نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. مرداد 1393 - 3:12
معاون دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاکنون11 هزار و 513 پروانه نشر در کشور صادر شده که از این تعداد فقط سه هزار و 984 ناشر در کشور در این حرفه مشغول فعالیت هستند.

به گزارش آفتاب جنوب،

احمد کمالی نژاد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ و ادبیات ایرنا افزود: در زمان حاضر 7 هزار و 529 ناشر دارای پروانه نشر در این شغل فعال نیستند که باید برای ادامه کار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه کیفیت بیش از کمیت در حوزه نشر مطرح است گفت: ناشر فعال به کسی گفته می شود که دستکم بتواند یک عنوان کتاب تا بیش از 500 عنوان کتاب در سال منتشر کند.

کمالی نژاد افزود: ناشران خوبی در کشور وجود دارد که بعد از دو تا سه سال مطالعه و بررسی یک اثر فاخر را منتشر می کنند.

کمالی نژاد ادامه داد: بیشترین ناشران در استان تهران با دو هزارو 460 ناشر، قم با 504 ، خراسان رضوی با 269 و استان اصفهان با 139 ناشر فعال هستند.

معاون دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: بیشترین کتاب های منتشر شده در کشور به ترتیب در زمینه های فنی و مهندسی، آموزشی، ادبیات،دین، روانشناسی، علوم اجتماعی و زبان است.

کمالی نژاد در خصوص علت غیر فعال بودن برخی ناشران نیز گفت: برخی ناشران کتاب به دلایل مختلفی نظیرافزایش سهم هزینه های پشت جلد کتاب، کاهش فروش کتاب ها ، کاهش درآمد و...از فعالیت در این حوزه دست کشیده اند یا به دنبال شغل دوم رفته اند. 

وی با بیان اینکه تکلیف ناشران غیر فعال باید مشخص شود اضافه کرد: در صورتی که ناشران غیر فعال تمایل به ادامه کار خود داشته باشند باید با مراجعه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی خود را اعلام کنند.

کمالی نژاد ادامه داد: بعد از بررسی و ارزیابی آثار ارایه شده از سوی ناشران در صورتی که اثر مربوطه مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد به فرد اجازه فعالیت دوباره در حوزه نشر داده می شود.

وی تصریح کرد: پروانه ناشران غیر فعال از درجه اعتبار قانونی ساقط است.

 

 

 

انتهای پیام /* 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت