپردند و حجه الاسلام دکتر موسوی طی ۵سال امامت جمعه در شهرستان ،علاوه بر دعوت مردم به تقوی الهی و پیگیری امورات فرهنگی ،اجتماعی  و سایر مشکلات مردم،حضور فعال در جلسات و مراسمات و سخنرانی های ایام الله نیز دربرنامه داشتند .

عمده فعالیت های وی با همکاری مردم ،ادارات و نهادها و ستاد برگزاری نماز جمعه.

۱-پیگیری ساخت مصلی و پیشرفت کار از ۳۰درصد به ۶۰ درصد.

۲-پیگیری ساخت دفتر امام جمعه در دو طبقه تا ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی.

۳-پیگیری ساخت حسینیه ها و مساجد در سطح شهرستان.

ستادبرگزاری  نمازجمعه شهرستان  در زمان امامت جمعه "دکتر موسوی" نیز دستخوش تغییراتی شد و "سید محمد لطیف حسینی" جای خود را به مرحوم "حاج مختار شفیعی" داد ،فعالیت ها و خدمات مرحوم حاج مختار شفیعی برای سربلندی نظام در هر جایی بخصوص در شهرستان برای همه زبانزد بوده است که طلب مغفرت و حشر با اهل بیت علیهم السلام برایشان خواستاریم و از خانواده معزز مرحوم حاج مختار که درکنار ایشان همیشه یار و یاور بودند نیز قدردانی می شود هرچند همکاری آقایان "سجادپور" و "نشاطی" ودیگر عزیزان در این راستا نیز شایسته تقدیر است.

حجه الاسلام دکتر موسوی در سال ۱۳۹۱ تریبون نماز جمعه را به حجه الاسلام "سید امین الله حجازی" واگذار نمودند و مرحوم حاج مختار شفیعی نیز در سال ۱۳۹۳ مسئولیت ستاد نماز جمعه را تحویل  حجه الاسلام "کرمی" دادند.

در این ایام که برگزاری نماز جمعه از مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به  محل فعلی مصلی انتقال پیدا کرده که در حال ساخت بود و به نوبه خود مشکلات زیادی برای مجموعه ستاد در برداشت ،تنظیفات هفتگی سالن و جمع و پهن کردن قالی و موکت و سیستم صوتی روزهای طاقت فرسایی برای تیم شیخ کرمی ایجاد کرده بود.

آقایان مکی زاده، صالحی ،حجتی ، اسماعیلی ،هاشمی و خانم ها رحیمی ،نارکی،شاکری،پورهادی ،کشاورز ،گودرزی، صادقی ،تقوی،افتخاری و حسینی نیز همکاری به سزایی در این ایام داشتند .حجت الاسلام کرمی در سال ۱۳۹۵ مسئولیت ستاد نماز جمعه شهرستان گچساران را به "علی محمد آقائی" واگذار می کند.

ائمه جمعه موقت شهرستان گچساران از سال ۱۳۸۶ تاکنون

مرحوم حجه الاسلام دکتر خواجه زاده

حجت الاسلام عبدالمجید کرمی

حجه الاسلام صفایی

حجه الاسلام رشیدی کیا

در طول مدت امامت جمعه "حجه الاسلام حجازی" علاوه بر دعوت مردم به تقوی و پیگیری مشکلات فرهنگی،اجتماعی مردم در پیگیری امورات خانواده معظم شهدا ،ایثارگران و سایر اقشار بخصوص جوانان با همکاری مردم و ادارات و نهادها و محوریت ستاد نماز جمعه اقداماتی انجام شد.

اهم اقدامات حجت الاسلام حجازی

۱-پیگیری جهت تکمیل مصلی نماز جمعه و پیشرفت۶۰درصد به ۹۰ درصد.

۲-تکمیل ساختمان دفتر امام جمعه از ۷۰درصد .

۳-دریافت زمین به میزان ۱۲۰۰۰ متر  از مرکز شهر و احداث حوزه علمیه خواهران حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیه و پذیرش سالیانه طلبه خواهر.

۴-پیگیری و دریافت ۵ هکتار زمین جنب دانشگاه پیام نور و احداث حوزه علمیه برادران (در آستانه افتتاحیه).

۵-پیگیری و دریافت دو هزار متر زمین و احداث منزل امام جمعه با زیر بنای ۴۵۰متر با تمام امکانات از محل کمک های خیرین خارج از استان و همکاری  مسئول نمایندگی شورای سیاستگذاری استان کهگیلویه و بویراحمد جناب حجه الاسلام شیخ پناهی.

۶-همکاری با جوانان جهت حل مشکلات ازجمله تهیه وسیله ایاب وذهاب و سایر امکانات  جهت اردوهایی زیارتی بخصوص مشهد مقدس در موارد متعدد همچنین اردوهای ورزشی نیز وسیله ایاب و ذهاب و مکان در شهرهای یاسوج ،جهرم،بوشهر و ...کمکهای نقدی به تعدادی از مراکز بدنسازی و تحت حمایت قرار دادن تعدادی از مراکز ترک اعتیاد و نیز همکاری جهت مبارزه با بیماری کرونا و کمک های نقدی و غیر نقدی و پیگیری مشکلات حوزه های علمیه برادران و خواهران و حمایت های مالی مداوم.

طی سال های اخیر اهمیت ویژه ای به بهداشت محیط ،کیفیت نور ،صوت،جایگاه،تریبون،سیستم های سرمایشی و گرمایشی مصلی داده شده به نحوی که چندین بار اعضای ستاد برگزاری نماز جمعه مورد تشویق تجلیل از طرف نمازگزاران قرار گرفته اند .

همچنین اقدامات فرهنگی به سزایی از جمله برگزاری بزرگترین اجتماع مناسبتی در چند مرحله در سطح استان در ایام محرم ،صفر و دهه فاطمیه با حضور سخنرانان شهیر کشوری ،مداحان،قاریان برتر و پخش از طریق صدا و سیمای استان و پذیرایی به ظرفیت هر شب شام دوهزار نفر برگزار شد.

استفاده از ظرفیت اکثر قاریان ،مجریان،موذنین ، پیر غلامان و نوجوانان در برگزاری نماز جمعه.

راه اندازی مهد آدینه با کمک حوزه های علمیه برادران و خواهران.

اجرای طرح پزشک آدینه با همکاری شبکه بهداشت ودرمان شهرستان ،بهداشت ودرمان نفت،بهداری سپاه ،بهداری نیروی انتظامی و گروه های جهادی.

ارتباط مستمر با جراید و رسانه ها همچنین فعالیت در فضای مجازی در راستای انتشارمتن خطبه ها و سایر اخبار مربوط به نماز جمعه و دیگر موارد فرهنگی.

 برگزاری همایش ها وگردهمایی های شهرستانی و استانی(جشن روزه اولی ها،جشن تکلیف دختران وپسران) همچنین نمایشگاه های مختلف ادارات و نهادها (چهل ساله انقلاب).

تجمع و اختتامیه اکثر برنامه های ایام الله در  شهرستان؛۲۲بهمن،روز قدس، ۱۳آبان در مصلی.

همکاری در توزیع بسته های معیشتی در چندین مرحله با نهادهای دست اندرکار در ایام کرونا.

هم اکنون که چهل و سومین سالگرد برگزاری نماز جمعه را در گچساران تجربه می کنیم این مکان میعادگاهی معنوی برای آحاد مردم بخصوص جوانان بوده  و نیز تریبونی برای پیگیری مطالبات و مشکلات مردم، بصیرت افزایی ، روشنگری و صیانت از آرمان های انقلاب است.

در پایان از همه کسانی که در اعتلای نماز وحدت آفرین جمعه قدم برداشته و موجب ترقی این درخت طیبه گردیده اند تشکر و قدردانی می شود و جا دارد برای همیشه یاد و خاطر همه خادمین نظام مقدس جمهوری اسلامی در خاطره ها بماند بخصوص دو  وارسته‌ای که تا پایان عمر پر برکت در کنار مردم انقلابی گچساران ماندند و در نهایت در جوار شهیدان نیز آرام گرفتند.مرحوم حجه الاسلام "متقی کاشانی" امام جمعه گچساران  و مرحوم حجه الاسلام  "خواجه زاده" امام جمعه موقت گچساران که یاد و خاطره این عزیزان را تا همیشه گرامی می داریم.

ضمنا از همه مومنینی  که در این راه تلاش کرده اند و نامی از آنها برده نشده عذرخواهی می شود و از اعضای ستاد نماز جمعه شهرستان آقایان حاج قشقایی ،محسنی،زمانی،هاشمی،پروینی کاویانی،خانم حسینی،وحدتی و خنجری نیز تشکر به عمل می آید.

از کلیه ادارات و نهادها بخصوص سپاه ناحیه ،نیروی انتظامی ،شهرداری ،شرکت نفت ،صدا وسیما و رسانه ها که به صورت هفتگی در جهت برگزاری نماز جمعه همکاری دارند نیز سپاسگذاری می شود.

با تشکر از علی محمد آقایی،مسئول ستاد برگزاری نماز جمعه گچساران که در بیان این روایت ما را یاری کردند.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها