نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. مرداد 1400 - 9:14
رسانه ها تلاش کنند به وظیفه حرفه ای خود عمل کنند و نگذارند این دو قطبی موافق و مخالف مطلق شکل بگیرد دو قطبی که دشمن همیشه در پی آن بوده و از لوای آن همیشه بیشترین منفعت را نصیب خود کرده است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،رسانه هایی که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را صفر تا صدی می کنند نه تنها به وظیفه حرفه ای خود عمل نمی کنند بلکه  به جامعه نیز  آسیب می رسانند .مخاطبان حتما نظرات کارشناسان و متخصصین این طرح  از موافقین و مخالفین را بشنوند و فریب اظهارنظرهای غیر دلسوزانه و منفعت طلبانه را نخورند .

یکی از موضوعات پرحاشیه و البته مهم این روزهای کشور که افکار عمومی جامعه را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است .طرحی که  در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و تا رسیدن به مرحله اجرا هنوز راه درازی را باید طی کند.

 اما رسانه ها، چه رسانه های برون مرزی و چه رسانه های  داخلی با توجه به اهمیت این طرح و همچنین حوزه شمول گری آن با زوایا و نگاه های متفاوتی به آن پرداختند . هر چند اخلاق حرفه ای رسانه ای مکلف می کند رسانه ها با آگاهی بخشی مخاطبان را در مسیر درست قضاوت در مورد موضوعات مختلف جامعه  قرار دهند ولی در زمانه کنونی این وظیفه نزد رسانه های  دنیا  کمرنگ شده است .

در این گزارش سعی می کنیم ضمن تحلیل برخورد متفاوت رسانه ها با این طرح نکاتی را نیز در مورد خود طرح صیانت از حقوق کاربران مطرح کنیم .نگاه صفر تا صدی یا همان بهتر بگوییم  مطلق نگری  در هر موضوعی آسیب زا است هیچ طرحی مطلقا بی عیب و نقص نیست و هیچ طرحی نیز مطلقا خالی از فایده نیست.

صفحات اینستاگرامی اینترنشنال سعودی ،بی بی سی ،صدای آمریکا و برخی رسانه های داخلی در یک برنامه از قبل تعیین شده و هدفمند سعی می کنند ضمن نادیده گرفتن فواید این طرح با برجستگی کلید واژه های ساختگی چون محدود سازی ، قطع اینترنت، ایران کره شمالی می شود و غیره افکار عمومی را به سمتی هدایت کنند که این طرح مطلقا بد و تنها ساخته نگاه تندروانه و متحجرگرایانه عده ای افراد سیاسی است و در تمام چند روز گذشته اخبار خود را به اظهار نظر افرادی اختصاص دادند که هیچ گونه تخصصی در حوزه فضای مجازی و سایبری ندارند.

حالا این افراد چه موافق  طرح باشند و چه مخالف ، بگذریم از اظهار نظرهای سلبریتی هایی که مثل همیشه در تمام زمینه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و غیره دانشمند بوده و صاحب علم و مقام و همچنان کما سابق برای جامعه نسخه می پیچند .

همانطور که مطلع هستیم اعضای اصلی و نگارنده طرح از کارشناسان خوب حوزه فضای مجازی هستند،البته یک نقد کوچک هم در همین ارتباط باید به برخی رسانه های داخلی داشت و آن اینکه به جای شفاف سازی در مورد بعضی ابهامات طرح در مقام موافقت مطلق با آن بر آمده اند.

چند نکته مهم در خلال مناظرات کارشناسان موافق و مخالف این  طرح نیز مورد اهمیت است که رسانه ها باید  بیشتر به آن  بپردازند تا افکار عمومی جامعه به آگاهی بیشتری از آن برسد ،آن نکات مهم به شرح ذیل است .

یک_تمام کارشناسان این حوزه چه موافق و چه مخالف متفق القول هستند که فضای مجازی در هیچ کشوری رها شده به حال خود نیست  و دارای قوانین کنترلی  است  و در کشور ما هم باید حتما یک حکمرانی قوی در این زمینه وجود داشته باشد .

 

دو_ مخالفان طرح قبول دارند که بخش های از طرح مفید و  در آینده حتما از حقوق کاربران دفاع خواهد کرد و اینطور نیست که کل طرح مورد اشکال باشد .

سه_ موافقان طرح نیز می پذیرند که طرح صیانت خالی از اشکال نیست و این پیش نویس در ادامه مسیر خود مورد ارزیابی کارشناسان متخصص کشور طبق اصل ۸۵ قرار می گیرد و دوباره در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان چکش کاری می شود تا رفع اشکال و ابهام شود و بهترین نتیجه حاصل شود .

البته نکات مشترک دیگری نیز نزد موافقان و مخالفان طرح وجود دارد که در مجال دیگری به آن خواهیم پرداخت . اما در همین مقدار باید بدانیم که اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی مورد مخالفت هیچ کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی و سایبری نیست و نقد ها بیشتر بر نوع اجرای آن و قوانین اجرایی آن است.

لذا آنچه که باید  به صمع و نظر مخاطبان عزیز برسانیم  و در ابتدا هم به آن اشاره کردیم بیان این نکته مهم است که حتما برای آگاهی بیشتر در مورد این طرح نظرات موافقان و مخالفانی را مطالعه کنید که در حوزه های فناوری اطلاعات ،سایبری و فضای مجازی  متخصص  و سال ها است در این حوزه ها کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام می دهند نه اظهار نظر های شخصیت هایی که به واسطه عوامل دیگری نزد جامعه محبوبیت دارند و بیشتر دنبال منفعت طلبی شخصی هستند تا آگاهی رسانی به جامعه و احقاق حقوق آنها.

رسانه ها نیز تلاش کنند به وظیفه حرفه ای خود عمل کنند و نگذارند این دو قطبی موافق و مخالف مطلق شکل بگیرد دو قطبی که دشمن همیشه در پی آن بوده و از لوای آن همیشه  بیشترین منفعت را نصیب خود کرده است .

یادمان باشد در سال های گذشته همین دو قطبی های معروف بودند که امروز آثار مخرب آنها را بر حوزه اقتصاد و دیگر حوزه ها  مشاهده می کنیم  و در پایان  امیدواریم هم کارشناسان موافق طرح و کارشناسان منتقد طرح با نگاه دلسوزانه که حتما این گونه است در جمع بندی نظرات خود به یک توافقی برسند که بهترین قانون برای صیانت از حقوق کاربران را به تصویب برسانند تا کشور عزیز ما نیز دیگر شاهد این آسیب های اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی ناشی از فضای مجازی رها شده نباشد .

یادمان باشد همه ما در حفظ این تمدن بزرگ و هویت ارزشمند ایرانی اسلامی مسول و متعهد هستیم .

گزارش /بهمن اسدی

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها