نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
1. دى 1394 - 10:48
به راه انداختن کاروان های شادی ویژه متینگ های انتخاباتی آقای نماینده و رگبارهای پی در پی گلوله و صدای تیر اندازی در دیدار با اهالی بویراحمدگرمسیری درگچساران اگرچه برای سلاح به دستان در این گونه برنامه‌ها هیجان انگیز است اما موجب سلب آسایش سایرین بویژه حاضرین در این مراسمات خواهد شد.

به گزارش آفتاب جنوب،در گذشته دور به سبب وجود جامعه عشیره ای و قبیله‌ای در کهگیلویه و بویراحمد، تفنگ همواره جزو لاینفک این نوع زندگی بود و وسیله‌ای برای دفاع از جان و مال و ناموس افراد به شمار می‌رفت اما امروزه استفاده از اسلحه در مراسمات جهت ابراز علاقه به همدیگر و ابراز شادی باب شده است.

به راه انداختن کاروان های شادی ویژه متینگ های انتخاباتی آقای نماینده  و رگبارهای پی در پی گلوله و صدای تیر اندازی در دیدار با اهالی بویراحمدگرمسیری درگچساران اگرچه برای سلاح به دستان در این گونه برنامه‌ها هیجان انگیز است اما موجب سلب آسایش سایرین بویژه حاضرین در این مراسمات خواهد شد.

 

انبوه تفنگ‌های مجاز و غیر مجاز با فشنگ‌های جنگی و شکاری در این مراسم آن هم در دست جوانانی که سرشار از هیجان هستند، زنگ خطری است که گاهی بسیاری از زندگی خانواده‌هارا به عزا تبدیل کرده و در ادامه مسبب این حوادث را به دلیل محکومیت‌هایی روانه زندانها خواهد نمود.

 

این در حالی است که مسئولان دادگستری کهگیلویه و بویراحمد همواره تاکید می کنند که دستگاه قضا با جدیت با افرادی که در جشن ها، مراسمات و آیین های مختلف اقدام به تیر اندازی کنند، برخورد می کند وافرادی که با اسلحه مجاز و یا غیر مجاز در مراسمات ،جشن ها  و آیین ها امنیت مردم را به خطر می اندازند، علاوه بر مجازات کیفری، مجوز سلاح فرد خاطی لغو و از صدور مجوز مجدد برای وی جلوگیری خواهد شد.

 

غلامعباس غلامزاده فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد نیز پیش از این گفته بود: استفاده از سلاح‌های گرم و اقدام به تیراندازی در جشن‌ها و مراسمات مختلف از نظر قانون جرم تلقی می‌شود ودر صورت بروز حادثه در چنین مواردی با فرد خاطی بر اساس نص صریح قانون برخورد می شود و بعضا زمانی که حادثه ای در اثر تیراندازی در مراسمات جشن ها و شادی ها و دیگر آیین ها رخ دهد برای فرد مجرم حکم هایی همچون قصاص، پرداخت دیه و زندان در نظر گرفته می‌شود.

 

مهرداد کرمی دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص نیز گفته بود: تیراندازی نوعی اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی و جرم محسوب می‌شود و آلات جرم نیز اسحه است و با این وجود اسلحه تیراندازان ضبط و با خودشان برخورد می‌شود ودستگاه قضایی کهگیلویه و بویراحمد با عوامل تیراندازی در مجالس شادی بویژه جشن‌ها و نیز دارندگان سلاح‌های غیر مجاز با قاطعیت برخورد می‌کند تا این شیوه و سنت غلط ریشه کن شود.

 

کرمی با طرح این پرسش که چه ضرورتی برای بهم زدن آسایش مردم توسط عوامل تیراندازی وجود دارد، افزود: انتظار می‌رود کارشناسان و صاحبنظران فرهنگی بویژه اصحاب رسانه، بزرگان و افراد صاحب نفوذ در مناطق در این زمینه با اقدامات فرهنگی برای ریشه کنی سنت غلط تیراندازی در مراسمات شادی تلاش کنند.

 

وی همچنین گفته بود: فرهنگ‌سازی بهترین راهکار جهت حذف سنت غلط تیراندازی در مراسمات مختلف در این استان است و  به طور قطع با کار و فعالیت فرهنگی می‌توان با این سنت غلط در استان مقابله و این سنت را حذف کرد.

 

این در حالی است که "غلامرضا تاجگردون" نماینده گچساران و باشت درمجلس نیز در همایشی که با عنوان نقش معتمدین محلی در کاهش نزاع های جمعی برگزار شده بود، گفته بود: استان کهگیلویه و بویراحمد جزو استان های است که تاکنون بیشترین آسیب ها را از ندانم کاری های برخی افراد که در مراسمات اقدام به تیر اندازی می کنند، دیده است ومعتمدین محلی و ریش سفیدان نقش مهمی در کاهش نزاع های دسته جمعی دارند که باید از ظرفیت عظیم این قشر استفاده مطلوب کرد.

 

وی افزود: در گذشته تفنگ حافظ جان و مال افراد بود، اما امروز خواسته و ناخواسته موجب سلب آرامش و آسایش مردم منطقه شده است.

 

اما گویا این اقدامات تاکنون تاثیری بر کنترل این معضل اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد نداشته است؟!

 

اگر چه این موضوع تا به امروز باعث بوجود آمدن خسارات جبران ناپذیری به مردم این استان شده است  و باید پذیرفت که تیراندازی در مراسمات شادی و عزاداری ممنوع بوده و جرم محسوب می شود و در صورت بروز این جرم جواز اسلحه فرد خاطی هم باطل می شودامامتاسفانه امروزه استفاده از سلاح های شكاري تبديل به یک فرهنگ و رسم شده است كه بايد از برگزاری چنين آيين هايی كه چنين خطراتی را بدنبال دارد و خلاف قانون است در ابتدای امر جلوگيری كرد .

 

 برابر قانون افرادی که از سلاح خود به صورت غیر قانونی استفاده کنند مجازات هایی در نظر گرفته شده است و باید توجه داشت برداشت نادرست از آداب ، رسوم و سنت های تاریخی پسندیده در میان اقوام مختلف همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که باید با همکاری و همفکری تمامی افراد جامعه اجازه نداد این سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای که از نیاکان به ارث رسیده، اینگونه دستمایه اشتباهات برخی سیاسیون شود.

 

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

با این کارها هیجانات مردم غیور عشایر را تحریک می کنند
به به میگن هرشخص که برچسب الگو و بزرگمنشی بهش میخوره در بین مردم فرهنگ از خودش به جا میذاره .. مرحبا به این فرهنگهای خوب که از نماینده ما حالا مستقیم یا غیرمستقیم نهادینه میشه
کرو مدیر آفتاب جنوب ایخو تفنگ که و جون لر بهسه بسونش ای واویلا
تاجگردون دیگه عوام فریبی ممنوع

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها