نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. شهريور 1400 - 10:52
قدیری ابیانه گفت:به قول یکی از آقایان اصلاح طلب، تحرکاتی که "آیت الله رئیسی" در چند روز اخیر داشته است "آقای روحانی" در دوسال آخر دولتش نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،  محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص گام های رو به جلوی دولت رئیسی در ارتباطات بین المللی گفت:مقدمه لازم برای بازگشت عزت به کشورمان این است که کسانی که در دولت و دستگاه سیاست خارجه ،مسئول رابطه با دیگرکشورها هستند اول خودشان باید احساس عزت کنند.

وی افزود:بنابراین دولتمردانی باشند که دچار خود تحقیری و تحت تاثیر القائات دشمن هم نباشند،که متاسفانه در هشت سال گذشته هم در راس دولت" آقای روحانی" و هم در راس وزارت خارجه "آقای ظریف"، شاهد چنین مواردی نیز بودیم و اینکه آقای ظریف در دانشگاه آنهم به طور عمومی اعلام می کنند که اگر آمریکا بخواهد می تواند ظرف ده دقیقه سیستم نظامی ما را فشل کند که این خود نشان دهنده احساس ضعف است.

تحلیلگر سیاست خارجی ادامه داد:پس چنین دولت و وزیر امور خارجه ای که برای مذاکره می رود ،حتما نوع مذاکره اش هم متفاوت است،درحالی که همین آمریکایی ها با حضور 20ساله نظامی و هزینه کرد دو تریلیون دلاری در افغانستان امروز هم مجبور به فرار می شوند،لذا سال ها پیش آمریکایی ها نیزدر خلیج فارس مانور نظامی انجام داده بودند که بسیاری از کارشناسان خودشان هم مدعی بودندکه اگر آمریکایی ها به ایران حمله کنند در همان روز اول تمام ناوگانشان در منطقه غرق خواهد شد و حداقل 20هزار آمریکایی هم کشته می شود.

قدیری ابیانه تصریح کرد:لذا احساس عزت خودش مقدمه موفقیت در مذاکرات بین المللی و روابط خارجی است، اگرچه دیپلماسی باید خودش را پشتیبان میدان بداند و از قدرت میدان هم برای تقویت دیپلماسی خودش نیز بهره ببرد، نه اینکه مثل آقای ظریف میدان و دیپلماسی را در تضاد هم می دید.

دیپلمات ارشد سابق افزود:بنابراین با توجه به احساس عزتی که در دولت "آیت الله رئیسی" وجود دارد و این احساس عزت هم واقعی است، که باید تقویت هم بشود و باید هم به کل کارکنان وزارت امورخارجه هم سرایت کند چرا که این مقدمه موفقیت در عرصه دیپلماسی است.

وی در ادامه بیان کرد:با این وجود نیز مرعوب دشمن نبودن و قدرت واقعی خود را شناختن، اینجاست که موفقیت ایجاد می کند و احساس عزت برای مردم هم نگاه ها را تغییرخواهد داد و آن وقت است که می توانیم موفقیت های بزرگی را در عرصه جهانی بدست بیاوریم، بنابراین یکی از تفاوت های اساسی سیاست خارجی دولت رئیسی این است که حتی اگر تحریم ها هم رفع نشود باید تحریم ها را خنثی کرد.

تحلیلگر سیاست خارجی افزود:معتقدم که باید اقتصاد مقاومتی را در کشور با تمام توان پیاده کنیم نه اینکه مثل دولت روحانی مدعی شود که آب خورن ما هم به تعامل با آمریکا ربط دارد، چرا که دشمن این ها را می فهمد و لذا سیاست خارجی  دولت جدید را رو به جلو می بینم و راه خنثی کردن تحریم ها نیز تحقق اقتصاد مقاومتی است.

قدیری ابیانه در پایان هم گفت:به قول یکی از آقایان اصلاح طلب، تحرکاتی که آیت الله رئیسی در چند روز اخیر داشته است آقای روحانی در دوسال آخر دولتش نداشته است و این خودش یک واقعیت است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها