نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. ارديبهشت 1403 - 12:32
در این مقاله می خواهیم در رابطه با یکی از مواد شیمیایی پرطرفدار به نام هگزا متیل‌ بنزن توضیح دهیم. هگزا متیل‌ بنزن ، یکی از دیگر محصولات آزمایشگاهی پرطرفدار بوده که دارای کاربرد های مختلفی می باشد که شما می توانید ازطریق خرید اینترنتی مواد شیمیایی آزمایشگاهی از دایا اکسیر این محصول را تامین نمایید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،

کشف هگزامتیل‌بنزن و ایجاد انقلابی عظیم در شیمی

در این مقاله می خواهیم در رابطه با یکی از مواد شیمیایی پرطرفدار به نام هگزا متیل‌ بنزن توضیح دهیم. هگزا متیل‌ بنزن ، یکی از دیگر محصولات آزمایشگاهی پرطرفدار بوده که دارای کاربرد های مختلفی می باشد که شما می توانید ازطریق خرید اینترنتی مواد شیمیایی آزمایشگاهی از دایا اکسیر این محصول را تامین نمایید. به طور کلی تمامی محصولات شیمیایی که در آزمایشگاه ها استفاده می شود، باید از برند های معتبر و معروفی نظیر: سیگما آلدریچ باشند. دایا اکسیر شرکت فروش مواد شیمیایی عرضه کننده محصولات سیگما در ایران میباشد.

توضیحات هگزا متیل‌ بنزن

هگزا متیل‌ بنزن ماده‌ی شیمیایی جالبی است که با نام‌های تجاری 6،5،4،3،2،1-هگزا متیل‌ بنزن و همچنین ملیتن(Mellitene) شناخته می‌شود. نام ملیتین از نام یک ماده‌ی معدنی کمیاب(نمکِ آلومینیومِ هیدراته‌ی بنزن‌هگزا کربوکسیلیک اسید) عسلی رنگ گرفته شده است. ملیت در زبان یونانی به معنای عسل می‌باشد. این ماده با فرمول شیمیایی C12H18 به صورت منشورها یا سوزن‌های بی‌رنگ تا سفید کریستالی و همچنین پودر کریستالی سفید رنگ دیده می‌شود. با چگالی 1.0630 g cm−3  دارای نقطه‌ی ذوب 165.6 ± 0.7 °C و نقطه‌ی جوش265.2 °C (509.4 °F; 538.3 K) می‌باشد. هگزا متیل‌ بنزن در آب نامحلول است؛ اما برخلاف آن در استیک‌اسید، استون، بنزن، کلروفرم، دتیل‌اتر و اتانول انحلال‌پذیر است.

این هیدروکربن معطر دارای یک حلقه‌ی 6 ضلعی مرکزی و مسطح است که از اکسایش آن می‌توان ملیتیک‌اسید را بدست آورد. در Angewandte Chemie International Edition گزارش شده است که هگزا متیل‌ بنزن ساختار هرمی شکلی از خود نشان می‌دهد که در آن یک اتم کربن، یک برهم‌کنشِ پیوندی با شش اتم کربن دیگر ایجاد می‌کند. این ساختار بی‌سابقه نه تنها قانون هشتگانه را نقض نمی‌کند بلکه نشان می‌دهد پیوندهای کربن-کربنِ تشکیل شده، دو الکترونی نیستند و یک اتم کربن می‌تواند مستقیما با بیش از چهار اتم پیوند برقرار کند. برای تهیه‌ی این ماده‌ی آروماتیک می‌توان فنل را به همراه متانول در دمای بالا و تحت تاثیر کاتالیزوری مانند آلومینا بدست آورد.

کاربرد هگزامتیل‌ بنزن

هگزا متیل‌ بنزن معمولا در فاز گازی و دمای بالا(تقریبا 400 درجه‌ی سانتیگراد) از تاثیر کاتالیزورهای جامد ایجاد می‌گردد. هگزا متیل‌ بنزن می‌تواند به عنوان لیگاند در ترکیبات آلی فلزی استفاده شود. علت این امر را می‌توان در حلقه‌ی بنزنی این ترکیب جستجو کرد. سیستم آروماتیک غنی از الکترون در ملیتن به آن اجازه می‌دهد تا به عنوان یک لیگاند آلی موثر عمل نماید. از جمله کمپلکس‌هایی که از طریق فعالیت این ماده ایجاد می‌گردد، می‌توان به کمپلکس‌های کبالت، کروم، آهن، رنیم، رودیوم، روتنیوم و تیتانیوم اشاره کرد. لازم به ذکر است که این کمپلس‌ها می‌توانند تحت واکنش های ردوکس قرار بگیرند. جالب است بدانید که این ویژگی سبب ایجاد زمینه‌های مطالعاتی فراوانی در شیمی اورگانو روتنیوم گردیده است.

هگزا متیل‌ بنزن به صورت انحصاری در تحقیقات شیمیایی گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این بنزن به عنوان واسطه‌ی دارویی، در سنتز آلی ترکیبات و همچنین به عنوان حلال برای طیف سنجی He-NMR استفاده می‌شود. این ماده در واکنش با دی‌متیل دی‌اکسیران، محصول اصلیِ یک تری اپوکسید غیر معمول اکسپان را می‌دهد.

نظرات کاربران

تازه های سایت