نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. مرداد 1402 - 0:02
دیار بام نفت ایران برای میزبانی از زائران اربعین آماده می‌شود، اگرچه مسئول موکب طریق الکربلا می‌گوید: فعالیت موکب داران در این شهرستان از 26 مردادماه با حضور «حاج صادق آهنگران» آغاز و تا 20 شهریورماه نیز ادامه دارد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،محرم و صفر، در تقویم ما شیعیان یادآور مصائب اهل‌بیت علیهم‌السلام است که علاوه بر سوگواری و عزاداری در این ماه‌ها، شیعیان نیز در این ایام تلاش می‌کنند تا به هر طریق ممکن، عشق و ارادتشان را نسبت به ائمه اطهار علیهم‌السلام به اثبات برسانند. گاه این ارادت و عشق در نذرهای عاشورایی، برپایی هیأت ها و مراسمات سوگواری خودنمایی می‌کند، گاه هم به عتبات عالیات و زیارت خاندان عشق علیهم‌السلام مشرّف می‌شوند تا این‌چنین ارادتشان را نشان ‌دهند. حال چند سالی می‌شود که حسب سفارش‌هایی که در احادیث و روایات معصومین علیهم‌السلام مبنی بر زیارت اربعین شده است عاشقان و دلدادگان حسینی در تلاش‌اند تا خود را با پای پیاده به کربلای اباعبدالله الحسین علیه‌السلام برسانند.

سفر اربعین، ازجمله سفرهایی است که در احادیث و روایات بسیار تأکید شده است هرچند زیارت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در همه اوقات سال دارای ثواب و آثار پربرکت بسیاری است و چه بسیار عاشق و دلداده که با پای دل و کمترین بضاعت راهی سفر عشق می‌شوند و شاید اگر نبود این موکب‌ها و میزبانی‌ها، سفر برای همه ممکن و میسور نبود اما حالا به لطف خدا و کرامت حضرت اباعبدالله علیه‌السلام و عشق اوست که همه اعم از پیر و جوان، کودک و بزرگ به‌راحتی به این سفر مشرّف می‌شوند.

 در کنار خیل عظیمی که تلاش می‌کنند از طریق زیارت، ارادت و عشق خود را به حضرت اباعبدالله نشان دهند عده‌ای هم هستند که سعی می‌کنند این عشق شورانگیز را با خدمت به زوار سیدالشهدا علیه‌السلام به منصه ظهور برسانند. خدمت در موکب‌های اربعین شهرستان گچساران جلوه‌ای از همان عشق و ارادت عظیم است که با توجه به حضور چند صدهزارنفری مشتاقان کربلای معلا، این موکب‌ها در مسیر زائران در نقاط مختلف بام نفت ایران نیز برپاشده و ارائه خدمت می‌کنند.

امروز ایرانی، افغانی، کشمیری و پاکستانی از شهری عبور می‌کنند که روزی معبر شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس بوده است. مردمان سرزمینی که استقبال و میزبانی از زائران حسینی را افتخار خود می‌دانند و به نماد فرهنگ مهمان‌نوازی کهگیلویه و بویراحمد تبدیل‌شده‌اند.بنابراین موکب طریق الکربلاگچساران در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی و باهدف خدمات‌رسانی به زائران میلیونی حرم مطهر اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در جوار بارگاه شهدای گمنام گچساران برپا خواهد شد و مردم ولایتمدار این دیار نفت‌خیز پذیرای هزاران زائر اربعین حسینی خواهند بود تا این شهرستان به‌عنوان معبر ایثارگران در دوران دفاع مقدس و در مسیر تبیین سبک زندگی اسلامی و الگوی معنوی اهل‌بیت علیهم‌السلام همانند گذشته یک نقش مهم و محوری در این زمینه داشته باشد.

با این تفاسیر محمد رمضانی، مسئول موکب طریق الکربلاء گچساران در گفت‌وگو با این پایگاه خبری تحلیلی، گفت: شهرستان گچساران از دیرباز به‌عنوان معبر ایثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس در کشور شناخته‌شده است و بر این اساس در سال 95 تصمیم گرفته شد تا در این شهرستان با راه‌اندازی موکب طریق الکربلا، پذیرای زائرین از اقصی نقاط ایران و کشورهای دیگر باشیم.

وی ادامه داد: در موکب طریق الکربلا، تمام نیازهای زائرین حسینی پیش‌بینی و مهیا شده است و گچسارانی‌ها با بسیج تمام امکانات و خدمات مردمی آماده حضور عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در این شهرستان هستند.

این خادم فرهنگی تصریح کرد: باید توجه داشت که این موکب متعلق به همه مردم ولایتمدار گچساران است که از همه طیف‌ها، گروه‌ها، جوانان، پیشکسوتان ورزشی، هنرمندان، مسئولان و هیأت های مذهبی با تفکرات و با سلایق مختلف در کنار هم و با خلوص نیت در انتظار خدمت به زائرین حرم اباعبدالله الحسین علیه‌السلام هستند.

رمضانی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آماده پذیرایی بیش از 500 هزار زائر در این شهرستان خواهیم بود که علاوه بر زائران ایرانی، زائران پاکستانی و برخی زائران هم از اهل سنت هستند.

مسئول موکب طریق الکربلا گچساران با اشاره به اقداماتی که در این موکب انجام می‌شود، افزود: بحث پذیرای از زائرین اربعین که در برخی روزها بیش از 10 هزار وعده غذایی هم می‌رسد. اسکان زائران، خدمات پزشکی، تعمیرگاه سیار خودرویی، اهدای اقلام و بسته‌های فرهنگی به زائرین، برگزاری مراسمات دعا، عزاداری و سینه‌زنی در موکب و برپایی خیمه دار المهدی (عج) با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی که برای کودکان تدارک دیده‌شده است.

این فعال فرهنگی در پایان تصریح کرد: بنابراین موکب طریق الکربلا در بوستان شهدای گمنام و نیز در ورودی شهر نرسیده به پلیس‌راه گچساران_شیراز به زوار حسینی خدمات‌رسانی  خواهد کرد. هرچند تلاش کرده‌ایم تا در همه‌چیز نمونه یک موکب حسینی باشیم و ما به‌عنوان فرزندان کهگیلویه و بویراحمد باید بتوانیم به نحو شایسته‌ای به زائرین خدمات‌رسانی کنیم که نام شایسته‌ای از شهر و دیارمان در خاطر آن‌ها بماند.

فرماندار گچساران در نشست هماهنگی مراسم اربعین هم گفت: ۱۳ موکب در شهر و روستا‌های شهرستان خدماتی از قبیل پذیرایی صبحانه، ناهار، شام، چای، شربت و اسکان زائران را انجام می‌دهند.

دیهیمی خوب بابیان اینکه گچساران معبر کاروان‌های هشت استان شرقی در ایام اربعین است افزود: زائران کشور‌های پاکستان، هند و افغانستان نیز از گچساران تردد می‌کنند. در سال‌های گذشته موکب‌های گچسارانی شرایط مطلوبی را برای اسکان و پذیرایی کاروان‌های اربعین فراهم کردند.

دیهیمی خوب بابیان اینکه همه دستگاه‌های خدمات رسان و ادارات عضو شورای اداری خواست با موکب داران همکاری کنند، اظهار کرد: گروه‌های پزشکی برای خدمات‌رسانی به زائران باید در موکب‌های پرتردد حضورداشته باشد.

امام‌جمعه گچساران در ادامه این نشست نیز بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق و میزبانی شایسته از زائران اباعبدالله الحسین علیه‌السلام تأکید کرد و گفت: اجر و پاداش خدمات‌رسانی به زوار اربعین کمتر از شرکت در پیاده‌روی اربعین و زیارت بارگاه امام حسین علیه‌السلام نیست اگرچه اربعین عامل همبستگی امت اسلامی فارغ از هرگونه رنگ، زبان و نژاد است.

حجت‌الاسلام حجازی افزود: پیاده‌روی اربعین رزمایشی ارزشمند و معنوی برای نشان دادن اقتدار شیعیان به جامعه جهانی است که ملت ایران اسلامی هرساله با حضور گسترده در آن به‌خوبی از این فرصت استفاده کردند.

بر این اساس فعالیت موکب طریق الکربلا در این شهرستان از 26 مردادماه با حضور «حاج صادق آهنگران» آغاز و تا 20 شهریورماه نیز ادامه دارد.

انتهای خبر/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها