نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. مهر 1394 - 17:18
غروب مسکن مهر
غروب بی طلوع طرح مسکن مهر در گچساران:
بافت فرسوده ای که متروکه شد+تصاویر
پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر گچساران و واحدهایی که پس از گذشت چند سال از عدم واگذاری آنها به بافت های فرسوده ای که روند متروکه شدن را در پیش گرفته اند، تبدیل شده اند.

به گزارش آفتاب جنوب،مسکن مهری که روزی قرار بود، سرپناه مردم و اقشار کم درآمد جامعه باشد، این روزها نه تنها گرهی از مشکلات شهروندان و متقاضیان گچسارانی کم نکرده است، بلکه بر این مشکلات نیز افزدوده است در حالی که بیشتر خریداران واحدهای مسکن مهر که از اقشار کم درآمد و ضعیف این شهرستان هستند در ماه های میانی سال 94 هنوز در انتظار تحویل واحدهای خود به سر می برند.

مسکن مهر گچساران

مسکن مهرگچساران

اگرچه ثبت نام،طراحی و ساخت واحدهای مسکن مهر از سال 86 به صورت رسمی آغاز شد، وبا گذشت سال ها از آغاز طرح، هنوز مردم و صاحبان این واحدها، به تکمیل این واحدها چشم دوخته اند و باید گفت که پس از گذشت 8سال باز هم شاهد غروب بی طلوع بی مهری طرح مسکن مهر به متقاضیان گچسارانی هستیم.

 

مسکن مهر

مسکن مهر گچساران

طرح مسکن مهر گچساران در مناطق شمالی مرکز شهر اجرایی شد و متقاضیان نیز به امید خانه دار شدن، برای دریافت تسهیلات و تشکیل تعاونی ها وارد عمل شدند که با گذر از بلوار گلستان،بعثت و نفت و پیمودن جاده خاکی طرح مسکن مهر گچساران، مشکلات ساکنان و پیمانکاران این واحدها به خوبی نمایان می شود.

 

مسکن مهر گچساران

 

از ابتدای سال 92 تاکنون به دلیل عدم توجه کافی دستگاه‌های مسئول در تکمیل طرح‌های مسکن مهر در گچساران شاهد اعتراض گسترده متقاضیان بودیم و اغراق‌آمیز نیست اگر بگوییم تقریبا هر چند وقت یک بار شاهد برگزاری تجمع اعتراضی در این باره بوده و هستیم.

 

مسکن مهر گچساران

 

اوایل سال 92بود که سرانجام و تحویل واحدهای مسکن مهر بام نفت ایران واقعا در هاله ای از ابهام فرو رفته بود که با موج اعتراض های جدید متقاضیان واحد ها رقم خورده بود و محمد شفیعی فرمانداروقت گچساران را برآن داشت تا در جمع متقاضیان از عملیاتی شدن حل مشکلات مسکن مهر این شهرستان سخن به میان آورد.

 

مسکن مهر گچساران

 

وی در جمع معترضین خطاب به مدیر راه و شهرسازی وقت گفته بود: اگر شده بطور شبانه روزی تلاش کند تا این اتفاق بیفتدو مشکل مردم را عملیاتی حل کنید و بگویید کی؟ و این کی تعیین شود و نگویید در اسرع وقت انجام می شود.

 

مسکن مهرگچساران

مسکن مهر گچساران

 

انصاری رئیس وقت راه و شهرسازی گچساران در جمع متقاضیان نیز چنین اظهارکرده بود:آن دلیلی که باعث شد امتیاز بندی در تقسیم واحد ها باز نگری شود این بود که پیمانکاران چند بلوک (رایگان و ضیایی )کار را رها کرده اند و رفته اند.

 

مسکن مهر گچساران

 

حسینی مسئول وقت اتحادیه تعاونی های مسکن مهر گچساران نیزدر ادامه گفت:همه شما مستحضرید که بعد از 30سال خدمت در آموزش و پرورش بدترین توهین ها ،بدترین خفت ها و بدترین بی احترامی ها در این مدت به بنده شده است  وشما مسئولین را به فاطمه زهرا سلام الله علیها قسم می دهم یک راهکاری که مورد پسند همه باشد و مشکل مردم را حل کند بدهید و هر کسی هم که می داند حقش ضایع شده در مقابل خدا مسئول هستم و در اتحادیه جوابگوی آنها خواهم بود واگر خلافی هم مرتکب شده باشم می پذیرم اما مشکل مردم را حل نمایید.

 

مسکن مهرگچساران

 

 دغدغه اصلی معترضین در این تجمع‌ها، عدم تحویل  و گذشت 6سال از زمان ثبت نام ،نظارت ناکافی در مورد اجرای پروژه‌های مسکن مهر و تحویل ناعادلانه و بلاتکلیفی در مورد متولی اصلی مسکن مهر (اتحادیه تعاونی های مسکن مهر و یا اداره راه و شهرسازی) بود.

 

انصاری مدیر سابق راه و شهرسازی گچساران در خصوص این موضوع گفته بود:سیستم امتیاز بندی ما بسیار دقیق است و از این بابت هیچ نگرانی نداریم و این قول را می دهیم که بحث امتیاز بندی ما به اندازه سر سوزنی خطا ندارد و اجازه نمی دهیم حق کسی پایمال شود.

 

مسکن مهرگچساران

 

وی با اشاره به اینکه 90درصد از معترضین کسانی هستند که اطلاع کافی از روند و  نحوه امتیاز بندی در مسکن مهر ندارند،بیان کرده بود: هیچ گونه مشکلی با اتحادیه تعاونیهای مسکن مهر  نداریم سال 88دولت بخشنامه کرد که متولی مسکن مهر اداره راه  و شهرسازی ست و طبیعی هم است که طبق قانون و بخشنامه امتیاز بندی واحدها  با اداره راه و شهرسازی است و باید بخشنامه رعایت گردد و در حقیقت ما باید جوابگوی همه مسایل باشیم.

 

انصاری رها کردن ساخت واحدها توسط برخی از پیمانکاران را یک معضل بزرگ برشمرد و گفته بود:در چند سال گذشته بعضی از پیمانکاران ساخت خود را ادامه ندادندو مشکلات زیادی را برای متقاضیان بوجود آورده است و الان بخواهیم واحدهایشان را تکمیل نماییم باید هزینه گزافی بپردازیم و این هزینه را چه کسی می خواهدتامین کند؟!.

 

مسکن مهر گچساران

 

روند کند پروژه مسکن مهر درگچساران

 

حال بعد از گذشت بیش از 2 سال از این اتفاقات اکثر پروژه‌های مسکن مهر در گچساران در مرحله سفت‌کاری، نازک‌کاری و نیز محوطه سازی باقی مانده و به بهانه های مختلف مثل افزایش نرخ دستمزد و مصالح ساختمانی با پیشرفت کندی همراه شده که باید در نظر داشت تاخیر در تکمیل واحدهای مسکونی مهر و رها شدن این پروژه‌ها به هر دلیلی و به دنبال عدم تزریق اعتبارات جدید، علاوه بر اتلاف منابع و تحمیل هزینه‌های اقتصادی تبعات و پیامدهای اجتماعی گسترده‌ای نیز در پی خواهد داشت.

 

مسکن مهرگچساران

 

رها شدن طرح ساخت و تحویل واحدهای باقیمانده مسکن مهر گچساران و دست به دست شدن این واحدها از پیمانکاری به پیمانکار دیگر، تنها نتیجه‌ای که در پی داشت هدر رفت زمان، افزایش قیمت و تقاضای پول بیشتر از متقاضیان برای تحویل خانه‌هایشان است و در حالی مسئولین راه و شهرسازی از سالهای  گذشته مردم را با وعده  به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر مشغول کرده است که هنوز این معضل برطرف نشده و واحدهایی که پس از گذشت مدت زمانی از عدم واگذاری آنها به بافت های فرسوده ای که روند متروکه شدن را در پیش گرفته اند، تبدیل شده اند.

مسکن مهر گچساران

مسکن مهر گچساران

 

نبود زیر ساخت های مناسب مهمترین مشکل مسکن مهر

 

اگر چه واگذاری واحدهای مسکن مهر بدون امکانات زیربنایی به متقاضیان صورت پذیرفته است وبرخی از مردمی که مجبور شدند با وجود تامین نشدن زیرساخت ها و مشکلات واحدها در این منطقه، در واحدهای مسکونی خود ساکن شوند، نبود حس امنیت را از بزرگ ترین مشکلات خود بیان می کنند.

 

مسکن مهرگچساران

 

یکی از ساکنین مسکن مهر درادامه گفت:وجود فضای نامطلوب بهداشتی وعدم وجود زیرساختهای مناسب باعث شده است که بیشتر متقاضیانی که واحدها را تحویل گرفته اندبرای اقامت رغبت چندانی نداشته باشند ودر این منطقه هیچ گونه زیرساختی نظیر خط اتوبوس واحد، تاکسی، کلانتری،مدرسه  یا پارک وجود ندارد و مجبوریم حتی در برخی مواقع برای تامین نیازهای خود به فروشگاه های مرکزشهر مراجعه کنیم.

دلالانی که پول کلانی به جیب زدند

جوانی که خود را یکی از مالکان این واحدها معرفی می کند، گفت:ساکنان این منطقه حتی در فصول بارندگی با مشکل مواجهند وهنوز بیشتر خیابان های این منطقه آسفالت نشده و رعایت نشدن اصول ساخت و ساز و بروز برخی مشکلات در برخی واحدهای مسکن مهر گچساران مشهود است.

این مالک تصریح کرد: طرح اولیه مسکن مهر دریافت مبالغ کمی از متقاضیان بود که این موضوع بدون در نظر گرفتن شرایط متقاضیان صورت گرفت وبرخی از این آشفته بازار، سود کلانی بردند و با دلال بازی توانستند واحدهایی را از متقاضیان خریداری کرده و به قیمت های بالا به دیگر متقاضیان بفروشند.

 

مسکن مهرگچساران

وی افزود: افرادی هستند که با وجود داشتن چندین باب منزل در این شهر باز هم بروی مساکن مهر این شهرستان سرمایه گذاری کرده اند و صاحب واحد هایی به طروق مختلف هم شده اند .

یکی از متقاضیان مسکن مهر افزود: پس از گذشت چند سال و تعیین تکلیف شدن واحدها به خاطر  نبود امکانات زیربنایی نظیر آسفالت و محوطه سازی مناسب هنوز نتوانسته ایم در این واحدها اقامت کنیم و واحدهایی که آماده تحویل هستند نیز با وجود چنین مشکلاتی غیر قابل استفاده است.
 

مسکن مهرگچساران

 

جوان دیگری در ادامه هم به ما گوشزد می‌کند یادتان نرود بنویسید برخی تراس‌ها و پنجره‌ها مشرف به هم هستند و حریم آن‌ها اصلا رعایت نشده است و بافت متراکم مسکن مهر گچساران بسیار آزار دهنده است.

بسیاری از کارشناسان عمران و شهرسازی براین باورندکه نارضایتی وبدبینی مردم از مسکن مهر نباید ادامه پیدا کند  و باید با  همت جمعی و تلاش بیشتر به بلاتکلیفی و ابهام در پروژه های مسکن مهر پایان داد.

 

مسکن مهر گچساران

 

پیمانکاران مسئله داری که بدون پایش وارد سیستم مسکن مهر شدند

 

این کارشناسان معتقدند:طبق قانون اساسی دولت موظف است که مسکن اقشار ضعیف جامعه را تامین کند و از اینرو همه با ایجاد واحد های مسکونی با هدف حمایت دهک های پایین جامعه موافق بودند اما این امر به درستی از سوی مسولان اجرا نشد و لذا اکنون برای به سرانجام رسیدن این پروژه ها باید تلاش کرد.

 

مسعود ظفری کارشناس برنامه ریزی شهری دراین خصوص گفت: ازهمان ابتدا شاهد مشکلات زیادی اعم از بحث اجرا، معماری، مبلمان شهری،عدم توجه به قواعد همسایگی و پیرامونی و همچنین عدم انجام کارعلمی و اصولی در مسکن مهر این شهرستان بودیم و ورود قابل توجه  بخش خصوصی مشکل دار تحت عنوان پیمانکاران در بخش مسکن مهر یکی از مشکلات این طرح بود.

 

مسکن مهر گچساران

مسکن مهر گچساران

 

این کارشناس گچسارانی افزود:متاسفانه برخی پیمانکاران مسئله دار بدون هیچگونه پایش و توجهی وارد سیستم مسکن مهرگچساران شدند و به رغم دریافت اعتبارات، با بسیاری از تخلفات همراه شدندو از همه مهمتر آنکه بسیاری تعهدات آنها طبق زمانبندی معین و مشخص پیش نرفت و در کل یا نتوانستند یا نخواستند به تعهدات خود پایبند باشند.

 

مسکن مهر گچساران

مسکن مهر گچساران

مسکن مهر گچساران

 

تنها 30درصد از واحدهای مسکن مهر به متقاضیان واگذار شده است

 

جعفر برکتی رئیس راه و شهرسازی گچساران نیز در خصوص مشکلات متقاضیان و دارندگان واحدهای مسکن مهر گفته بود: 2 هزار و 600 واحد مسکن مهر در این شهرستان وجود دارد که تاکنون 800 واحد مسکن مهر در گچساران به متقاضیان واگذار شده است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون حدود 30 درصد از واحدهای مسکن مهر در این شهرستان واگذار شده است افزود:تلاش بر این است که تا پایان امسال از یک هزار و 800 واحد مسکن مهر باقی مانده در این شهرستان حدود 75 درصد آن یعنی یک هزار و 350 واحد به متقاضیان واگذار گردد.

 

مسکن مهر گچساران

 

رئیس راه و شهرسازی گچساران تصریح کرد: مابقی واحدهای مسکن مهر در گچساران در سال‌های بعد واگذار خواهد شد و در این شهرستان هیچ واحد مسکن مهر بلاتکلیفی وجود ندارد.

 

یک هزارو 68واحد مسکن مهر کهگیلویه و بویراحمد راکد مانده است

 

 

علی کاظم بدخشان نژاد مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد در خصوص مشکلات مسکن مهر این استان می گوید: بالغ بر دو هزار 400 واحد مسکن مهر در سطح این استان آماده تحویل هستند که به مرور زمان با توجه به شرایطی که دارند، آماده شدن اسناد آنها و مشخص شدن میزان هزینه کرد هر واحد طی چند ماه آینده واگذار خواهند شد.

 

وی تصریح کرد: یک هزار و 68 واحد به مسکن مهر این استان هم اکنون راکد و پیمانکار کار ساخت و تکمیل آنها را رها کرده اند که در حال تامین دلیل هستیم که از طریق مراجع قضایی مجبور به ادامه کار شوند و یا با اخذ خسارات دولت پروژه از آنها تحویل گرفته شود.

 

مسکن مهرگچساران

 

بدخشان با اشاره به اینکه برخی پیمانکاران مسکن مهر استان پروژه های خود را رها کرده اند، بیان کرد: متاسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ گونه حمایتی در زمینه مسکن مهر از اداره کل راه و شهرسازی نمی کنند و با توجه به اینکه تعداد زیادی از پیمانکاران کارهای پروژه های مسکن مهر استان را رها کرده اند و برخی از آنها پول اضاف نیز دریافت کرده اند اما متاسفانه مشاهده شده نه تنها حمایتی از راه و شهرسازی در این خصوص صورت نگرفته است بلکه پروژه های دیگری نیز به این پیمانکاران واگذار می شود.

 

طبق آخرین قولی که وزیر مسکن به نماینده های مجلس داده است واحدهای مسکونی مهر تا پایان سال 95 آماده خواهد شد؛ این در صورتی است که دولت یازدهم بر تعهد خود پایبند بماند اما از صحبتهایی که از گوشه و کنار به گوش می رسد دولت یازدهم با بهانه هایی همچون نبود منابع مالی این پروژه را از دستور کار اصلی خود کنار گذاشته و تمایل دارد پروژه هایی را که خود ارائه داده است را پیگیری کند تا اسم خود را برای خانه دار کردن مردم از طریق مسکن اجتماعی در تاریخ ثبت کند!

             مسکن مهر گچسارانمسکن مهر گچساران                                                                                           

 

بدون شک طرح مسکن مهر، موجب رفع مشکل مسکن بسیاری از خانواده ها شد ولی به علت عظیم بودن پروژه  آن، هم دستخوش مدیریت‌های ضعیف و هم مورد سوءاستفاده بسیاری از سودجویان قرار گرفت، مسکن مهر چشم امید خیلی از خانواده‌های گچسارانی است که خانه‌دار شدن آنها را با حداقل هزینه های ممکن امکان‌پذیر خواهد کرد و اکنون کمی جدیت و مدیریت لازم است تا این پروژه بعد از 8سال به سرانجام خود برسد.

 

مسکن مهر گچساران

مسکن مهر گچساران

مسکن مهر گچساران

مسکن مهر گچساران

 

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

تور خدا به فکر قشر بدبخت جامعه باشید.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها