نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
24. آبان 1400 - 8:16
مدرس دانشگاه گفت:آیت الله رئیسی در این صد روز تلاش کرده فاصله میان مسئولان و مردم را از بین ببرد، وقتی گفتمان حل مشکلات در بین مدیران نهادینه شود، مشکلات هم راحت تر حل و فصل خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،شاهرخ رضایی فر،مدرس دانشگاه و فعال سیاسی و اجتماعی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی؛در خصوص عملکرد صد روزه دولت رئیسی در بُعد امیدآفرینی و بازگشت اعتماد عمومی گفت:متاسفانه در چند سال گذشته وضعیت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی رو به اُفُول بوده است، رفتار دولت قبل به گونه ای بود که گرچه مردم بر اثرات ناگوار تحریم ها و شرایط بین المللی واقف بودند اما حداقل توقعشان این بود که مدیران ارشد دولت همدلی و همراهی با افکار عمومی داشته باشند و با نیش و کنایه و نیشخند یا اعلام بی خبری مردم را حساس تر نکنند.

وی افزود: عملکرد هر روزه دولت دوازدهم به گونه ای بود که حتی حامیان دولت نیز عقب گرد داشتند و نه تنها هیچ دفاعی از دولت دوازدهم نداشتند بلکه به کاندیدای نزدیک به دولت نه بزرگ گفتند، در چنین شرایطی دولت رئیسی بر روی کار آمد و بدیهی است باید بخشی از توان خود را صرف تعدیل شرایط گذشته به ویژه بازگشت امید و اعتماد عمومی کند. خوشبختانه اقبال عمومی نسبت به دکتر رئیسی بسیار بالا بود، علاوه بر آرای دوره گذشته چند میلیونی آرای جدید هم به سبد ایشان ریخته شد تا با اقبال عمومی بالایی در صدر قوه مجریه قرار گیرند.

رضایی فر در پاسخ به این سوال که آیا دولت رئیسی پس از صد روز واکنش مناسبی به این اقبال عمومی داده است،تصریح کرد:نکته مهم این است که مردم توقع ندارد همه خرابی های چند سال گذشته در صد روز حل شوند، مردم اگر تلاش و نیّت مسئولان را برای حل مشکلات درک کنند، حتما با مقاومت در برابر مشکلات، فرصت بیشتری به دولت خواهند داد.

مدرس دانشگاه اظهارکرد:خوشبختانه دکتر رئیسی پس از انتخابات نشان دادند صادقانه و خالصانه برای خدمت آمده اند و برخلاف دولت های گذشته که مشکلات را به دولت های قبل از خود ربط می دادند شاهد هستیم هیچ اشاره ای به قبل ندارند و صرفا برای بهبود شرایط تلاش می کنند.

فعال سیاسی و اجتماعی ادامه داد:بنابراین دکتر رئیسی در چینش کابینه از وزرای پاک دست، سالم و انقلابی استفاده کرد، وزرایی که توان هم دردی و همراهی با مردم را دارند و از عمق مشکلات در بطن جامعه آگاه هستند. آقای رئیسی در این صد روز تلاش کرده فاصله میان مسئولان و مردم را از بین ببرد، در دولت گذشته این برداشت وجود داشت که رئیس جمهوری در جریان برخی از مشکلات کشور نیست و یا دغدغه ای برای رفع آنها ندارد.

وی افزود:با این وجود نیز این روزها شاهد هستیم هر اتفاقی در هر گوشه مملکت اتفاق بیفتد شخص رئیس جمهوری بدون تشریفات خاصی در آنجا حاضر می شود و از نزدیک در جریان امور قرار می گیرد، این در دسترس بودن و قرابت با شخص رئیس جمهور مردم را برای کارنامه موفق دولت سیزدهم در آینده خوش بین می کند، البته شاید در بعد آمار و شاخص ها تفاوت معناداری اتفاق نیفتاده باشد، اما قطعا با ادامه ای روند عبور از این روزهای سخت غیرممکن نیست.

رضایی فر در ادامه با اشاره به راه برون رفت از وضعیت فعلی گفت:اصلی ترین نکته ای که باید به آن اشاره کنیم همان بازگشت اعتماد عمومی به فضای جامعه است که در بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای فعالیت دولت هم به آن اشاره داشتند، اگر این اعتماد و امید در جامعه بیشتر شود با مجموعه برنامه های دولت برای عبور از این تنگنا قطعا شاهد گشایش خواهیم بود.

مدرس دانشگاه درادامه بیان کرد: شاید عده ای این روزها این نقد را به دولت وارد می کنند که دکتر رئیسی برای حل مشکلات از واژه باید استفاده می کند و ایشان را متهم به باید درمانی می کنند، اما بهتر است بگوییم اگر «باید درمانی» رئیسی چاره حل مشکلات نباشد قطعا « بایدن درمانی» هم چاره  کار نیست.

 وی افزود:بنابراین تجربه نشان داده نگاه به خارج مشکلی را حل نمی کند و هر بار به دشمن اعتماد کردیم پاسخ مناسبی دریافت نکردیم، البته این به معنای رد هرگونه تعامل با دنیا نیست بلکه نکته اصلی این است که در کنار جدیت و تلاش برای بهبود شرایط سیاست خارجی کشور در جامعه جهانی، به دنبال محقق کردن ظرفیت های داخلی کشور باشیم که در یک دهه گذشته مدنظر مقام رهبری بوده است.

 فعال سیاسی و اجتماعی اظهارکرد:اگر دکتر رئیسی بر روی بایدها تاکید می کند به این معناست که جدیت و اهتمام دولت برای حل مشکلات را نشان دهد و این گونه نیست که بخواهند صرفا با دستور و باید گفتن مشکلات را حل کنند، وقتی گفتمان حل مشکلات در بین مدیران نهادینه شود، مشکلات راحت تر حل و فصل خواهند شد.

رضایی فر در پایان تصریح کرد:در نهایت تاکید رهبر انقلاب و دولت رئیسی از ابتدا بر دیپلماسی عزتمندانه بوده است، یعنی ما مایل به مذاکره هستیم اما نه از موضع ضعف و نیاز، کما اینکه دولت رئیسی در این صد روز به رغم اینکه راه مذاکره و تعامل را نبسته ، همه تخم مرغ های خود را در سبد مذاکره هم نگذاشته است و امیدواریم در ماه های آینده با اشراف کامل دولت و استفاده از ظرفیت های داخلی در کنار حل مسائل دیپلماتیک شرایط بهتری برای دولت و کشور رقم بخورد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها