نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. شهريور 1398 - 10:11
جنس فروخته شده باید پس گرفته شود!
نویسنده: 
عبدالله مرادی
هدف اصلی ایران از برجام یا کارکردهایی که برجام برای ایران قرار بود داشته باشد دو مورد؛ ۱.رفع فشارهای اقتصادی و ۲.حفظ ظرفیت هسته ای برای بازدارندگی مقابل جنگ احتمالی بود. واضح است که برجام برای تحقق هدف نخستین ناکام بوده، و حالا تمرکز آمریکا و اروپا بر کارویژه دوم برجام است، آنهم با یک وعده اعتباری فقط ۱۵ میلیارد دلاری.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،«ماکرون» پس از چندین بار تماس تلفنی با رئیس جمهور «روحانی» و تلاش‌هایی که در اجلاس جی۷ انجام داد، طرحی برای هدف اعلامی توقف تنش میان ایران و آمریکا و تداوم برجام ارائه داده است.

اعطای یک خط اعتباری ۱۵میلیارد دلاری به واسطه پیش خرید نفت ایران، در ازای بازگشت ایران از گام‌های کاهش تعهدات برجامی، تضمین امنیت خلیج فارس، گفتگوی منطقه ای و نهایتا قبول مذاکره مجدد درباره برجام، سرفصل های طرح فرانسه است.

این طرح یعنی اروپا که در برجام وظیفه عادی سازی روابط اقتصادی ایران را متعهد بوده، با یک وعده اقتصادی ناچیز خود را کنار کشیده و حالا یک «برجامِ فقط ایرانی» وجود خواهد داشت. ضمن اینکه در ازای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری، یک دو جین تعهدات جدید درباره منطقه و مذاکره مجدد درباره بندهای «غروب آفتاب» و «تحریم تسلیحاتی» برجام که مورد خواست جدی آمریکاست.

در واقع اروپا مانند فروشنده ای است که نه تنها حاضر نیست گارانتی تعمیر جنس معیوب فروخته شده (برجام) را برعهده بگیرد و یا مرجوعی آن را بپذیرد، بلکه از خریدار ایرانی کالا پس از فروش، مبالغی جدید طلب می کند. اروپا می‌خواهد این خواسته خود را به واسطه هراس افکنی از رفتار آمریکای ترامپ، به خریدار بقبولاند.

باید یادآوری کرد که هدف اصلی ایران از برجام یا کارکردهایی که برجام برای ایران قرار بود داشته باشد دو مورد؛ ۱.رفع فشارهای اقتصادی و ۲.حفظ ظرفیت هسته ای برای بازدارندگی مقابل جنگ احتمالی بود. واضح است که برجام برای تحقق هدف نخستین ناکام بوده، و حالا تمرکز آمریکا و اروپا بر کارویژه دوم برجام است، آنهم با یک وعده اعتباری فقط ۱۵ میلیارد دلاری.

۱۵ میلیارد دلار اروپا در گشاده دستانه ترین حالت ممکن معامله از سوی ایران، فقط می‌تواند معادل با برداشته نشدن گام‌های بیشتر در کاهش تعهدات ایران باشد. تضمین فروش نفت ایران و بازگشت ارز حاصل حداقل به چین، هند، ژاپن و راه اندازی کامل «اینستکس» باید حداقل خواسته های دیپلمات های ایرانی باشد، تا آنگاه ایران به برجام پایبند شود.

اقتدار ایران در برابر طرح یاد شده، باعث خواهد شد تا نقش اروپا تغییر کند. اروپا بجای نقش کنونی ای که در قبولاندن نظر آمریکا به ایران دارد، بالعکس باید مدام آمریکا را از احتمال غنی سازی ۲۰درصد و بالاتر، خروج ایران از NPT، خطر بیشتر برای منافع غرب در منطقه انذار دهد. البته اینکه اروپا این نقش را برعهده گرفته و در برابر جنس معیوب مرجوعی پاسخگو شود، بستگی به ایران دارد.

عبدالله مرادی

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها