نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. ارديبهشت 1401 - 13:24
سفیر اسبق ایران در ایتالیا و مکزیک مطرح کرد؛
پشت پرده مافیای واردات گندم؟/یارانه ای که به جیب آمریکایی ها می رود
دیپلمات سابق گفت:ما الان مافیای واردات آرد و گندم داریم و پسر "حجاریان" می شود هم وارد کننده گندم. اما کسانی که برای شرکت در کنسرت "تتلو" هزینه می کنند،مطمئنا مستحق دریافت یارانه نیستند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،محمد حسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی با اشاره به اقدام دولت برای حذف ارز ترجیحی "آرد" گفت: ببینید هرجا ما تلاش کردیم که تحت عنوان کمک به مردم و با همین هدف، قیمت کالاها را با استفاده از پرداخت یارانه پایین بیاوریم؛ به تبع موجب شد تا مراکز فساد، رانت ،اتلاف سرمایه، قاچاق و باندهای مافیایی نیز ایجاد شوند.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک تصریح کرد: به هرحال به طور معمول آردی که با سوبسید سنگینی تحویل نانواها داده می شود، اولا برای نانوایی به صرفه نیست که نون پز یا شاطر بیاورد  و با کارگرهای عادی کار می کنند، چون اگر نانی هم پخت نکنند آرد را می تواند با سود بیشتری به شیرینی فروش ها و یا کارخانجات تولید ماکارونی بفروشند که خودش یک معضل بزرگ است.

وی افزود: اخیرا هم دیدیم که کارخانجات آرد گاهی کیسه را 500گرم کمتر می ریزند، در عین حال می شناسم یک نانوا ساختمان هفت طبقه ای برای خودش ساخته است که با درآمد عادی نانوایی این کار امکان پذیر نخواهد بود، از آن طرف هم می بینیم که دامداران مجوز نانوایی می گیرند و اگر آرد دولتی بگیرند و پخت نان دامی کنند برایشان به صرفه تر است تا اینکه بخواهند به دام خوراک دام بدهند.

قدیری ابیانه اظهارکرد: کارخانجات ماکارونی هم چنین آردهایی را می خرند، آردی که یارانه اش پرداخت شده است و بعد با افتخار هم می گویند که ما صادرات داشته ایم در حالی که برای هر تن صادرات ماکارونی عملا دولت ایران در هر تن حدود 100دلار یارانه به واردکنندگان خارجی از جمله آمریکایی می دهد و این هم از جیب ملت ما می رود و عوارض زیادی  برای کشور دارد .بنابراین کسانی نیز از این مسیر سوء استفاده می کنند و آرد قاچاق می کنند و سود کلانی هم به جیب می زنند.

دیپلمات سابق گفت: در شرایط فعلی جنگ روسیه و اوکراین، کشور اوکراین نیز کشت محصولات کشاورزی و به تبع صادرات محصولاتش را از دست داده است درحالی که اوکراین تولیدکننده و صادرکننده عمده گندم، جو و دانه های روغنی و ... بود و الان هم از دور خارج شده است.

کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد:هرجایی که در جهان محصولی تولید و یا صادراتش کاهش یابد،به همان میزان قیمت جهانی اش نیز بالا خواهد رفت،الان قیمت جهانی گندم دو برابر شده است. وقتی جنگ اوکراین نبود بازهم معضل قاچاق آرد را در کشور داشتیم که الان بیشتر شده است.

وی افزود:به عنوان نمونه الان کشورهای همسایه همچون عراق حدود 3میلیون تن گندم کم دارند و از کجا باید تامین شود؟ به بازار ایران روی آورده اند و آرد ایران را از قاجاقچیان به قیمت بالا می خرند و قاچاقچیان هم برای سود بالا دست به چنین اقداماتی می زنند ،پس اگر قرار باشد آرد قاچاق بشود کشور در تامین آرد و نان هم با مشکل مواجه خواهد شد.

سفیر اسبق ایران استرالیا و مکزیک تصریح کرد:وقتی کمبودی در محصولی رخ دهد،قیمتش در بازار آزاد نیز گرانتر می شود.نکته بعد هم کنترل قاچاق برای ایران خیلی مشکل است چرا که همسایگان ما کشورهای خاصی هستند و کنترل این ها کار ساده ای هم نیست. وقتی قاچاق هم پرسود شد ماموران نظارتی هم می توانند به فساد کشیده شود کما اینکه این اتفاق افتاده است .

قدیری ابیانه گفت:باید توجه کرد که همسایه ما سوئیس نیست و کشورهای همچون افغانستان و پاکستان هستند ،در پاکستان دولت و ارتش در مناطق مرزی ما حاکمیت ندارد و در رابطه با مواد مخدر در مرز پاکستان مغازه ها انوع مواد مخدر را علنی می فروشند و دولت هم کاری نمیتواند  بکند.اما در مسئله قاچاق هرچند باید نظارت کنیم اما بازهم کفایت نمی کند و با گفتن اینکه جلوی صادرات و قاچاق را بگیریم مسئله حل نخواهد شد.

دیپلمات سابق بیان کرد:الان یک کیسه آرد در ایران حدود 40هزارتومان است و در کشورهای همسایه حدود 600هزارتومان قیمت دارد که  بیشتر هم خواهد شد، چون الان وقت کشت است و اوکراین در شرایطی قرار ندارد که بتواند کشت کند و محصولی که باید کشت بشود درکار نخواهد بود  لذا قیمت جهانی بالا می رود ،پس بنابراین تنها راه برای جلوگیری از قاچاق این است که هر چیزی را به قیمت خودش عرضه بکنیم.

قدیری ابیانه تصریح کرد: با این وجود نیز شاید مردم هم دچار مشکل بشوند اما دولت هم این مسئله را حل کرده که یارانه را مستقیما به خود مصرف کنندگان بدهد و قرار است دولت جبران کند چرا که این پول یارانه بردوش دولت است و نحوه اختصاص متفاوت است و فقط به اتباع ایرانی خواهند داد و قیمت ها برای مهاجرین در ایران بالا خواهد رفت .

وی افزود:ما در هر چیزی که یارانه دادیم ضرر کردیم به عنوان مثال در دارو یارانه دادیم اما داروخانه های کشورهای همسایه ما پر از داروهایی هاست که ما یارانه اش را می دهیم،روغن را یارانه می دهیم کشورهای همسایه پر است از روغن های ایران است درحالی که هدف این بود که به مردم ایران یارانه بدهیم اما به کشورهای همسایه یارانه می دهیم.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک تصریح کرد:در صادرات ماکارونی که خیلی ها مدعی اند که صادرات به آمریکا و غرب داریم به آمریکایی ها،به ازای هر تن عملا 100دلار از جیب ملت ایران یارانه می دهیم و چنین مسائلی وجود دارد و حتما باید هر کالایی به قیمت خودش باشد و اگر قرار باشد یارانه ای پرداخت شود به مستحقش آنهم مستقیم پراخت شود.

وی ادامه داد:به عنوان مثال کسانی که بلیط 500دلاری برای شرکت در "کنسرت تتلو" فراهم می کنند،مطمئنا مستحق دریافت یارانه نیستند درحالی که دولت گفته است به همه یارانه می دهیم. یارانه باید به مستحق داده شود.

دیپلمات سابق گفت:ما الان مافیای واردات آرد و گندم داریم و پسر "حجاریان" می شود هم وارد کننده گندم. ارز دولتی می گیرد و گندم وارد می کند. اما حجاریان همان تئوریسین اصلاح طلب ها است.بنابراین مافیای صادرات گندم و آرد داریم، مافیای انتقال آرد از نانوایی ها به کارخانجات ماکارونی و شیرینی را داریم،اما  وقتی قرار باشد نان این ها آجر شود و جلوی سوء استفاده چنین اشخاصی هم گرفته شود مطئن باشید که کوتاه نخواهد آمد و جوسازی می‌کنند. به هر حال هرجا یارانه اختصاص پیدا کرد برای پایین آوردن قیمت ها، آنجا هم مافیا شکل گرفت.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها