نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. مهر 1393 - 8:28
با توجه به اینکه مطابق آمار، حدود 95 تا 98 درصد نیازهای واقعی مردم به سایت‌های داخلی مربوط می‌شود، اینترنت نسل سوم در بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه شود و دولت تمام توان خود را درراه اندازی این شبکه متمرکز کند تا مردم به اینترنت پیشرفته ی امن، سریع و ارزان دسترسی پیدا کنند.

به گزارش آفتاب جنوب،به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، راه اندازی نسل سوم تلفن همراه که در کشورهای غربی به موبایل خانواده ستیز شهرت دارد، موجی از اعتراضات را در پی داشت.

مراجع، علما، مشاورین خانواده و بسیاری از متخصصان فن‌آوری های ارتباطی و برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی در برابر آن موضع گیری کردند؛ به راستی این اعتراض ها برای چیست؟ و مردم چه می خواهند؟

یکی از مسائلی که می توان در این خصوص به آن اشاره کرد این است که مردم از اینکه مجبور هستند به دلیل اهمال و کم‌کاری مسئولان در تأمین ابزارهای فرهنگی، بدون هیچ حق انتخابی از کالاهای غیر استاندارد و بزه خیز غربی استفاده کنند، ناراحت هستند، ابزارهایی که دربسیاری از موارد با فرهنگ ما ناسازگار است.

همچنین علما و مراجع از اینکه ما در این فن‌آوری ها حرفی برای گفتن نداریم ناراحت  بوده و عدم پیشرفت کشورمان در این زمینه را غیر قابل قبول می دانند؛ البته تعدادی از روش‌ها و نرم‌افزارها به عنوان جایگزین معرفی شده که نیازمند اهتمام بیشتر مسئولین به این امر است.

از طرف دیگر اسلام جائز نمی‌داند که مسلمانان در این فن‌آوری‌ها پیشرفتی نداشته و به کشورهای دیگر وابسته باشند؛ به بیان بهتر نه تنها پیشرفت در این فناوری ها ضروری، بلکه دستیابی به آن به نوعی واجب است.

پر واضح است که اگر در این فن آوری ها پیشرفت نکنیم مجبور خواهیم بود که از فن آوری هایی که متناسب با فرهنگ ما نیست، استفاده کنیم که این موضوع می تواند آسیب های جدی به فرهنگ ما وارد کرده و همچنین دسترسی غربی‌ها به اطلاعات شخصی در کشور ایران بیشتر می شود.

از طرف دیگر استفاده از تکنولوژی‌های دیگران همیشه هزینه‌های زیادی را برای ما به همراه دارد که با پیگیری این فناوری در داخل می توان تا حد زیادی هزینه‌های استفاده از اینترنت را در کشور کاهش داد.

شاید بتوان به این نکته اشاره کرد که غرور مردم از اینکه می دانند به خاطر ضعف در توسعه فناوری تمام اطلاعات مردم و کشور در دست دشمن درجه یک ملت قرار می گیرد، لکه دار می گردد و این برای جوانان و دانشگاهیان ما قابل قبول نیست که تمام حرکات، سکنات و آمار و علایق ملت ایران در منظر شیطان بزرگ یعنی آمریکا باشد و این کشور به راحتی می تواند فعالیت های مردم ایران را رصد و از آنها جاسوسی کند.

نکته قابل توجه این است که برخی کشورهای غربی خصوصا آمریکا به وسیله این فن آوری ها به همه چیز رسیده اند و آمریکا با استفاده از آن ابرقدرتی خود را بر جهان تثبیت می کند؛ اما این فن آوری ها در کشور ما در حد سرگرمی، تفریح و اسباب بازی تنزل یافته که این موضوع بسیار ناراحت‌کننده است.

در واقع با وضعیت توسعه اینترنت در کشور ما امروز پول می دهیم تا دشمن قسم خورده ایران، اطلاعات کشور را از ما به راحتی سرقت کند، همچنین فرهنگی را که برای آن مبارزه کردیم و صد ها هزار شهید داده ایم را از بین ببرد؛ پول می‌دهیم تا نهاد مقدس خانواده متزلزل شود.

در واقع ما در برابر آیندگان به خاطر کوتاهی که در مسیر اینترنت ملی داشته ایم و فرهنگ خود را به دست یغماگران سپرده‌ایم مسئول خواهیم بود.

انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود و وابستگی در فن آوریهایی که مستقیما به فرهنگ ارتباط دارند باعث وابستگی فرهنگی می شود؛ انتظار می‌رفت ما کما اینکه در پزشکی، نظامی، هسته‌ای و نانو و... به پیشرفت های خوبی رسیدیم در فن آوریهایی که با فرهنگ مرتبط اند نیز پیشرفت می کردیم و اگر تا کنون عقب ماندگی و کوتاهی هایی وجود داشته، آن را جبران کنیم نه اینکه مسیر غلط گذشته را تکرار کنیم.

با توجه به موضع‌گیری نخبگان در خصوص اینترنت پرسرعت و دور شدن از فضای اینترنت ملی، می‌توان به این موضوع رسید که دشمن با عقبه دانشگاه و صنعتش به فن آوری‌هایی مانند ماهواره و ... رسیده و آن را بر ما تحمیل کرده است.

دلسوزان و نخبگان می گویند: باید صنعت و دانشگاه ما کما اینکه به حق در خدمت وزارت دفاع و بهداشت و...بوده، باید درخدمت وزارت ارشاد و ارتباطات نیز باشدو مسئولان کشور باید با بکارگیری ظرفیت های علمی و صنعتی با توسعه ابزارها و فن آوری های ارتباطی و فرهنگی به مقابله با تهاجم دشمن بپردازند.

حرف نخبگان ما این است که هیچ گاه صرفا با تشکیل جلسه در کمیسیون فرهنگی مجلس و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی مسائل فرهنگی حل نمی شود؛ چرا که غالب تهاجم فرهنگی امروز به وسیله ابزارهای جدید است و ما ناچاریم ابزارهای فرهنگی خودمان را متناسب با نیازها و فرهنگ خودمان بسازیم.

در واقع امروز شاهد جنگ سخت افزارهای فرهنگی هستیم و کمیسیون فرهنگی بدون پشتوانه ابزارها و فن آوریهای فرهنگی مانند فرمانده بدون تجهیزات و سلاح است.

متأسفانه امروز اوج فعالیت مسولان ما خرید پهنای باند و نسل سوم از شرکت هوآوی چین بوده و این موضوع را معیار پیشرفت کشور در فن آوری ارتباطات قلمداد می کنند که باعث نگرانی متخصصان شده است.

اگر واردات این گونه کالاها و خدمات، پیشرفت محسوب شود، امروز باید عربستان پیشرفته‌ترین کشور دنیا باشد؛ در حالی که همه دنیا نحوه مدیریت اقتصادی عربستان سعودی را به سخره می گیرند.

مقام معظم رهبری درخواست ها و مطالبات زیادی مبنی بر مجاهده و تلاش پیگیر در رسیدن به این فن آوریها داشته اند؛ اما همچنان این مطالبات رهبری از سوی مسئولین مغفول مانده که این موضوع باعث نارضایتی بسیاری از مردم از عملکرد مسئولین مربوطه شده است.

یکی از این خواسته ها راه‌اندازی شبکه ملی پیشرفته اطلاعات بود که راه اندازی آن جزء الزامات قانون پنجم توسعه بوده و همچنان محقق نشده، و این موضوع تا حد زیادی باعث ناراحتی دغدغه مندان در عرصه فضای مجازی شده است.

نکته جالب توجه این است که اگرچه استفاده از فناوری های غربی در کشور رایج شده است و اینترنت که مصداق اصلی این فناوری غربی است، در کشور رواج یافته؛ اما در استفاده از این فناوری ها، حتی استاندارد هایی که در کشورهای غربی و اروپایی رعایت می شود، نیز نادیده گرفته شده است.

همه ما می توانیم اینترنت پرسرعت و ارزان قیمت در کشور خودمان داشته باشیم که علاوه بر اینکه اجازه جاسوسی سرویس‌های غربی را نمی دهد، بسیار ایمن است.

با توجه به اینکه مطابق آمار، حدود 95 تا 98 درصد نیازهای واقعی مردم به سایت‌های داخلی مربوط می‌شود، اینترنت نسل سوم در بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه شود و دولت تمام توان خود را درراه اندازی این شبکه متمرکز کند تا مردم به اینترنت پیشرفته ی امن، سریع و ارزان دسترسی پیدا کنند.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها