نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
29. آذر 1399 - 8:38
فعالی فرهنگی گچساران گفت: می توان با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و افزایش سواد رسانه ای و اطلاع رسانی درست، فضای مجازی را فضایی برای مطالعه و پیشرفت و آگاهی درست جوانان تبدیل کنیم و این کار باعث می شود که با اطلاع از آسیب ها و معایب و شیوه درست استفاده از این فضا ،این تهدید را به فرصت های طلایی تبدیل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،حجت الاسلام احمد محمدی ،فعال سیاسی و فرهنگی گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی دز خصوص ولنگاری در حوزه فضای مجازی و برخی مشکلات ناشی از این مسئله گفت:باید توجه داشت که اینترنت و شبکه های مجازی کنترل نشده می تواند جدی ترین آسیب ها را به فرهنگ اصیل ایرانی و خانواده وارد کند این روزها همه شاهد این موضوع هستیم که متاسفانه برنامه های ارتباطی گوناگونی که هیچ گونه کنترلی بر آنها نمی شود فرهنگ ما را نشانه گرفته اند و اگر اینگونه ادامه پیدا کند یقین داشته باشید که باعث آسیب های جدی به مردم و بخصوص جوانان ما می شود.

فضایی بدون هیچ خط و مشی

وی افزود:فضاهایی که در آن هیچگونه خط و مشی و قانونی وجود ندارد و هرآنکس آنچه را که می خواهد به این صورت به بقیه افراد تلقین می کند،ساخت کلیپ ها و دابسمش های بظاهر شیرین و زیبا اما با پشت صحنه های بسیار برنامه ریزی شده که هر انسان بالغ و عاقلی به راحتی می تواند درک کند که این برنامه ای است برای نشانه گرفتن عفت و حیای خانواده ها و جوانان ما و حتی در  این برنامه ها افرادی با ترویج خشونت و فروش سلاح های ممنوعه باعث از بین بردن امنیت یک خانواده و شهر می شوند.

محمدی در ادامه تصریح کرد:بنابراین فضایی که بعد ازمشغول شدن در آن به یکباره انسان متوجه می شود تا ساعات بسیاری از عمر با ارزش خود را بدون از هیچگونه نفع و استفاده مفیدی از دست داده است.

مخفی کاری از دید خانواده ها

این فعال فرهنگی گچساران اظهارکرد:متاسفانه قبلا در خانواده ها به جهت تربیت کودکان تلاش های موثری می شد اما در عصر حاضر حتی خانواده ها به این فضای پوچ و بیهوده آلوده شده اند و غافل هستند از اینکه نوجوان و جوانشان در این فضاهای خطرناک بدون از هیچگونه محدودیتی به همه چیز و حتی چیزهای غیراخلاقی دسترسی دارند به نحوی که توسط همین شبکه ها به آنها آموزش داده می شود که چگونه از خانواده در هرزمینه ای مخفی کاری کنند و هیچ سدی نتواند جلوی مسیر دسترسی آنها به شبکه های مجازی زیان بار را بگیرد.

اختلال در روحیه جوانان

محمدی گفت:به هرحال ما منکر جنبه مثبت و خوب و علمی این فضای مجازی نیستیم اما متاسفانه به دلیل عدم و آگاهی و اطلاعات کم از شیوه استفاده از این فضا باعث اختلال در روحیه جوانان و منزوی شدن آنها شده است.

افت تحصیلی

وی افزود:بنابراین این هویت کاذب باعث می شود نوجوان و جوان با هویتی دیگر هرآنچه را که می خواهد در این فضا انجام دهد که به مرور زمان بر زندگی ایشان تاثیر نادرستی،از جمله روحیه پرخاشگری و  بی حوصلگی و عدم تمرکز فکری و افت تحصیلی و درنتیجه باعث عدم موفقیت آنان می شود.

ضرورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

این فعال سیاسی تصریح کرد:ما می توانیم با راه اندازی شبکه ملی و افزایش سواد رسانه ای و اطلاع رسانی درست، فضای مجازی را فضایی برای مطالعه و پیشرفت و آگاهی درست جوانان تبدیل کنیم و این کار باعث می شود که با اطلاع از آسیب ها و معایب و شیوه درست استفاده از این فضا ،این تهدید را به فرصت های طلایی تبدیل کنیم زیرا حضور بدون از برنامه در این چنین فضاهایی توانمندی ذهن را به شدت پایین می آید.

مقایسه سبک زندگی

وی افزود:از دیگر آسیب های اجتماعی اینچنین فضاها،مقایسه سبک زندگی خود با دیگران است که این معظل باعث از دست رفتن اعتماد بنفس و شیوه زندگی عادی در نوجوان و جوانان و حتی خانواده ها می شود،این ویژگی احساس عجیبی را در افراد به ویژه جوانان ایجاد می کند که زندگی آنها بد و فجیح است و باعث خستگی و عدم تعادل روحی و خودباوری می شود و در آخر این فضای بی در و پیکر باعث می شود انسان نسبت به مسئولیت های خویش و هنجارهایی که باید به آن پایبندباشد دلسرد شود و این هنجارها به مرور زمان برای فرد تبدیل به محدودیت شود.

ایجاد دنیای توهمی

 محمدی ادامه داد:حجم بسیار زیادی از ذهن خانواده ها و بخصوص جوانان با تصاویر و فیلم هایی که در فضای مجازی می بینند پرمی شود و بشدت توانمندی افراد را پایین می آورد و باعث ایجاد یک دنیای توهمی در ذهن فرد می شود که بعد از خارج شدن از این فضای پوچ دیگر به زندگی عادی خود علاقه و امیدی ندارد و باعث افسردگی می شود.

این فعال فرهنگی درادامه توضیح داد:جستجو های بی هدف در فضای مجازی یک آفت است که باید با آموزش های صحیح و نحوه استفاده از اپلکشن های ارتباطی،این مساله را به فرصتی برای پیشرفت سطح زندگی مردم تبدیل کرد تا آسیب های اینگونه فضاها کاهش پیدا کند.

وی اظهارکرد:خانواده های محترم باید اطلاع داشته باشند که متاسفانه امروزه با بیخیال بودن و یا کم کاری نسبت به این موضوع و رهاکردن فرزندان خود در این چنین فضاهایی باعث ایجاد یک مساله بسیار مضر می شوند که در آینده نه چندان دور بازتاب آن را در محیط خانواده و زندگی فرزندانشان خواهند دید،پس قبل از آنکه دور شود به فکر کنترل این موضوع باشند و قدمی موثر در این راه  و نجات فرزندان خود بردارند.

سخنی با متولیان امر

محمدی در پایان گفت:اما سخن بنده با مسئولان امر در این زمینه این است که باید فضاهای سرگرمی و مفیدی را ایجاد کنیم تا نوجوانان و جوانان این مرز و بوم اوقات خود را به درستی سپری کنند و از سر بیکاری،اوقات فراقت خود را در چنین فضاهای خطرناکی سپری نکنند و به جای فکر کردن به فیلترینگ این چنین فضاهایی به فکر آموزش صحیح نحوه استفاده و افزایش سواد رسانه ای در میان مردم اعم از بزرگ و کوچک باشند و این چنین درگاه های بی در و پیکر را کنترل کنند.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها