نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. دى 1402 - 13:55
امام‌جمعه موقت گچساران گفت: بزرگان و چهره‌های صاحب نفوذ در طوایف مختلف استان، مسئولان، متولیان امر فرهنگ و رسانه‌ها می‌توانند جهت برچیده شدن این رسم و فرهنگ نادرست نقش بسزایی ایفا کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا صفایی، امام‌جمعه موقت گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی با اشاره به‌رسم غلط تیراندازی در مراسمات عزا و جشن‌های عروسی در کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: باید توجه کرد که استفاده از تفنگ در مراسمات عروسی و عزا درگذشته به شکل کنونی نبوده و این رسم باگذشت زمان نیز دچار انحرافاتی شده است، اینکه عده‌ای در مراسمات شادی و عزا باجان مردم بازی کنند به‌هیچ‌وجه نباید از چنین رسمی حمایت کرد و باید کنار گذشته شود.

وی افزود: تیراندازی در مراسمان عزا، جشن‌ها و شادی‌های مردم به شکل کنونی رسم ریشه‌داری نبوده و نیست اگرچه درگذشته تفنگ کاربردی دفاعی و شکاری برای روستاییان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد داشته است و جهت بهره‌گیری از اسلحه در مراسمات نیز آداب و شرایط خاصی هم اعمال می‌شد و این‌گونه نبود که هرکسی دست به اسلحه ببرد.

امام‌جمعه موقت گچساران گفت: متأسفانه بارها مشاهده‌شده است که در بسیاری از مراسمات عزا و عروسی، افرادی به‌ویژه جوانان و نوجوانان اقدام به تیراندازی به شکل هوایی می‌کنند که در بیشتر موارد نه مجوز آن سلاح را دارند و نه مهارت لازم برای استفاده از آن را فراگرفته‌اند.

حجت‌الاسلام صفایی تصریح کرد: امروز استفاده از سلاح در مراسمات مختلف استانمان بیشتر جنبه قدرت‌نمایی، سرگرمی و تفریحی به خود گرفته که مخاطرات بسیاری را هم رقم‌زده است که با توجه به اتفاقات تلخ و ناگواری که سالیان اخیر در اثر تیراندازی در مراسمات رخ‌داده است باید به‌عنوان یک رسم غلط منسوخ شود چراکه امنیت جانی و روانی مردم را نیز هدف گرفته است.

وی یادآور شد: رسم غلط تیراندازی در مراسمات چه شادی و چه عزا یک رسم و فرهنگ نادرست است که نباید به نسل‌های بعدی جامعه منتقل شود، شاید این رسم برای عده اندکی در استانمان افتخار باشد اما این‌گونه نخواهد بود و با توجه به تبعاتی که به وجود آورده است خود یک ضد ارزش و ضد فرهنگ است که نمایش نامناسبی از فرهنگ اصیل مردمان خونگرم و باصفای استانمان ارائه می‌دهد.

 امام‌جمعه موقت گچساران در پایان هم اظهار کرد: بااین‌حال سران، بزرگان و چهره‌های صاحب نفوذ در طوایف مختلف استان، مسئولان، متولیان امر فرهنگ و رسانه‌ها می‌توانند جهت جلوگیری و برچیده شدن این رسم و فرهنگ نادرست نقش بسزایی ایفا کنند، بنابراین آموزش و فرهنگ‌سازی مهم‌ترین راهکار اصلاح این ناهنجار اجتماعی است.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها